Hyppää pääsisältöön

Avaruusromua: Mitä meillä oli ennen tietokonetta?

Tietokoneen näppäimistö
Tietokoneen näppäimistö tietokoneet

"Teknologiaa palvotaan intensiivisemmin kuin mitään jumalaa. Ajassamme tuskin on suurempaa totuutta kuin digitalisaation välttämättömyys".

Näin kirjoittaa Pekka Vahvanen kirjassaan Kone kaikkivaltias ja jatkaa, että siihen uskovat miljardit ihmiset, jotka ovat lumoutuneita älypuhelimistaan ja takertuneet Intenetiin. Siihen uskovat poliitikot niin oikealla kuin vasemmalla, kirjoittaa Vahvanen ja toteaa, että he näkevät teknologian kehittämisen ainoaksi keinoksi pitää kansakuntansa elossa.

En ole kamera! sanoo Ozone Player albumillaan The Mind Gap:

Pekka Vahvanen listaa kirjassaan nykyajan liturgiaa, sitä jonka mukaan meidän tulee kehittää tekoälyä, jotta me menestyisimme kansainvälisessä kilpailussa. Sitä, jonka mukaan meidän pitää muuttaa peruskoulu digitaaliseksi, jotta meidän lapsemme oppisivat moderneilla metodeilla. Sitä, jonka mukaan meidän kaikkien on tultava digitaalisiksi kansalaisiksi, jotta me voisimme tulevaisuudessa hoitaa asiamme ilman toisten ihmisten apua. "Jotta emme olisi vaivaksi", sanoo Vahvanen.

Ovatko Parallel Worlds & Dave Bessell pessimistisissä tunnelmissa albumilla Dystopia?

Pekka Vahvanen pohtii miksi meidän uskomme teknologiaan on niin voimakasta. Siksi, että se on pelastanut meidät ennenkin, hän toteaa ja sanoo, että valistuksen ajasta lähtien maailman merkittävimpiin ideologioihin on kuulunut ajatus yhteiskunnallisesta edistyksestä, ja että tämän vääjäämättömäksi katsotun edistyksen edellytys on ollut teknologia.


Geneva Skeen albumilla A Parallel Array Of Horses.

Teknologia toi teollisen vallankumouksen myötä mukanaan ennennäkemätöntä vaurautta. Kirjassaan Pekka Vahvanen puhuu "teknologian taikuudesta", siitä kuinka teknologia antoi meille maagiset voimat liikkua nopeasti paikasta toiseen ja puhua toisella puolella maailmaa olevien ihmisten kanssa.

Me ihastuimme tekniikkaan ja tässä nyt olemme ja pohdimme hallitsemmeko me tekniikkaa vai hallitseeko tekniikka meitä. Kirjassaan Kone kaikkivaltias Pekka Vahvanen on vahvasti jälkimmäisen vaihtoehdon kannalla. Hänen kirjansa koko nimi on Kone kaikkivaltias - kuinka digitalisaatio tuhoaa kaiken meille arvokkaan.

Julkaisulla 311098 Tapes Niko Skorpio työstää 20 vuoden takaista materiaalia:

Kyllä, Vahvasen kirja on teknologiakriittinen. Se haluaa näyttää meille digitalisaation kääntöpuolen. Se kyseenalaistaa teknologisen kehityksen välttämättömyyden. Se haluaa saada meidät pohtimaan, tuoko nykyisen kaltainen tekninen kehitys meille enää lisää onnea. Onko se meille enää hyväksi?

Peter Wullen teemakokoelmalla Music for Dystopias:

Samat bitit, jotka lupaavat poistaa tylsyyden meidän elämästämme, ovatkin viemässä siitä mielekkyyden, kirjoittaa Pekka Vahvanen.

Frans Kedes - White Noise For Lunatics And Possessed Ones vol.1:

AVARUUSROMUA 25.11.2018 - OHJELMAN MUSIIKKI:
OZONE PLAYER: Lost In Math (The Mind Gap)
PARALLEL WORLDS & DAVE BESSELL: Mycelium (Dystopia)
GENEVA SKEEN: Flutter in Place (A Parallel Array of Horses)
NIKO SKORPIO: 311098 Tapes - osa - (311098 Tapes )
TOTAL E.T.: Prox-Luna I (Music for Dystopias)
FRANS KEDES: Technological Singularity - osa - (Music for Dystopias)

  • Avaruusromua: Kohti uusia seikkailuja!

    Aitoja ääniä uuden musiikin kunniakkaasta historiasta.

    Darmstadt on pieni kaupunki eteläisessä Saksassa, Hessenin osavaltiossa, lähellä Frankfurt am Mainia. Kaupunki kärsi pahoin toisen maailmansodan aikaisista pommituksista, mutta jo niinkin pian kuin kesällä 1946 kaupunkiin kokoonnuttiin kuuntelemaan outoa puhetta ja uutta musiikkia. Berliiniläinen äänitaiteilija ja säveltäjä Hanno Leichtmann on päässyt penkomaan Darmstadtin kesäkurssien ääniarkistoa ja sen mukana kantautuu korviimme aitoja ääniä uuden musiikin kunniakkaasta historiasta. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Miksi robotti ei voi ymmärtää taidetta?

    Tahto, pyrkimys ja motivaatio erottavat ihmisen koneesta.

    Tekoäly, vaikka kuinka kyvykäs ja oppivainen, on kuitenkin pelkkä ohjelmistoalgoritmi. Neuroverkon algoritmit osaavat tunnistaa informaatiota, luokitella ja järjestää sitä. Niiden on mahdotonta ymmärtää merkityksiä inhimillisellä tavalla. Koska ihmisaivojen toimintaa ei vielä täysin ymmärretä, on selvää ettei sitä voi täysin jäljitelläkään.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri