Hyppää pääsisältöön

Suomalaisen torviseitsikkomusiikin ytimessä

Solistiseitsikko Imperial on nimeltään Suomen ehdotonta huippua, eivätkä muusikotkaan hassumpia ole: Harri Lidsle tuubassa, Jouko Harjanne Es-kornetissa ja heidän välissään muita kovan luokan ammattilaisia. Uudella levyllä Solistiseitsikko Imperial vieläpä pureutuu alansa ytimeen, kansallisromanttisten säveltäjiemme seitsikkomusiikkiin.

Barcarole / Solistiseitsikko Imperial
Barcarole / Solistiseitsikko Imperial Uudet levyt

Es-kornetin, kahden B-kornetin, altto-, tenori- ja baritonitorven sekä tuuban muodostama torviseitsikko on suomalainen innovaatio, jonka kulta-aikaa oli 1900-luvun alku. Silloin seitsikoilla hoidettiin sekä työläisten että porvarien musiikilliset tarpeet: soittoharrastus, edustus, viihde ja sivistys. Torviseitsikolle sävelsivät myös johtavat suomalaiset taidemusiikkisäveltäjät, ja tämä levy tekee kulttuuriteon esittelemällä Toivo Kuulan, Leevi Madetojan ja Armas Järnefeltin seitsikkotuotannon.

Levyn teosten taustalta löytyy niin koulukeittoyhdistystä kuin topografikuntaakin, mutta suurin osa syntyi suuriin laulu- ja soittojuhliin, joiden järjestäjillä oli intoa ja varaa tilata ammattilaisilta laadukasta soitettavaa amatööreille. Seitsikkosoiton taso oli kuitenkin korkea, joten säveltäjät saivat toteuttaa itseään. Järnefelt operoi kansanlauluaineksilla luovasti, Kuula kuulostaa jyhkeältä itseltään, ja Madetoja kurottaa eloisasti kansainvälisyyteen. Etenkin Kuulan seitsikkoteokset sekä Madetojan Tanssilaulu ja Barcarola ovat kiinnostavaa kuultavaa, ja täydentävät kuvaa sekä säveltäjistä että suomalaisen torviseitsikkoperinteen laadusta.

Levyn musiikki istuu seitsikolle hyvin, mikä johtunee sekä kokoonpanon luontevuudesta että sen tuttuudesta säveltäjille. Solistiseitsikko Imperial tarjoilee kappaleista selväpiirteiset, yhtenäiset tulkinnat, eikä esimerkiksi puhtaudessa ole ongelmia, paitsi silloin harvoin kun säveltäjä erehtyy käyttämään jotain vaskille luonnotonta kromaattista säveltä. Korkeat kornetit olisivat kyllä voineet tehdä kotiläksyt paremmin Kuulan Soitossa ja Madetojan Alkusoittofantasiassa.

"Barcarola", säv. Toivo Kuula, Leevi Madetoja, Armas Järnefelt. - Solistiseitsikko Imperial. (Pilfink, JJVCX-196)

Kuuntele Uudet levyt 13.11.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Neljä konsertollista fagottilumoa

    Levyarvostelu

    Tapiola Sinfoniettan levyistä tulee usein hyvä mieli, etenkin niistä joissa solisti on orkesterin omista riveistä ja saa siksi orkesterilta tavallistakin kollegiaalisempaa tukea. Sellainen levy on Ondine-yhtiön uutuus, jolla Jaakko Luoma soittaa neljä klassismin ajan fagottikonserttoa. Yhteisöllisyyttä ei riko edes kapellimestari, koska Tapiola Sinfoniettaa luotsaa konserttimestarin paikalta Janne Nisonen.

  • Paul Ben-Haim raikasti myöhäisromantiikkaa Lähi-itä-vaikuttein

    Levyarvostelu

    Vuonna 1897 syntynyt saksalainen säveltäjä Paul Frankenburger oli ensimmäisen maailmansodan veteraani, joka musiikkiopintojen jälkeen löysi germaanisen musiikkielämän keskiöstä paikan kapellimestarina, pianistina ja Mahler-vaikutteisena säveltäjänä. Juutalaistaustan takia Frankenburger joutui kuitenkin pakenemaan natseja nykyisen Israelin alueelle, ja otti nimekseen Paul Ben-Haim. BIS-yhtiön uutuuslevy esittelee hienosti, kuinka muutto vaikutti Ben-Haimin musiikkiin.

  • Tauno Pylkkäsen lauluja kannatti penkoa

    Levyarvostelu

    Viime vuonna tuli kuluneeksi sata vuotta Tauno Pylkkäsen syntymästä, mutta säveltäjä ei juuri saanut osakseen juhlintaa saati uudelleenarviointia - Pylkkästä pidetään pätevänä muttei uutta luoneena oopperasäveltäjänä ja musiikin puuhamiehenä, joka kuoli viinaan jo kuusikymppisenä. Onneksi baritoni Tuomas Lehtinen on kaivellut Pylkkäsen jäämistöstä hänen erinomaisia yksinlaulujaan ja saattanut ne uudelle levylle, joka osaltaan nostaa Pylkkäsen arvostusta.

  • Yksityiskohdat ja sointi lumoavat Alban Gerhardtin Bachissa

    Levyarvostelu

    Saksalainen sellisti Alban Gerhardt lupasi itselleen, ettei levytä Bachin soolosellosarjoja ennen kuin täyttää viisikymmentä - mutta huomasi yhtäkkiä täyttävänsä. Niinpä Hyperion on nyt julkaissut hänen luentansa tästä sellistien Raamatusta. Aluksi Gerhardt ei tunnu lisäävän mitään lukemattomiin aiempiin tulkintoihin, mutta vähitellen levytyksen yksityiskohdat ja sointi vetävät mukaansa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua