Hyppää pääsisältöön

Kuvio tekee leivästä ainutlaatuisen - sorvaa puinen kaulin

Yksinkertaista, rouskuvaa ja hyvää voi sanoa näkkäristä, mutta miten helppoa on tehdä oma näkkileipäkaulin?

Joskus on mukavaa tehdä matka menneeseen ja tuntea, millaista ennen oli. Nyt kaikkea voi ostaa kaupasta, mutta ei ole kovinkaan kauan siitä, kun ihmisten piti valmistaa kaikki itse. Ei ollut, mitä ostaa ja vaikka olisi ollutkin, ei ehkä ollut rahaa. Edes yksinkertaisinta leipää ei ole ollut kovin helppoa haukata.

Tämä näkkileipäkaulin on tehty sekä sähkösorvilla että yläjyrsimellä, ja se on aika kaukana siitä, mitä oli käytettävissä entisaikaan. Siitä huolimatta oli haaste valmistaa oma näkkileipäkaulin.

Tarvittavat työkalut:

  • yläjyrsin
  • ohjausrengas, joka laitetaan jyrsimen alle
  • v:n muotoinen jyrsimen terä
  • sorvi
  • hiekkapaperia
  • pieni pora

Koivu on hyvää kaulinmateriaalia

Koivu on tasaisen kova puulaji ja sitä on hyvä sorvata. Voit aloittaa palasta, joka on noin 80 x 80 x 400 mm.

Jyrsimen jigiin tarvitset 800 mm pitkän laudan ja 2 kappaletta 450 mm pitkiä ja 40 mm leveitä listoja.

Tee näin:

  1. Sorvaa koivunpala tasaiseksi ja pyöreäksi ja halkaisijaltaan 65-milliseksi.
  2. Sorvaa v:n muotoisia raitoja, noin 15 mm leveitä ja 10 mm syviä.
  3. Irrota puunpala sorvista ja mittaa sen kehä (halkaisija x 3,14).
  4. Jaa kehä kymmenellä ja merkitse pienet viivat kaulimen aihion päähän.
  5. Vedä kymmenen viivaa suoraan kohti keskikohtaa. Viivojen välin pitäisi olla noin 2 cm ja jos sorvatun aihion halkaisija on 64 mm.
  6. Poraa pienet reiät aihion toiseen päähän noin 5 mm päähän reunasta, yksi reikä kuhunkin viivaan. Reiät ovat sitä varten, että aihion voi kiinnittää jigiin ja sitä voi käännellä siinä.

Rakenna jigi jyrsimen tueksi

  1. Sahaa yksi noin 50 cm pitkä ja noin 100 mm leveä lauta.
  2. Sahaa noin 10 cm pitkiä paloja samasta laudasta.
  3. Ruuvaa 10 cm pitkät puunpalat 50 cm pitkään lautaan. Puunpalojen välin pitää olla 40 cm.
  4. Mittaa ja poraa pieni reikä keskelle puunpaloja (kaulin ruuvataan kiinni tähän).
  5. Poraa myös pieni reikä yhteen puunpalaan kaulinta pitelevää naulaa varten. (24 mm puunpalan keskeltä, jos kaulimen halkaisija on 64 mm)
  6. Ruuvaa kiinni kaksi listaa keskelle puupaloja. Listojen välin pitää olla täsmälleen sama kuin ohjausrenkaan jyrsimen alla.
  7. Ruuvaa kaulin kiinni jigiin.
  8. Laita stopparinaula ensimmäiseen reikään ja sorvaa ura.
  9. Ota stopparinaula, pyöritä kaulinta seuraavaan reikään ja sorvaa uusi ura. Toista kunnes olet tehnyt koko kierroksen.

Pyramidit tekevät kuvion

Nyt kaulimessa on pyramidinmuotoisia kärkiä, jotka tekevät kuvion näkkileipään. Mikäli et onnistunut saamaan kärkiä tasan yhtä suuriksi, niin juuri se tekee kaulimestasi ja näkkäristäsi ainutlaatuisen.

Jotta kaulimen käyttö olisi mukavampaa, tarvitaan kädensijat, ja ne on helpoin tehdä kiinnittämällä kaulin uudelleen sorviin.

Kaulin tehty puusta
Kaulin tehty puusta Kuva: YLE/Esa Saari Kaulin,Strömsö (tv-ohjelma),Jim Björni

Strömsö

Ruudussa

Strömsö Instagramissa

  • Tee aitoja tortilloita ja tarjoa ne uppopaistetun kotimaisen kalan kanssa

    Helppotekoista ja niin hyvää

    Valmiita tortilloita on kätevä pitää varalla kaapissa, mutta niillä ei ole paljon tekemistä aitojen tortillojen kanssa. Me teemme tortillat masa harina -maissijauhosta, josta ne perinteisesti valmistetaan. Tarjoamme ne meksikolaisen salsan, avokadotahnan ja uppopaistetun kalan kanssa. Täytettyä tortillaa kutsutaan muuten tacoksi. Nyt tiedät senkin.

  • Leimaa metallia – kuusi vinkkiä

    Monipuolinen harrastus

    Tee oma teksti erilaisiin metalliesineisiin. Käytä uudelleen metallia, kuten säilykepurkkeja ja vanhoja lusikoita, käytä eri muotoisia valmiita metallilaattoja tai leikkaa omia alumiinilevystä. Voit tehdä esimerkiksi koruja, kilpiä, viljelytikkuja ja avainrenkaita.

  • Tee oma deodorantti ihan tavallisista aineksista

    Tässä on kaksi ohjetta, joita kannattaa kokeilla.

    Antiperspirantti estää hien tunkeutumisen ulos huokosista ja on bakteereja tappavaa, kun taas deodorantti on vain bakteereja tappavaa. Deodorantteja on helpoin tehdä itse.

  • Hapankaali ja muut hapantuotteet ovat balsamia vatsalle

    Näin hyödynnät valkokaalia ja lanttua

    Hapankaali on arkiruokien moniottelija. Sitä voi käyttää kaikkeen pataruoista ja keitoista salaatteihin tai vaikkapa hampurilaisen täytteenä. Hapankaali sisältää sekä C-vitamiinia että maitohappobakteereja, kuin myös Andersin lanttukimchi. Voit lukea lisää maitohapatuksesta täältä.

  • Vegevalinta – viikkomenu 5

    Teidän parhaat arjen kasviruokaohjeet.

    Vegevalinnan viimeisellä viikolla tarjolla on erinomainen vegepihvi kotimaisista härkäpavuista. Pihvi sopii mainiosti vegeburgeriin. Kiitos Anna-Karin Alménille, Linda Råholmille ja Anne Kiurulle resepteistä.

  • Maukas juureskeitto punaisilla linsseillä

    Nelivuotiaani lempiruoka.

    [[section color=white&image=39-5972845d9b320ae4423 &type=foreground]] Maukas juureskeitto punaisilla linsseillä Tässä yksinkertainen, nopea ja halpa keitto.

  • Tomaattinen kasvismuhennos sadonkorjuuaikaan

    Monikäyttöinen ja helposti muunneltava muhennos.

    Tomaattinen kasvismuhennos sadonkorjuuaikaan Helposti hyvää kauden raaka-aineista. Muhennos on monikäyttöinen, sopii myös esimerkiksi paistetun lohen seuraksi ( korvaa kasvisfondi kalafondilla ja lisää vielä 1/4 tl hienoa merisuolaa muhennokseen) Mutta toimii erinomaisesti sellaisenaan juuri perunan ja parsakaalin kaverina. Itse kehittelemä ohjeeni "simppelisti hyvää" periaatteella.

  • Näin valmistat rapsakan kasvishampurilaisen härkäpapupihvillä

    Tämä versio on lisäksi gluteeniton.

    Näin valmistat rapsakan kasvishampurilaisen härkäpapupihvillä Hyvä ja helppo resepti! Yleensä keitän ison erän papuja ja pakastan niitä sopiviin pusseihin. Käyttämäni härkäpavut ovat kotimaisia, mikä mielestäni on iso plussa. Olen itse kehitellyt reseptin ja valmistan pihvit aina hieman soveltaen, joten mitat ovat ohjeelliset.

  • Nautiskele juhlavilla rapeilla perunapakoroilla

    Intialaista sormiruokaa Anders Samuelssonin tapaan.

    Nautiskele juhlavilla rapeilla perunapakoroilla Tässä muodossa et ole vielä koskaan maistanut perunaa. Nämä rapeat uppopaistetut pakorat ovat alkujaan peräisin Intiasta. Perunapakoroiden kanssa voi tarjota mieleisiään lisukkeita. Tässä niiden lisänä on maukasta vihreää chutneyta ja mangoldimuhennosta.

  • Mehevä munakoisogratiini parmesaanilla

    Tästä on potentiaalia uudeksi arkiruokasuosikiksi.

    Mehevä munakoisogratiini parmesaanilla Jos perheesi tykkää lasagnesta, taidatte myöskin pitää tästä. Tämä on oivallinen tapa käyttää munakoisoa arjessa.

  • Vegevalinta – viikkomenu 4

    Teidän parhaat arjen kasviruokaohjeet.

    Meillä on ilo esitellä Vegvalin viikoittainen ruokalista numero 4, jossa parhaimmistoa meille lähettämistänne kasvisruokaohjeista. Kiitokset Samuli Laurikaiselle, Erica Rönngårdille, Sari Pylsylle ja Mari Tiensuulle tämän viikon resepteistä.

  • Vähän parempi sipulipiirakka ranskalaisittain

    Täyteläinen ja helppo piirakka.

    Vähän parempi sipulipiirakka ranskalaisittain Piirakka on täyteläinen, suht helppo tehdä ja punaviini tuo siihen kivan värin mausta puhumattakaan. Marianna Tiensuu Ainekset Pohja: 3 dl vehnäjauhoja 1 tl suolaa 100 g voita 1 dl kylmää vettä.

  • Helppo ja nopea kasviskastike papupastalla

    Proteiinit saat kaupan päälle.

    Helppo ja nopea kasviskastike papupastalla Monet puhuvat siitä, että uudet lihakorvikkeet (oumph, kaura ja muut vastaavat) ovat tehneet kasvisruokaan siirtymisen helpommaksi. Oman kasvisruokavalioni mullisti kuitenkin papupasta, joka ilmestyi kauppoihin muutama vuosi sitten.

  • Kokeile uutta versiota ranskalaisesta hernekeitosta – Crème Ninon itujen ja versojen kera

    Ja muita vinkkejä itujen käyttöön.

    Kokeile uutta versiota ranskalaisesta hernekeitosta – Crème Ninon itujen ja versojen kera Ranskalainen hernekeitto saa uutta twistiä, kun herneet korvataan rouskuvilla iduilla ja raikkailla versoilla. Tämä toimii viikonlopun luksuskeittona uppomunien tai graavilohen kanssa tarjottuna, mutta jättämällä pois kuohuviinin saat myös uuden klassikon hernekeittotorstaihin. Samuli Laurikain

  • Gnocchit ruohosipulilla kera vihannesten – hyvä vaihtoehto pastalle kotimaisesta perunasta

    Tässä myös gluteenittomana versiona.

    [[section color=white&image=39-5958495d959e681beae &type=foreground]] Gnocchit ruohosipulilla kera vihannesten – hyvä vaihtoehto pastalle kotimaisesta perunasta Resepti on helppo, mutta kuitenkin melkoisen juhlava, tätä on kiva tarjota vaikka alkupalaksi vieraille tai sitten juhlavanpana arkiruokana perheelle. Olen itse harrastaja ruokabloggari, joka kokeilee mielellään aina uutta.

  • Kokeile pavuilla ja marjasalsalla täytettyjä vihreitä tacoja

    Perheklassikko uudessa asussa.

    [[section color=white&image=39-5958455d959e676c3a9 &type=foreground]] Kokeile pavuilla ja marjasalsalla täytettyjä vihreitä tacoja Vegevalinta tarjoaa lapsiperheiden suosikkiruoan kasvisversiona. Minusta on hauskaa tehdä kokeiluja muissa ruokakulttuureissa hyväksi havaituilla konsepteilla ja tuoda niitä pohjoismaiseen keittiöön.

  • Vegevalinta – viikkomenu 4

    Teidän parhaat arjen kasviruokaohjeet.

    Meillä on ilo esitellä Vegvalin viikoittainen ruokalista numero 4, jossa parhaimmistoa meille lähettämistänne kasvisruokaohjeista. Kiitokset Samuli Laurikaiselle, Erica Rönngårdille, Sari Pylsylle ja Mari Tiensuulle tämän viikon resepteistä.

  • Vegevalinta – viikkomenu 3

    Teidän parhaat arjen kasviruokaohjeet.

    Olkaa hyvä - tässä Strömsön Vegevalintakampanjan kolmas viikkomenu, jossa tarjolla valikoima teidän parhaista arjen ruokaohjeista. Kiitos resepteistä Harriet Tuominen, Juuso Nurmi, Karin Ljung-Hägert ja Markku Nurminen.

  • Vegevalinta – viikkomenu 2

    Parhaat arjen kasviruokaohjeenne.

    Vegevalinnan toisen viikon herkkuihin kuuluu kaksi perhesuosikkia vegevaihtoehtoina. Suuret kiitokset Tarja Huntus, Sari Pylsy, Hanna Kuusisalo ja Johannes Djupsjöbacka. Jaettu syömisen ilo on kaksinkertainen ilo.

  • Vegevalinta – viikkomenu 1

    Parhaat arjen kasviruokaohjeenne.

    On aika esitellä Vegevalintakampanjan ensimmäinen viikkomenu. Kampanjassa olette jakaneet parhaat arjen kasviruokaohjeenne. Kiitos Päivi Lähtevänojalle, Judith Almille, Frida Allbergille sekä Katriina Lahtoselle, jotka ovat tämän viikon Vegevalintakokit.

  • Vuohenjuustolla ja hunajalla gratinoidut perunat

    Helppotekoinen ruokalaji eilispäivän keitetyistä perunoista.

    Tämä helppotekoinen perunaruoka maistuu hyvältä sellaisenaan tai esimerkiksi lohen tai lampaanlihan lisukkeena. Jos haluat pitäytyä kasvislinjalla, voit tarjota sen myös juurikkaiden tai linssipihvien kera.

  • Peruna carbonara – arkiruokaklassikon uudet kuviot

    Tämä versio valmistetaan pelkistä kasviksista.

    Tee pastaa perunoista ja pekonia uppopaistetuista perunankuorista. Niistä syntyy uusi ruokalaji, joka maistuu lähes samalta kuin alkuperäinen. Mutta kuormittaa vähemmän ilmastoa ja herättää enemmän ihastusta.

  • Tee vaikutus gubbröra deluxella – edullisen ruokaklassikon uudella muunnoksella

    Sopii brunssille, lounaalle ja alkuruoaksi.

    Ruskistetun voin karamellimainen maku on taianomainen, ja oikein valmistettuna se tekee mistä tahansa yksinkertaisesta ruoasta parempaa. Gubbröramme tarjoillaan kauniisti ruokaisana salaattina, ja sen määrä on helppo mukauttaa monille lounasvieraille. Tällä tavalla tasapainotetaan anjoviksen hallitsevaa makua ja kaikki raaka-aineet pääsevät esiin.

  • Kanelilla maustettu karviaismarmeladi

    Raikas marmeladi juustotarjottimelle.

    Karviaiset ovat raikkaita ja hyviä syötäviä sellaisenaan, mutta jos haluaa säilöä niitä, karviaismarmeladi on valtavan hyvää varsinkin, jos sen keittää kanelitangon kanssa.

  • Näin teet trendijuoma kombuchaa: “Puhu sienelle lempeästi”

    Fermentoitua teejuomaa on helppo tehdä itse.

    Kombucha on fermentoitu teejuoma, joka on valloittanut maailman rytinällä. Tämä perinteikäs juoma on lyönyt itsensä läpi muun muassa siksi, että se sisältää maitohappobakteereja ja vähemmän sokeria kuin virvoitusjuomat. Jos noudatat Strömsön ohjeita, voit tarjota kombuchaa muutaman viikon kuluttua.

  • Kudo kaulahuivi, jossa loimen väri vaihtuu

    Niina Hiltunen näyttää erikoisen kudontamallin

    Niina Hiltunen on suunnitellut ja kutonut kaulahuiveja, joiden innoituksena on ollut Ashfordin The Wheel -lehden n:o 29. Heidän luvallaan olemme kääntäneet ohjeen niin, että kaikki voivat opetella kutomaan väriä vaihtavilla loimilangoilla.

  • 30 vinkkiä vauvakutsujen järjestäjälle

    Vinkkejä, jotka sopivat muidenkin juhlien järjestämiseen.

    Tarjolla on monia vinkkejä juhlien järjestäjälle. Voit saada niistä inspiraatiota järjestitpä sitten tavallisia juhlia, ristiäisiä tai valmistujaisia. Meillä on teemana vauvakutsut, juhlat tulevalle äidille. Tässä on koristelu-, askartelu-, leikki- ja lahjavinkkejä ja paljon muutakin, mitä voit tehdä itse.

  • Kirjo oma Strömsö-sitaattisi ristipistoin

    Tämän hetken kuumin käsityötekniikka käy kuin leikiten.

    Lee esittelee uuden ristipistomallin, jossa on Strömsö-sitaatti. Inspiroidu siitä ja Pernilla Vikströmin nykyaikaisista kirjontatöistä ja tee oma poliittinen, feministinen tai humoristinen huoneentaulu.

  • Vaihda kertakäyttömuovi kestävään mehiläisvahaliinaan

    Tee mehiläisvahaliina itse kankaasta ja mehiläisvahasta.

    Mehiläisvahaliina on pala luomupuuvillakangasta, joka on kyllästetty mehiläisvahalta ja josta tulee täysin vesitiivis. Käytä liinaa muovikelmun sijaan voileipien kääreenä tai peittämässä kulhoa, jossa on ruoantähteitä.

  • Neulo Tanja Majavan Suomi-sukat

    Uusi sukkamalli Strömsön katsojalta.

    Tanja Majava suunnitteli oman sukkamallinsa. Inspiraatio löytyi Strömsön katsojien lähettämistä kuvioista.Nyt voimme kaikki neuloa Tanjan mahtavat sukat, koska hän päätti jakaa neuleohjeen kanssamme.

  • Strömsövideo 5

    Särkeekö niskaa tai päätä? Saatat kärsiä someniskasta.