Hyppää pääsisältöön

Susanna Snell: Lapset kertovat mediankäytön tulevaisuuden

Susanna Snell
Susanna Snell Susanna Snell tutkimus,Susanna Snell

Olen pitkään kokenut olevani hyvin etuoikeutetussa työssä, koska pääsen tutkimaan alle 15-vuotiaiden median käyttöä ja sen muutosta.

Pienet lapset ovat opettaneet minulle, mikä on oleellista käyttökokemuksessa ja tarinan kerronnassa. Ala-asteikäiset koululaiset ovat uuden teknologian kanssa ennakkoluulottomia nopeita omaksujia ja näyttävät ensimmäisenä tulevaisuuden merkit. Yläasteikäiset teinit ovat armottoman tarkkoja tunnistamaan, mikä on vanhanaikaista ja pian menneisyyttä.

Lapset testaajina Pikku Kakkosen Game Jameissa 2018.
Lapsia testaamassa pelejä Pikku Kakkosen Game Jameissa 14.10.2018 Lapset testaajina Pikku Kakkosen Game Jameissa 2018. Pikku Kakkonen,lapset (perheenjäsenet),pikku kakkosen game jamit

Tutkimme Ylen Luovissa sisällöissä lasten median käyttöä sekä haastattelemalla lapsia että seuraamalla dataa. Kerran vuodessa teemme noin tuhannessa lapsiperheessä kyselytutkimuksen, jolla seuraamme mediankäytön muutosta.

Tämä Lapset ja media -tutkimus on kertonut meille sen, kuinka nopeasti älypuhelimet tulivat koululaisten taskuihin. Syksyllä 2011 koululaiset piirsivät meille kuvia suosikkilaitteistaan. Lähes kaikki piirsivät kosketusnäyttöisen puhelimen, vaikka heillä ei sellaista vielä itsellään ollut. Yhtäkkiä keväällä 2012 jo 76 prosentilla teineistä oli kosketusnäytöllinen puhelin. Tänä vuonna lähes kaikilla 11–14-vuotiaista on jo älypuhelin.

Mobiilisukupolvelle puhelin on se tärkein ja henkilökohtaisin media, mutta itse laitetta he ovat tottuneet vaihtamaan usein.

Harva sovelluskaan on koululaisille puhelimen pysyvä ominaisuus. Laitteilla koetaan säännöllisesti olevan liian vähän tilaa, joten sovelluksia poistetaan ja ladataan uudestaan tarpeen mukaan. Vain muutama kaikista tärkein (tai laitevalmistajan pakottama) sovellus pysyy puhelimella varmasti. WhatsApp ja YouTube ovat näitä peruspalveluja. Snapchat ja Instagram löytyvät mieltymysten mukaan useimman muttei suinkaan jokaisen teinin puhelimelta.

Facebookin romahduksen nuorison keskuudessa uskalsimme ennustaa jo 2015. Silloin palvelua viikoittain käyttäneiden 11–14-vuotiaiden tyttöjen osuus tipahti vuodessa 46 prosentista 34 prosenttiin. Tänä vuonna enää 12 % heistä sanoo käyttävänsä palvelua viikoittain. Haastatteluissa he kiteyttävät tuloksen koruttomasti: “Ai Facebook, no se on vain mummoille”.

Nyt vuonna 2018 merkittävimmät harppaukset näkyvät Lasten Areenan käytössä.

Parina edellisenä vuonna noin 60 % pienten lasten perheistä kertoi käyttävänsä Lasten Areenaa, mutta nyt osuus on hypännyt jo 71 prosenttiin. Lasten Areenan sovellukset uudistettiin isommin syksyllä 2017 ja sillä on selvästi ollut vaikutusta käytön yleistymiseen.

Lapset ja media 2018 -tutkimuksen tuloksia
Lapset ja media 2018 -tutkimuksen tuloksia Lapset ja media 2018 -tutkimuksen tuloksia lapset (perheenjäsenet),lapset ja media -tutkimus

Toinen selvä hypähdys tämän vuoden tuloksissa on Chromecastin käytössä. Jo lähes neljänneksessä perheistä peilataan ohjelmia sen avulla esimerkiksi tabletilta televisioruudulle. Mobiilisovellusten kautta telkkarin käyttö on kosketusnäyttösukupolvelle helppoa.

Useamman laitteen yhdistäminenkään ei pistä parhaassa uuden teknologian omaksumisiässä olevaa 10-vuotiasta tyttöä tiukoille. “Tavallaanhan mä katon siis tabletilla, vaikka se näkyy sinne telkkariin, kun mä katon chromecastillä.”

Netflixin vyöry suomalaisiin perheisiin alkoi aikoinaan samanlaisella hypähdyksellä. Tänä vuonna jo puolessa lapsiperheistä on Netflix käytössä lastenohjelmien katselussa.

Lapset ja media -tutkimus kertoo meille myös, mitkä asiat pysyvät. Pikku Kakkonen on edelleen alle kouluikäisten tyttöjen suosituin pelisovellus. 11–14-vuotiaiden poikien pelihitit vaihtuvat vuosittain, mutta suosikkiohjelmana mainitaan jatkuvasti useimmin Simpsonit.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua