Hyppää pääsisältöön

Erika Sirolan elämä muuttui yhdellä Instagram-viestillä – Nyt poplahjakkuus työstää musiikkiaan Los Angelesissa huipputuottajien parissa

Laulaja Erika Sirolan lähikuva. Nojaa tikkaisiin.
Erika Sirola vierailee Robin Schulzin tuoreella singlellä. Tie musiikkimaailman ytimeen avautui yhdellä Instagram-viestillä. Laulaja Erika Sirolan lähikuva. Nojaa tikkaisiin. Kuva: Juuli Aschan / YleX Erika Sirola,YleX

Espoolainen Erika Sirola päätyi taksvärkkipäivän myötä musiikkialalle. Hänen unelmansa ovat alkaneet käydä toteen, sillä nyt hän tekee musiikkia kuuluisien biisinikkareiden kanssa ja vierailee DJ-tähti Robin Schulzin kappaleella.

Erika Sirolan matka levyttäväksi artistiksi on kulkenut sattumien tai kohtalon polkujen kautta.

Viimeiset kaksi vuotta hän on viettänyt kiertämällä biisisessioita ja studioita Los Angelesissa, Lontoossa, Tukholmassa ja taas Los Angelesissa. Suuri yleisö ei ole kuitenkaan kuullutkaan hänestä. Vielä.

Hänen ensimmäinen iso julkaisunsa on Robin Schulzin Speechless-kappale, jonka lauluosuuksista Sirola vastaa. Saksalaisen tuottajan tunnetuimpia hittejä ovat muun muassa Prayer in C -remix ja Waves.

Nuoren ja lahjakkaan laulajan matka Espoosta kansainvälisen musiikkialan ytimeen on hämmästyttävä. Tarina on kuin elokuvan käsikirjoituksesta tai parhaasta päiväunesta.

Taksvärkkipäivä vei musiikkialalle

Kun yläkoulussa koittaa taksvärkkipäivä, jolloin kerätään rahaa hyväntekeväisyyteen esimerkiksi työskentelemällä, suuri osa koululaisista suuntaa askeleensa päiväksi kahvilaan töihin tai lähikaupan hyllyjä järjestelmään. Jotkut viettävät päivän pelaamalla pleikkaria ja viemällä tarvittavat kymmenen euroa kouluun.

Erika Sirola halusi tehdä jotain, josta hänelle olisi oikeasti hyötyä. Musiikin tekemisestä kiinnostunut nuori espoolainen selvitti vanhempiensa kanssa, voisiko tehdä taksvärkkipäivän levy-yhtiössä.

Erika Sirola nojaa kädellään tikkaisiin.
Erika Sirola vietti yläkoulun taksvärkkipäivän Kaiku-studiolla, ja siitä tuli hänen ensisysäyksensä musiikkialalle. Erika Sirola nojaa kädellään tikkaisiin. Kuva: Juuli Aschan / YleX YleX,Erika Sirola

Sitä kautta löytyi Kaiku Entertainment, joka otti Sirolan päiväksi tutustumaan studiomaailmaan.

– Ajattelin, että ihan varmasti siivoan johtoja ja teen jotain ihan pinnallista toimistotyötä, Sirola toteaa.

Päivän aikana hän kuitenkin päätyi työskentelemään tuottaja Jurekin kanssa. Tuottaja tiedusteli, miksi Sirola oli halunnut studiolle taksvärkiksi. Hän kertoi laulavansa ja haluavansa tehdä musiikkia. Jurek pyysi Sirolaa esittämään kappaleen, jonka hän itse oli hiljattain kirjoittanut.

– Esitin sen pianolla, ja Jurek oli sen jälkeen vähän hiljaa. Ajattelin, että olin mokannut pahasti ja että se oli tosi huono veto.

Tämän jälkeen Jurek poistui huoneesta juttelemaan levy-yhtiön toimitusjohtajan Pekka Ruuskan kanssa. Hetken päästä tuottaja palasi takaisin ja totesi, että äänitetään kappale.

Taksvärkkipäivän jälkeen Sirolan vanhempien puhelin soi. Ruuska tiedusteli, voisiko Sirola tulla uudestaan studiolle ja seuraavalla viikolla 13-vuotias Sirola oli jo kirjoittanut levytyssopimuksen.

Yläkoululaisen demolaulu päätyi saksalaiselle huippu-DJ:lle

Taksvärkkipäivän lopputulos oli hyvin erilainen kuin Sirola odotti, mutta lisää erikoisia käänteitä oli luvassa.

Hän alkoi tehdä musiikkia The Crash -yhtyeestä tutun ja monille kansainvälisille artisteille kappaleita kirjoittavan Teemu Brunilan ohjauksessa.

Muutaman kirjoitussession jälkeen he äänittivät Brunilan sekä muun muassa Sialle kappaleita tehneen Chris Braiden kirjoittaman Speechless-kappaleen demon.

Demotettu kappaleaihio lähetettiin useille EDM-tuottajille, mutta Speechless hautautui moneksi vuodeksi pöytälaatikoiden perukoille.

– Puoli vuotta sitten minulle soitettiin, että Robin Schulzin tiimi haluaisi käyttää biisin. Ajattelin, että onko se totta, kun äänityksestä on kestänyt jo niin kauan.

Hän empi, pitäisikö laulut äänittää uudestaan. Schulzin tiimi kuitenkin totesi, ettei se ole tarpeen, sillä ääni on täydellinen jo demotetussa versiossa.

Sirola naurahtaa, ettei 13-vuotias taksvärkkiläinen olisi koskaan uskonut laulavansa EDM-kappaleella, sillä hän ei ole koskaan oikeastaan edes kuunnellut konemusiikkia.

– On käsittämätöntä, että Robin Schulzin tiimi joka tietää, että olen vielä tuntematon artisti, ajattelee ääneni olevan niin hyvä, että pidetään se kappaleella.

Ylioppilaskirjoituksista suoraan Los Angelesin studioon

Sirolan lahjakkuus havaittiin jo kuitenkin paljon ennen kuin Schulz päätti tarttua Speechless-kappaleeseen.

Kaksi vuotta sitten Sirola kävi englanninkielisen IB-lukion viimeistä vuotta ja valmistautui ylioppilaskirjoituksiinsa. Hänen tietämättään Speechless-demo oli alkanut kiertää DJ:ltä toiselle ja elää omaa elämäänsä.

Kappale kulki flipperpallona ympäriinsä, kunnes kaksi vuotta sitten eräänä päivänä kappale oli soinut Martin Garrixin, Justin Bieberin ja Little Mixin kanssa työskentelevän tuottajan Steve Jamesin studiolla.

Siellä kappale oli kantautunut Edward Shapiron korviin, joka asianajajana edustaa muun muassa Rihannaa, Jay Z:tä ja Sam Smithiä.

Tuo päivä muutti Erika Sirolan elämän tavalla, jota hän ei osannut odottaa.

Shapiro ihastui Sirolan ääneen ja halusi selvittää, kuka tämä tuntematon laulaja on. Asianajaja lähestyi Sirolaa Instagram-viestillä ja esitteli itsensä sekä edustamiaan artisteja.

– Näytin viestiä vanhemmille, jotka sanoivat, että se on ihan varmasti feikki.

Sirola päätti kuitenkin soittaa Shapirolle, joka paljastui olevan juuri se henkilö, keneksi hän esittäytyi.

– Se oli elämäni suurin käännekohta.

Musiikkiala on kuin sipuli, jonka ytimessä ovat parhaat kirjoittajat

Erika Sirola ja hänen vanhempansa kuitenkin halusivat, että hän suorittaa lukion loppuun. Shapiro ehdotti, että hän espoolainen abiturientti tulisi Los Angelesiin heti sen jälkeen, kun kirjoitukset ovat paketissa.

– Viimeisen kokeen jälkeen heti seuraavana päivänä minut lennätettiin Los Angelesiin. Menin sinne viikoksi ja kävin paljon kokouksissa sekä erilaisissa sessioissa. Se oli testausviikko, jossa katsottiin, miten pärjään musiikkialalla.

Onnekseen Sirola sanoo kaiken sujuneen hyvin. Syntyi lumipalloefekti, jonka seurauksena hän alkoi saada nimeä alalla.

– Yhtäkkiä aloin saada viestejä kaikkialta, ja Shapiro esitteli minut eri managereille ja kustantajille.

Sirolan tarinassa korostuu se, miten lahjakkuuden lisäksi musiikkialalla pärjääminen vaatii hyviä suhteita. Laulajan mukaan juuri asianajajan yhteydenotto oli oleellinen palanen siinä, miten hän on saanut jalkansa musiikkialan oven väliin.

Laulaja Erika Sirola istuu kuvassa lattialla jalat ristissä.
Erika Sirola kuvaa musiikkialan olevan kuin sipuli, jonka ydinkerroksiin kaikki artistit pyrkivät. Laulaja Erika Sirola istuu kuvassa lattialla jalat ristissä. Kuva: Juuli Aschan / YleX YleX,Erika Sirola

– Käytän musiikkialasta sipulivertausta, koska tällä alalla niin monta kerrosta ja kaikki pyrkivät aina asteen eteenpäin.

Lopulta ytimessä on enää kourallinen kirjoittajia ja koko ala pyörii heidän ympärillään. Nyt Sirola on päässyt sipulin keskuskerroksiin.

– En ole päässyt sinne helposti, mutta olen kiitollinen, että olen onnistunut osoittamaan kykyni juuri oikeissa paikoissa. Olen nähnyt, miten kauhean vaikeaa on yrittää edetä tasolta toiselle.

Sirola toteaa, että jos häntä ei alun perin olisi osittain sattumalta löydetty, hän ei olisi koskaan päässyt näin pitkälle.

“Los Angelesissa kaikki tuntuvat haluavan artistilta jotain”

Vaikka Sirolalla on paljon hyviä kokemuksia, amerikkalainen musiikkiala on osoittanut myös kylmän puolensa.

Hän kuvailee enkeleiden kaupungin olevan enemmänkin “city of ghosting”. Tyypillistä on, että kokouksissa ihmiset voivat kehua maasta taivaisiin, mutta pian sen jälkeen heistä ei kuulekaan enää mitään.

Sirola toteaa, että on rankkaa huomata, etteivät ihmiset aina tarkoita sitä, mitä he sanovat eivätkä välttämättä välitä ihmisestä tippaakaan.

Se on osittain myös piirre, jonka hän on huomannut erottavan suomalaista ja amerikkalaista kulttuuria.

– Suomessa on tärkeää olla rehellinen. Olemme vähän sulkeutuneita sekä pidämme etäisyyttä tuntemattomiin, mutta Los Angelesissa kaikki tuntuvat haluavan artistilta jotain.

Kadulla hänet on usein pysäytetty ja kutsuttu esimerkiksi juhliin, koska hän on näyttänyt siltä, että työskentelee viihdealalla. Kutsujat ovat ajatelleet, että he voisivat hyödyntää toistensa kontakteja.

Biisisessioissa havaittiin vahvuudet kirjoittajana

Sirola sanoo aina ajatelleensa olevansa puhtaasti artisti, mutta Los Angelesin sessioissa hänen kirjoittamiinsa biiseihin alettiin kiinnittää huomiota.

Vaikka Sirolan ensiesiintyminen suurelle yleisölle on tehty EDM-kappaleen kautta, hänen oma tuotantonsa tulee olemaan enemmän modernia vaihtoehtopoppia, tai weird poppia kuten artisti itse luonnehtii.

– Opin laulamaan sen kautta, että on todella tunteellisia vivahteita äänessä, kun laulaa sanoituksia. Se on tullut musiikkiini luonnollisesti.

Laulaja kertoo arvostavansa artisteina erityisesti Billie Eilishia ja Frank Oceania, joiden kummankin tyylistä hän on halunnut poimia itselleen vaikutteita.

Eilishin musiikissa häntä kiehtoo riisuttu tuotanto ja musiikin vahva tunnelataus. Frank Oceanin valtavirrasta poikkeavat sävellykset ja tuotantoratkaisut puolestaan tekevät hänestä kiinnostavan esikuvan.

Sessioissa hänen omien kappaleidensa lisäksi alkoi syntyä materiaalia, jota haluttiin tarjota muille artisteille. Tahtoisiko Sirola olla enemmän itse parrasvaloissa artistina vai taustalla kirjoittajana?

– Haluan tehdä molempia, vähän sellainen Julia Michaels -meininki. Hän aloitti kirjoittajana, ja mulla se on mennyt toisin päin. Olen aina halunnut olla artisti ja esiintyä, mutta tiedän kirjoittavani myös biisejä, jotka eivät sovi minulle.

Suomessa on tärkeää olla rehellinen. Olemme vähän sulkeutuneita sekä pidämme etäisyyttä tuntemattomiin, mutta Los Angelesissa kaikki tuntuvat haluavan artistilta jotain.― Erika Sirola

Yhdeksi vahvuudekseen kirjoittajana Sirola toteaa kyvyn katsoa asioita muiden ihmisten silmin ja kirjoittaa kappaleisiin erilaisia rooleja. Hän kuvailee itseään tarinankertojaksi, joka solahtaa toisen ihmiseen rooliin kuin näytellessä.

Laulaja haluaa korostaa nimenomaan sanoitusten merkitystä kappaleissaan. Hänen mielestään niihin ei useinkaan satsata tarpeeksi ajatuksia.

– Usein sessiot ovat sellaisia, että heitetään sanoituksia, kuten you make me feel good, make me feel high. Se on tosi typerää, koska miksei keskityttäisi sanoituksiin ja niiden viestiin, jos tehdään hyvää biisiä.

Omissa teksteissään Sirola kertoo ottavansa jonkin yksittäisen pienen ja arkisen asian tai esineen, jonka ympärille hän haluaa kietoa isomman tarinan.

– Haluan, että sanoituksiin pystyy samastumaan, mutta tajuamaan myös isomman idean taustalla. Olemme vitsailleet, että levyn nimi voisi olla Grocery List, koska kaikkien biisien nimet ovat kuin ruokakaupan ostoslistasta.

Sirolan oman materiaalin julkaisupäivästä vielä ei ole tarkkaa tietoa, mutta artisti odottaa sitä kuumeisesti. Sessioissa on syntynyt kymmenittäin kappaleita, joille seuraavaksi olisi tarpeen löytävä oikea tuottaja.

Toivon mukaan hänen omaa tuotantoaan kuultaisiin jo ensi vuonna.