Hyppää pääsisältöön

Laulaja Yona FOMOssa: “Ehkä sedät vois joskus kuunnella enemmän ja puhua vähemmän”

Fomon Matti ja Alma sekä Yona, Maija Vilkkumaa sekä Molly
Fomon Matti ja Alma sekä Yona, Maija Vilkkumaa sekä Molly Kuva: Sami Levo YleX,Yle Kioski

Pitääkö sullakin olla brändi - ja miten sellainen tehdään? Entä miten artisteille rakennetaan identiteetti ja kuinka sen jaksaa? Tästä jutusta löydät YleX:n ja Yle Kioskin tekijöiden FOMO Liven kiinnostavimmat havainnot aiheesta.

Muusikot Maija Vilkkumaa, Johanna ”Yona” Pitkänen ja laulaja Molly Rosenström ovat kokoontuneet FOMO Liven studioon puhumaan muusikoiden jaksamisesta ja artistien identiteetistä.

Molly paloi loppuun ja sairastui lyhyen uransa aikana syömishäiriöön. Hänestä tuli kansainvälisen musiikkiteollisuuden pelinappula, jota muovattiin kuin mitä tahansa tuotetta. Kiltistä naapurintytöstä tuli ”evil-Molly”, joka oli levy-yhtiön rakentama goottihenkinen ja synkkä hahmo.

Mollyn kertoo, ettei kukaan ei kysynyt hänen mielipidettään, kun imagoa alettiin muuttaa.

– Kun mä sanoin, että I'm not comfortable with it, mulle sanottiin, että se [goottihahmo] myy. Tämä on se, millä mennään, hän kertoo Alma Hätösen ja Matti Riitakorven haastattelussa.

– Mä pistin vastaan. Mutta kun sä olet huoneessa, jossa kaksikymmentä aikuista ihmistä sanoo, että tämä on parempi, niin silloin on vaikeaa sanoa vastaan, pohtii Molly.

Ihmiset voisi vaan kuunnella ja tarkastella sua.― Yona

Yona julkaisi Pilvet liikkuu, minä en -debyyttinsä vuonna 2010 piskuisen Timmion-levy-yhtiön kautta, vaikka myös suuri levy-yhtiö halusi solmia Yonan kanssa sopimuksen.

– Mä otan helposti vaikutteita ja mulle oli tärkeää se, kenen kanssa mä alan tekemään sitä levyä. Siinä isossa levy-yhtiössä oli kivoja ihmisiä, mutta he eivät tuntuneet minulle oikeilta, kertoo Yona.

Yona jää pohtimaan, oliko kyse siitä, että hän pelkäsi kadottavansa oman itsensä, jos tekee musiikkia väärien ihmisten kanssa. Pienen empimisen jälkeen hän lopulta allekirjoittaa ajatuksen.

– Koska mä olen johdateltavissa oleva ihminen, niin tavallaan kyse oli siitä, kyllä.

Vilkkumaan mielestä oikeat ihmiset artistin taustalla ovat musiikkibisneksessä kaiken a ja o. Sellaiset osaavat nähdä artistin vahvuudet ja rakentaa uraa niiden pohjalta.

– Muuten varmaan käy niin kuin Mollyn tapauksessa. Silloin ne [ammattitaidottomat taustavaikuttajat] hätääntyy ja yrittää ´keksiä´ sut uudelleen, koska niiden on ´pakko´”, Vilkkumaa analysoi.

Yonan mukaan ammattitaitoinen ihminen toimii musiikkibisneksessä juuri päinvastoin kuin Mollyn taustajoukot.

– Ihmiset voisi vaan kuunnella ja tarkastella sua. Ei kukaan kuitenkaan uhraa niin paljon aikaa siihen kysymykseen [artistin identiteetistä] kuin sä itse. Ehkä sedät vois joskus kuunnella enemmän ja puhua vähemmän, Yona miettii.

KATSO HAASTATTELU KOKONAISUUDESSAAN:

Jari Sarasvuo Matti Riitakorvelle: ”Henkilöbrändi on konsulttikielistä kaakatusta”

Toimittaja Matti Riitakorpi painiskelee identiteettikysymyksen kanssa niinikään. Ammattillinen kriisi on iskenyt, koska hänen Kysyttiinkö tää jo? -sarjansa ei ole saanut Youtubessa yhtä paljon katsojia kuin Yle Kioskin Ilmastouutiset.

Itsetutkiskelun paikka. Onko henkilöbrändissäni vikaa? Kuinka voisin menestyä paremmin?

Riitakorpi päättää hakea apua ammattilaiselta ja kääntyy Jari Sarasvuon puoleen, koska tällä on vuosikymmenten kokemus yritysten ja työntekijöiden sparraamisesta.

Mä en puhu mainetta vastaan, koska maine on välttämätön asia.― Jari Sarasvuo

Sarasvuon mukaan Riitakorven täytyy ensimmäiseksi lopettaa kilpaileminen ja henkilöbrändistä murehtiminen.

Hyvin tehty työ tavoittaa lopulta yleisönsä.

– Mä en puhu mainetta vastaan, koska maine on välttämätön asia. Henkilöbrändi on konsulttikielistä kaakatusta, se on myös vieraannuttava ajatus. Sun täytyy tulla vähä vähältä kuuluisaksi siitä, että sulla on kiinnostavia kykyjä. Ei mitään keinotekoista siihen väliin, neuvoo Sarasvuo Riitakorpea.

Riitakorpi kysyy neuvoja myös tunnetaito- ja vuorovaikutusvalmentaja Iida Mäkikalliolta, joka on sisäisen motivaation asiantuntija. Hän on samaa mieltä kuin Jari Sarasvuo: Riitakorven ei kannata vaivata päätään katsojamäärillä tai somesuosiolla.

– Tutkimusten mukaan onnellisuuden ja hyvän elämän kannalta se lähtökohta [somesuosion tarkkailu] ei ole viisainta”, Mäkikallio sanoi.

KATSO MATIN VIDEO:

Poptähti Bebe Rexha Alman päikkäreillä: ”Meille opetetaan, että lihavuus on rumaa”

Alman päikkäreillä yhdysvaltalainen poptähti Bebe Rexha pohtii ulkonäköä ja minäkuvaa.

Rexha julkaisi hiljattain Expectations-debyyttinsä. Ennen soolouraansa hän teki musiikkia muun muassa Rihannalle ja Eminemille, mutta nyt Rexha on noussut itse parrasvaloihin ja levittää samalla kehopositiivisuuden sanomaa.

Rexhan mukaan musiikkiteollisuudessa vallitsee yleinen käsitys, jonka mukaan poptähden pitää olla langanlaiha.

– Sitä ei ehkä sanota enää päin naamaa. Yhteiskunnassa on vallalla hyvin surullinen suuntaus, ja se on täysin vastoin vakaumustani ja väärin. Meille opetetaan, että lihavuus on rumaa, pohtii Rexha.

Rexha on huolissaan naisten asemasta musiikkibisneksessä. Hän sanoo, että musiikkiteollisuudessa on tapahtunut paljon naisten hyväksikäyttöä, mutta tapauksista ei vain puhuta julkisuudessa.

Rexhan mukaan naisten asema on muutenkin kehno musiikkiteollisuudessa, ja päämäärätietoinen nainen saa helposti hankalan tyypin maineen - jolloin kielenkäyttö on sen mukaista.

– Mies voi helposti haukkua tyttöä bitchiksi. Tai diivaksi, koska nainen tietää mitä hän haluaa, Rexha sanoi.

KATSO BEBE REXHAN HAASTATTELU:

Teksti: FOMOn toimitus