Hyppää pääsisältöön

Kuorointoa kansallispyhätöstä

Turun tuomiokirkon kanttori Anu Åberg on pitkään rakentanut työpaikalleen kestävää kuoroperinnettä. Toiminta alkoi nuorisokuorolla, ja vuodesta 2014 asti kansallispyhäkössä on toiminut Turun tuomiokirkon oratoriokuoro, jonka kehitys on nyt edennyt ensimmäiseen levytykseen asti. Debyytti tapahtuu kunnianhimoisesti Faurén kuuluisalla Requiemillä, mutta armoton vertailu vältetään esittämällä siitä Turun tuomiokirkon urkurin Markku Hietaharjun uusi reduktio kuorolle ja uruille.

In paradisum / Faure
In paradisum / Faure Uudet levyt

Hietaharjun itsensä esittämänä sovitus on erinomaisen luonteva. Esimerkiksi Agnus dein vaskipauhu ja In paradisum -osan pehmeys ovat siirtyneet orkesterilta uruille todella värikkäästi, ja tuntuu että kuoro saa sovituksessa paremmin tilaa kuin orkesterin kanssa. Ihmekös tuo, Hietaharju tuntee tuomiokirkon urut kuin omat taskunsa. Patarumpuosuuden tosin voisi hyvin jättää pois, jolloin sovitus entisestään lisäisi tämän merkkiteoksen kirkkoesityksiä.

Turun tuomiokirkon oratoriokuoro selviää Requiemistä asiallisesti, mutta Åbergilla riittää työtä etenkin korkeiden miesäänten sävyssä ja puhtaudessa, ja latinaa kuoro tankkaa hengettömästi kuin Jukolan veljekset aapista. Kuoron kokonaissointi on kuitenkin terve ja kehityskelpoinen, ja Åberg on säätänyt sen herkäksi ja linjakkaaksi, erotuksena oratoriokuoroiksi ennen nimettyjen joukkioiden laveasta paatoksesta. Tällä hetkellä Chorus Cathedralis Aboensis on isoista turkulaiskuoroista selvä ykkönen, ja kamarikuoro Key Ensemblen kunnianhimo on omaa luokkaansa, mutta levyn perusteella näyttää siltä, että Turun kuoropiireissä riittää intoa myös oratoriokuoron kehittämiseen.

Requiemin baritonisolistina laulaa tällaisten levyjen ikisuosikki Esa Ruuttunen. Ikä alkaa kuulua hänen vokaaliensa sävykirjossa, mutta toisaalta tuskin kukaan kotimaan nuorista baritoneista hoitaisi homman uskottavammin, puhtaammin ja selvemmällä diktiolla. Pie Jesu -osan sopraanosoolon vetäisee 12-vuotias Pietari Mikkola, joka hänkin lienee fakissaan Suomen parhaita. Vähän lisää laulutunteja ja jalkapallon peluuta, niin äänen kontrolli alkaisi olla taivaallisella tasolla.

Nykyään omakustanteet ovat hyvin tuotettuja, niin tämäkin. Pastellisävyisessä kannessa kyhmyjoutsen yhdistyy nuottikuvaan melko kömpelösti, mutta levytekstit ovat riittävät ja Mika Koivusalon äänitys suorastaan erinomainen. Turun tuomiokirkon massiivinen jälkikaiku on läsnä luomassa täyteläisyyttä muttei häiritse.

"In Paradisum". Gabriel Fauré: Requiem. César Franck: Troisième choral en la. - Turun tuomiokirkon oratoriokuoro/Anu Åberg sekä Markku Hietaharju, urut, Pietari Mikkola, sopraano, Esa Ruuttunen, baritoni, ja Atte Karhinen, patarummut.

Kuuntele Uudet levyt 20.11.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Kolesnikov ottaa hellän lähikontaktin Goldbergeihin

    Levyarvostelu

    Johann Sebastian Bachin Goldberg-muunnelmat, kosketinsoitinmusiikin kruununjalokivi, on vuosien saatossa kasvanut minulle läheiseksi. Tässä ohjelmassa olen esitellyt siitä kymmeniä tulkintoja, ja kaikki ne ovat avanneet teokseen uusia näköaloja. Nyt kun nuori suosikkipianistini Pavel Kolesnikov tarttui teokseen, odotukseni olivat ennätyskorkealla - ja enimmäkseen täyttyivät. Ainakin Kolesnikov tarkastelee Goldbergejä useammasta kulmasta kuin muut.

  • Yliannos hiljaista ja kaunista

    Levyarvostelu

    Brittiläisen yhtyelaulun kiiltävin kärki Voces8 on vuosien mittaan levyttänyt erittäin paljon erittäin kaunista ja hiljaista kuoromusiikkia. Kahdeksikon uusi julkaisu After Silence sisältää kuitenkin peräti tuplalevyn verran sitä itseään, mikä on haaste. Levy ei erotu kauniiden ja hiljaisten kuorolevyjen paljoudesta, eivätkä sen kappaleet erotu toisistaan. Kenties se on tarkoituskin.

  • Arttu Katajan lied ei jätä kysyttävää

    Levyarvostelu

    Baritoni Arttu Kataja tekee mitä komeinta uraa Keski-Euroopassa, kotipesänään Berliinin valtionooppera. Yleensä oopperatähtien ruuhkavuosiin ei mahdu liediä, mutta Kataja laittoi mahtumaan ja äänitti levyllisen otsikolla Serious Songs (Vakavia lauluja), pianistinaan Pauliina Tukiainen, joka myös vaikuttaa Saksassa. Levy on uskottavinta suomalaista liediä vuosikausiin, ja häkellyttävä todiste Katajan auktoriteetista.

  • Vapaasäestyskurssin yöjatkot vai ECM:ää?

    Levyarvostelu

    Levy-yhtiö ECM:n klassinen label New Series on luonut vankan brändinsä löytämällä mystisen minimalismin ja yhdistämällä perusohjelmistoa modernismiin. Usein julkaisut kuitenkin lipsahtavat kohti valkoista, melankolista taidejatsia. Niin tekee myös sellisti Anja Lechnerin ja jazz-pianisti Francois Couturier'n uutuus Lontano, joka harhailee tekotaiteellisen muniinpuhaltelun ja vakavan sielunviiltävyyden välisellä jättömaalla.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua