Hyppää pääsisältöön

Kuorointoa kansallispyhätöstä

Turun tuomiokirkon kanttori Anu Åberg on pitkään rakentanut työpaikalleen kestävää kuoroperinnettä. Toiminta alkoi nuorisokuorolla, ja vuodesta 2014 asti kansallispyhäkössä on toiminut Turun tuomiokirkon oratoriokuoro, jonka kehitys on nyt edennyt ensimmäiseen levytykseen asti. Debyytti tapahtuu kunnianhimoisesti Faurén kuuluisalla Requiemillä, mutta armoton vertailu vältetään esittämällä siitä Turun tuomiokirkon urkurin Markku Hietaharjun uusi reduktio kuorolle ja uruille.

In paradisum / Faure
In paradisum / Faure Uudet levyt

Hietaharjun itsensä esittämänä sovitus on erinomaisen luonteva. Esimerkiksi Agnus dein vaskipauhu ja In paradisum -osan pehmeys ovat siirtyneet orkesterilta uruille todella värikkäästi, ja tuntuu että kuoro saa sovituksessa paremmin tilaa kuin orkesterin kanssa. Ihmekös tuo, Hietaharju tuntee tuomiokirkon urut kuin omat taskunsa. Patarumpuosuuden tosin voisi hyvin jättää pois, jolloin sovitus entisestään lisäisi tämän merkkiteoksen kirkkoesityksiä.

Turun tuomiokirkon oratoriokuoro selviää Requiemistä asiallisesti, mutta Åbergilla riittää työtä etenkin korkeiden miesäänten sävyssä ja puhtaudessa, ja latinaa kuoro tankkaa hengettömästi kuin Jukolan veljekset aapista. Kuoron kokonaissointi on kuitenkin terve ja kehityskelpoinen, ja Åberg on säätänyt sen herkäksi ja linjakkaaksi, erotuksena oratoriokuoroiksi ennen nimettyjen joukkioiden laveasta paatoksesta. Tällä hetkellä Chorus Cathedralis Aboensis on isoista turkulaiskuoroista selvä ykkönen, ja kamarikuoro Key Ensemblen kunnianhimo on omaa luokkaansa, mutta levyn perusteella näyttää siltä, että Turun kuoropiireissä riittää intoa myös oratoriokuoron kehittämiseen.

Requiemin baritonisolistina laulaa tällaisten levyjen ikisuosikki Esa Ruuttunen. Ikä alkaa kuulua hänen vokaaliensa sävykirjossa, mutta toisaalta tuskin kukaan kotimaan nuorista baritoneista hoitaisi homman uskottavammin, puhtaammin ja selvemmällä diktiolla. Pie Jesu -osan sopraanosoolon vetäisee 12-vuotias Pietari Mikkola, joka hänkin lienee fakissaan Suomen parhaita. Vähän lisää laulutunteja ja jalkapallon peluuta, niin äänen kontrolli alkaisi olla taivaallisella tasolla.

Nykyään omakustanteet ovat hyvin tuotettuja, niin tämäkin. Pastellisävyisessä kannessa kyhmyjoutsen yhdistyy nuottikuvaan melko kömpelösti, mutta levytekstit ovat riittävät ja Mika Koivusalon äänitys suorastaan erinomainen. Turun tuomiokirkon massiivinen jälkikaiku on läsnä luomassa täyteläisyyttä muttei häiritse.

"In Paradisum". Gabriel Fauré: Requiem. César Franck: Troisième choral en la. - Turun tuomiokirkon oratoriokuoro/Anu Åberg sekä Markku Hietaharju, urut, Pietari Mikkola, sopraano, Esa Ruuttunen, baritoni, ja Atte Karhinen, patarummut.

Kuuntele Uudet levyt 20.11.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Gabriellin soolosellomusiikista uutta suuntaa myös Bachiin

    Levyarvostelu

    Kokenut italialainen barokkisellisti Mauro Valli on työstänyt Bachin soolosellosarjoja koko ikänsä, mutta hänen uuden kolmois-CD:nsä tuoreus ei perustu tulkinnalle vaan ohjelmistolle. Valli rinnastaa Domenico Gabriellin oikukkaat eteläeurooppalaiset ricercaret Bachin linjakkaisiin, saksalaisiin soolosellosarjoihin, ja tulos on monestakin syystä enemmän kuin osiensa summa.

  • Kati Raitisen sellossa syvyyttä ja sävyjä

    Levyarvostelu

    Sellisti Kati Raitista ei Suomessa tunneta kovin hyvin, koska hänellä on kiire olla Ruotsin paras sellisti. Raitinen soittaa Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesterin soolosellistinä, kerää palkintoja ZilliacusPerssonRaitinen-triossa, levyttää, konsertoi ja heittäytyy välillä moderniin näyttämömusiikkiin. Raitisen uusi soololevy sisältää oudon valikoiman uutta sellomusiikkia, mutta hänen eleettömän koskettava, tummasävyinen soittonsa yhdistää kokonaisuuden vaikuttavaksi.

  • Meta4 löytää ECM-soinnin

    Levyarvostelu

    Johannes Brahmsin myöhäinen klarinettituotanto on pelkkää herkkyyttä ja melankoliaa ilman huippukohtia, ja sopii siksi levy-yhtiö ECM:n harmaasävyiseen katalogiin. Samaa voi sanoa kuulassointisesta klarinetisti Reto Bieristä, mutta kuinka joukkoon sopeutuu suomalainen Meta4-kvartetti, jonka tyylissä painottuu intensiteetti ja romantiikka?

  • Virva Garam ojentaa käyntikortin

    Levyarvostelu

    Garamin musiikkiperheeseen kuuluva Virva Garam opettaa pianonsoittoa Lauttasaaren musiikkiopistossa, kamarimusisoi aktiivisesti viulisti Mervi Myllyojan ja Trio La Ruen kanssa sekä pitää yllä soolouraa. Viimeisintä varten hän on tehnyt vanhan kunnon käyntikorttilevyn eli ulkoisesti pelkistetyn omakustanteen, jonka resitaalimaisen ohjelman ideana on esitellä pianistin yhteyttä teoksiin eikä teosten yhteyttä toisiinsa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua