Hyppää pääsisältöön

Artisti Arttu Lindeman FOMOssa: ”Mä oon tosi rokkijäbä ja antanut sille tilaa”

22-vuotias Arttu Lindeman opetteli soittamaan kitaraa, koska halusi eroon tubettaja-räppärin maineesta ja oppia tekemään paremmin musiikkia. Mutta onko tubettaminen varsinaisesti haitannut Lindemanin musiikkiuraa? Muun muassa siihen hän vastaa FOMOn Alma Hätösen haastattelussa!

Helmikuussa 2017 suomalaisessa viihdebisneksessä alkoivat puhaltaa uudet tuulet. Radio Suomipopin Aamulypsy-ohjelman juontajat Jaajo Linnonmaa ja Anni Hautala olivat tapahtumien keskipisteessä, kun he valmistautuivat jakamaan Emma-gaalassa parhaan artistin palkinnon.

Hautala repäisi kädessään olevan mustan kirjekuoren auki, ja juontajat huusivat yleisöäänestyksen voittajan nimen ilmoille: Art-tu-Lin-de-man!

Kun kaksikymppinen Lindeman kiirehti lavalle Läikkyy-hittibiisinsä tahdissa noutamaan pystiä, moni aikuinen musiikkifani hieraisi silmiään ja pohti mielessään: Kuka Arttu Lindeman? Miksi vain neljä biisiä tehnyt artisti voittaa parhaan artistin Emman?

Helsingin Sanomien musiikkitoimittaja Ilkka Mattila kirjoitti pari päivää myöhemmin kolumnissaan, että ”tarkkaan ottaen Lindemanin valinta herätti ärtymystä yli 35-vuotiaiden sosiaalisen median käyttäjien keskuudessa.”

– Moni varmasti ajatteli, että olen saanut juttuja tosi helposti. Olen tehnyt neljä biisiä, joiden tekemisessä muut on jeesannu mua ja niillä voitetaan Emma. What the fuck?, Lindeman tiivistää parin vuoden takaiset keskustelut.

Hänelle Emma-palkinto oli osoitus hyvin tehdystä työstä, mutta musiikkibisneksen näkökulmasta se oli vedenjakaja.

Lindemanin voiton jälkeen parrasvaloihin alkoi ilmestyä nuoria artisteja, joilla oli Lindemanin tapaan tubettaja-tausta.

– Tietynlaisen muutoksen se Emma-palkinto käynnisti. Ensin Arttu Lindeman, sitten Aleksanteri Hakaniemi, Tuure Boelius, Daniel Okas, Deata...”, Lindeman listaa tubettavia muusikoita, jotka ovat nousseet viime vuosina julkisuuteen.

– Osa heistä on saanut jopa major-levydiilejä, ja heihin panostetaan isosti.

Tubettaja, räppäri vai tubettaja-räppäri?

Lindemanin debyyttilevy Offline ilmestyi alle puoli vuotta Emma-palkinnon jälkeen, syyskuussa 2017.

Levyn kymmenestä biisistä seitsemän oli julkaistu jo etukäteen singleinä suoratoistopalveluissa, joissa ne olivat ylittäneet platinalevyrajan eli yhteensä 20 miljoonaa kuuntelua. Hukutaan, Menee tunteisiin, Faijas ja Läikkyy komeilivat kukin vuorollaan sinkkulistan ykkösinä.

Lindeman ei kuitenkaan ollut täysin tyytyväinen menestykseensä. Syy oli se, mistä kaikki hänen kohdallaan sai alkunsa – eli tubettaminen. Tai oikeastaan sen mukanaan tuoma leima.

Hän oli menestynyt muusikko, mutta lööpeissä ja ihmisten silmissä hän oli edelleen "vain" tubettaja tai korkeintaan tubettaja-räppäri.

Sellainen tuntui pahalta.

– Mulla oli hirveesti tuskailua siitä, että miksi mä en voi olla artisti. Otin sen itteeni, kun vastaan tuli uutinen tai lööppi, jossa mua kutsuttiin tubettaja-räppäriksi tai pelkästään tubettajaksi. Samaan aikaan mulla oli kuitenkin kauhean suuri sisäinen palo edetä musiikissa, Lindeman muistelee.

– Yleisesti ottaen tubettajien asema viihdekentässä on sellainen, että on mediapersoonia, kirjailijoita ja näyttelijöitä, ja kaikkein alimpana on tubettaja. Mä ymmärrän sen, koska tubettaminen on kansalle edelleen uusi juttu ja ajatellaan, että tubettaminen on helppoa, koska sä vaan kuvaat itseäsi.

Räppäri on nyt rokkijätkä

Lahdessa varttuneen Lindemanin lapsuuden ykkösharrastus oli jääkiekko, mutta yläasteikäisenä se jäi. Kahdeksannella luokalla tilalle tuli katutanssi, jonka kautta hän löysi hiphopin, johon hän omien sanojensa mukaan rakastui.

Vanhat jääkiekkokaverit eivät pitäneet Lindemanin uusista kuvioista, ja hän joutui pilkan ja naljailun kohteeksi. Onnekseen Lindeman oli tavannut kotikaupungissaan muita musiikista kiinnostuneita hengenheimolaisia, jotka kuuntelivat räpin sijaan rockia.

– Mulla oli pari kaveria, jotka oli tosi kovia Metallica-faneja ja mä tietenkin apinoin sen [Metallica-diggailun] heiltä. Sitten mä rupesin soittamaan rumpuja ja hankin sähkörummut. Kun olin soittanut koko Metallican tuotannon läpi, niin sitten mä vähän kyllästyin siihen hommaan, Lindeman muistelee.

Hänellä on nilkassaan tatuointi, joka muistuttaa nuoruuden fanittamisesta.

– Mulla on kaksi tatskaa. Toinen on kukka ja toinen on samanlainen käärme kuin Metallican Black Albumin kannessa.

Nyt Lindeman on tehnyt paluun vanhaan eli rockiin. Hän tekee parhaillaan toista albumiaan, joka ilmestyy ”sitten kun se on valmis eli joskus vuonna 2019”.

Lindeman on opetellut soittamaan kitaraa, jota hän myös soittaa tulevilla biiseillään.

Rock-kappaleita on valmiina ”ainakin levyllinen”, mutta tuleva albumi ei ole puhdas rocklevy. Ei, vaikka Lindeman on viime aikoina opetellut myös laulamaan.

Onko kitaransoiton ja laulun opettelussa kyse siitä, että hän haluaa karistaa tubettajan taakan harteiltaan?

– Tietyllä tapaa joo, mutta tietyllä tapaa ei. Nyt kun mulla on instrumentti, jonka mä handlaan, niin mä oon myös ihan eri levelillä to create kun mä teen lauluja himassa. Ennen mä vain räppäsin, koska en osannut laulaa. Oon tosi rokkijäbä ja oon antanut sille tilaa, kuvailee Lindeman.

Mutta onko tubettaminen varsinaisesti haitannut Lindemanin musiikkiuraa? Muun muassa siihen hän vastaa Alman päikkäreillä:

Teksti: FOMOn toimitus