Hyppää pääsisältöön

Jaakko Lempinen: Yleen kannattaa tulla, jos haluaa työskennellä parhaiden kanssa

“Meidän pitää ymmärtää itseämme, ennen kuin voimme ymmärtää asiakasta. Tähän asiaan tosi harva taho panostaa tällä hetkellä koko maailmassa. Rumasti sanottuna ihmiset eivät ole ollenkaan niin oleellisia tutkittavia kuin vaikkapa luova prosessi.”

Noin napauttaa Ylen asiakaskokemuksesta vastaava päällikkö, Head of Customer Experience Jaakko Lempinen. Siis mitä ihmettä, eikö asiakas olekaan kaiken keskiössä?

“Tottakai on, mutta siitä ei ole hyötyä, että minut asiakkaana analysoidaan loppuun, koska en minä siitä miksikään muutu. Hyötyä on siitä, että toimija ymmärtää, miten sen omat tekemiset liittyvät asiakkaisiin.”

“Ylen tapauksessa ymmärryksen keskiössä ovat yhtiön arvot. Jos me sanotaan, että me ollaan luotettavia, se ei vielä tarkoita mitään. Ihmisten pitää tuntea, kokea ja elää se. Minua motivoi se, että Ylessä halutaan panostaa tähän.”

Sellaista ei ole kukaan vielä aiemmin tehnyt koko maailmassa.

Jaakko työskentelee verkostoissa eri puolilla Yleä ja tapaa paljon ihmisiä. Verkostoissa mietitään, millaisia juttuja Ylellä on, mitä puuttuu ja millaisia pitäisi olla.

“Esimerkkinä uudesta palvelusta ovat Uutisvahdin älykkäät ilmoitukset, jollaisia ei ole ennen meitä tehnyt kukaan koko maailmassa. Nyt testaamme autonomista tekoälyä Areena-palvelun kuvasuosittelussa, mikä on todella edistyksellistä tekoälyn kehityksen saralla. Nämä ovat kovia juttuja!”

“Toinen puoli työstäni on meidän sisältö- ja palveluanalytiikan kehittämistä: miten palveluja käytetään, miten keräämme asiakkaistamme tietoa ja miten tieto jatkuvasti parantaa palvelulupaustamme.”

Ylen asiakaskokemuksesta vastaava päällikkö Jaakko Lempinen.
Ylen asiakaskokemuksesta vastaava päällikkö Jaakko Lempinen. Kuva: Jani Mattsson / Janin Paja Oy Jaakko Lempinen

Jos haluaa jarrutella tai löysäillä, Yle ei ole paras paikka.

Jaakko vertaa tiedolla johtamista Times Squareen ja kesämökkikatiskaan.

“Haluatko, että kaikki informaatio on ympärilläsi ja päättelet itse mikä on oleellista, vai lasketko katiskan, nostat sen ja katsot tuliko kalaa vai ei? Mökkikatiska sopii monelle, mutta itse haluan olla Times Squarella. Minua rauhoittaa se, että tietoa on mahdollisimman paljon käytettävissä.”

Kaiken kaikkiaan työssä on parasta oppiminen, Jaakko sanoo. Hän valitsi Ylen, jotta pystyisi kehittymään parhaiten omalla alallaan.

“Tekee mieli aina sanoa, että jos haluaa jarrutella tai löysäillä, Yle ei ole paras paikka. Täällä on tosi kovia ja kunnianhimoisia tyyppejä duunissa, joten tänne kannattaa tulla, jos haluaa työskennellä parhaiden kanssa.”