Hyppää pääsisältöön

Suomalaisen torviseitsikkomusiikin ytimessä

Solistiseitsikko Imperial on nimeltään Suomen ehdotonta huippua, eivätkä muusikotkaan hassumpia ole: Harri Lidsle tuubassa, Jouko Harjanne Es-kornetissa ja heidän välissään muita kovan luokan ammattilaisia. Uudella levyllä Solistiseitsikko Imperial vieläpä pureutuu alansa ytimeen, kansallisromanttisten säveltäjiemme seitsikkomusiikkiin.

Barcarole / Solistiseitsikko Imperial
Barcarole / Solistiseitsikko Imperial Uudet levyt

Es-kornetin, kahden B-kornetin, altto-, tenori- ja baritonitorven sekä tuuban muodostama torviseitsikko on suomalainen innovaatio, jonka kulta-aikaa oli 1900-luvun alku. Silloin seitsikoilla hoidettiin sekä työläisten että porvarien musiikilliset tarpeet: soittoharrastus, edustus, viihde ja sivistys. Torviseitsikolle sävelsivät myös johtavat suomalaiset taidemusiikkisäveltäjät, ja tämä levy tekee kulttuuriteon esittelemällä Toivo Kuulan, Leevi Madetojan ja Armas Järnefeltin seitsikkotuotannon.

Levyn teosten taustalta löytyy niin koulukeittoyhdistystä kuin topografikuntaakin, mutta suurin osa syntyi suuriin laulu- ja soittojuhliin, joiden järjestäjillä oli intoa ja varaa tilata ammattilaisilta laadukasta soitettavaa amatööreille. Seitsikkosoiton taso oli kuitenkin korkea, joten säveltäjät saivat toteuttaa itseään. Järnefelt operoi kansanlauluaineksilla luovasti, Kuula kuulostaa jyhkeältä itseltään, ja Madetoja kurottaa eloisasti kansainvälisyyteen. Etenkin Kuulan seitsikkoteokset sekä Madetojan Tanssilaulu ja Barcarola ovat kiinnostavaa kuultavaa, ja täydentävät kuvaa sekä säveltäjistä että suomalaisen torviseitsikkoperinteen laadusta.

Levyn musiikki istuu seitsikolle hyvin, mikä johtunee sekä kokoonpanon luontevuudesta että sen tuttuudesta säveltäjille. Solistiseitsikko Imperial tarjoilee kappaleista selväpiirteiset, yhtenäiset tulkinnat, eikä esimerkiksi puhtaudessa ole ongelmia, paitsi silloin harvoin kun säveltäjä erehtyy käyttämään jotain vaskille luonnotonta kromaattista säveltä. Korkeat kornetit olisivat kyllä voineet tehdä kotiläksyt paremmin Kuulan Soitossa ja Madetojan Alkusoittofantasiassa.

"Barcarola", säv. Toivo Kuula, Leevi Madetoja, Armas Järnefelt. - Solistiseitsikko Imperial. (Pilfink, JJVCX-196)

Kuuntele Uudet levyt 13.11.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Kokkolalaiset herättävät vanhan amatöörimusiikin eloon - taas

    Levyarvostelu

    1770-luvulla Kokkolan kirkkoherra Anders Chydenius perusti pappilaansa pikkuisen amatööriyhtyeen ja keräsi sille pikkuisen nuottikokoelman. Euroopan mittakaavassa Chydenius oli perifeerinen harrastelija, mutta Suomessa hän oli valistusvisionääri aikaansa edellä. Ei ihme että Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri on intoutunut levyttämään kotikaupunkinsa erikoista nuottikokoelmaa, olkoonkin että musiikillisesti kyse on harmittomasta viihteestä harrastelijoille.

  • Karlsons säveltää ryhtiä mystiseen minimalismiin

    Levyarvostelu

    Latvian radiokuoro on melkeinpä maailman paras kuoro, eikä ihme että Ondine julkaisee sen levyjä minkä ehtii. Kuoro on taltioinut perusohjelmistoa ansiokkaasti, mutta viime aikoina sekaan on eksynyt ohuenpuoleista tunnelmamusiikkia Baltiasta. Siksi suhtauduin epäilyksellä uuteen Juris Karlsonsin musiikkia esittelevään levyyn. Mutta tuntematon latvialainen paljastui dynaamiseksi, omaääniseksi säveltäjäksi, joka säveltää jopa mystiseen minimalismiin ryhtiä ja värejä.

  • Varhainen käyrätorvi laulaa kotoisasti

    Levyarvostelu

    Reilu vuosi sitten intoilin luonnontorvitaituri Alec Frank-Gemmillin levystä, jolla hän soitti varhaisia virtuoosikonserttoja käyrätorvelle. Ursula Paludan Monbergin uutuuslevy sisältää hieman myöhäisempää ja melkoisesti helpompaa ohjelmistoa, mutta kuulostaa yhtä aristokraattiselta, ja täydentää oivallisesti kuvaa luonnontorven kehityksestä.

  • Kyykkyviulismia vuonna 2020?

    Levyarvostelu

    Kunnianarvoisalla Deutsche Grammophon -yhtiöllä on pitkät perinteet myös crossover-taidemusiikissa. Sektorin uusin tuote on norjalainen viulisti Mari Samuelsen, jolta DG julkaisi tuplalevyn jo viime vuoden puolella. Minulta on kestänyt hetkisen päästä selville levyn tarkoitusperistä, mutta loppujen lopuksi kyse on vain kyykkyviulismin päivittämisestä 2020-luvun taidemusiikkimuotiin.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua