Aikaisemmin johtajan vatsa kertoi vaikutusvallasta, mutta nykyään työelämän menestyjän pitää näyttää lähinnä triathlonistilta. Työntekijästä on tullut yrityksen käyntikortti, kertoo Lapin yliopiston johtamisen professori Susan Meriläinen Jenny+-ohjelmassa.
Jos ihmistä kuvaillaan ajokoiraksi, kaikille nousee vahva kuva mieleen: atleettinen kestävyysurheilijan näköinen energiapakkaus, jolla on leveä hymy. Termiä käytettiin kuvaamaan liike-elämän menestyjiä ensimmäisen kerran Susan Meriläisen ja Janne Tienarin kirjassa Palvelukseen halutaan ajokoira (2016).
Kannattaako lihavan pyrkiä liike-elämän huipulle?
– Jos otetaan nykyiset kriteerit vakavasti, niin sanoisin, että työllistyminen olisi vaikeampaa kuin fitness-urheilijalla, Meriläinen sanoo suoraan.
Huono koulutus. Ei pysty huolehtimaan itsestään saati muista. Ei jaksa. Ylipainoon liitetään nykyään tutkimusten mukaan kohtuuttomia mielikuvia.
– Sporttisuuteen liitetään ajatus, että jaksat paremmin, olet energinen ja tuot energiaa myös yhteisöön, Meriläinen kuvailee.
Yli 45-vuotias on mennyttä kauraa
Työntekijästä on tullut tavallaan yrityksen käyntikortti, ja siksi ulkonäölle annetaan niin paljon painoarvoa.
Paino ei ole kuitenkaan ainoa asia, johon liitetään vahvoja mielikuvia:
– Nuoruuden ihannointi tulee selkeästi esiin rekrytoinneissa. Kammottavaa kuulla, että yli 45-vuotiaat ovat mennyttä kamaa.
Meriläinen epäilee, etteivät ihmiset varmastikaan aina edes itse ymmärrä, kuinka rajuja arvioita he ulkonäön perusteella tekevät.
Jenny+: Kukaan ei ole riittävän kaunis
Ulkonäkö on käyntikortti, jonka perusteella ihmistä arvioidaan. Tubettaja Sara SAARA Forsberg ja mainoskuvaaja Viivi Huuska kertovat ulkonäköpaineistaan. Jenny Lehtinen selvittää, miltä menestyjä näyttää.