Hyppää pääsisältöön

"Mitä sinä näet kuvassa?" – kuunnelmassa analysoidaan nälänhätää ikonisen kuvan kautta

Henri Tuulasjärvi mietteliäänä ja Marie Kajava hymyilevänä ulkovaatteissaan valkoista seinää vasten.
Ohjaaja Henri Tuulasjärvi ja käsikirjoittaja Marie Kajava ovat dokumentaarisen Nälänhädän takana. Henri Tuulasjärvi mietteliäänä ja Marie Kajava hymyilevänä ulkovaatteissaan valkoista seinää vasten. kuunnelmat,Nälänhätä

Kuunnelma Nälänhätä avaa näkökulmia nälkään kärsimyksen muotona. Keskiössä on Kevin Carterin ikoninen valokuva, jota katsovat esimerkiksi Etelä-Sudanin pakolainen, lintubiologi, valokuvaaja ja ex-anorektikko. He luovat valokuvaan yhdessä näkökulmia, jotka laajenevat pienestä hiekansirusta kohti auttamisen problematiikkaa ja ilmastonmuutosta. Tekijät avaavat dokumentaarista prosessia.

– Nälkä kärsimyksen muotona, joka yhdistää maailmaa, oli lähtökohtani kuunnelmaan ihan alusta asti. Nälänhätä oli aiheena paitsi jättiläismäinen myös henkilökohtainen ja jotenkin häpeällinen, kuvailee kuunnelman käsikirjoittaja Marie Kajava.

Näytelmäkirjailija-dramaturgi Kajava on sovittanut Nälänhätä-kuunnelman näytelmästä, joka esitettiin Teatteri Takomossa vuonna 2016. Kantaesityksen ja nyt myös kuunnelman on ohjannut Henri Tuulasjärvi.

– Jo esitys operoi kuulemisen ja kuulokuvien kautta, sillä näytelmästä kolmasosa tapahtuu pilkkopimeässä. Kuunnelmaa tehdessä pääsin syventämään näkemisen ja kuulemisen välistä suhdetta, Tuulasjärvi sanoo.

Kuunnelman keskiössä on Kevin Carterin ikoninen, Etelä-Sudanissa otettu valokuva, jossa on nälkiintynyt lapsi ja laiha korppikotka. Kuunnelmassa ääneen pääsevät erilaiset asiantuntijat, kuten valokuvaaja, lintubiologi, nälkätutkija ja ex-anorektikko. Kajava on hankkinut kuunnelman raakamateriaalin katsomalla valokuvaa näiden erilaisten ihmisten kanssa ja kysynyt heiltä, mitä he näkevät. Sen jälkeen hän on litteroinut eli kirjoittanut haastateltujen puheen tarkasti sellaisenaan. Kaikki dialogimateriaali on siis dokumentaarista oikeilta haastateltavilta, kuunnelmassa varten näyttelijät esittävät nämä dialogit.

Tuulasjärvi kertoo, että kuunnelmassa kuullaankin tästä syystä sanoissa takeltelua ja puhekieltä.

Tuntuu jotenkin banaalilta puhua tästä, mutta jos aattelee siis ihan pelkästään kuvapinta-alan jakona, niin kaksi pääkohdetta on aika samankokoisia ja samanvärisiä ja niillä on sama rintamasuunta. Niin ne on selkeesti kilpailijoita.― ote kuunnelmasta, sanojana valokuvaaja

– Dialogimateriaali on puhtaasti litteraattia. Sääntönä on ollut, ettei uusia repliikkejä keksitä. Olen valinnut materiaalia tuhottomasta määrästä raakahaastatteluja, soittanut muiden sanoilla, tehnyt poistoja, toistoja ja yhdistellyt kaikkea tätä, Kajava kuvailee tekoprosessia.

Kuunnelma syntyy erilaisten ihmisten katseen ja tiedon, mutta myös sydämen kautta. Kajava kertoo, että oli todella tärkeää säilyttää dokumentaarinen laatu, ihmisten arkisen puheen horjuvuus ja epämääräisyys. Se koskettaa häntä.

Kajava korostaa, että ruokaan ja nälkään kärsimyksen muotona kiteytyy maailman epätasa-arvoisuus.

– Länsimaissa pöydät täyttyvät herkuista ja ihmiset sairastuvat sen tähden. Ilmastonmuutoksen suorista vaikutuksista tai konflikteista kärsivissä kehitysmaissa ei ole riittävästi tarjolla edes välttävää ravintoa. Nälänhätä on totta joka sekunti esimerkiksi Jemenissä tällä hetkellä, Kajava kertoo.

Ku ihmiset on enää luuta ni ne näyttää iha samalta.― ote kuunnelmasta, sanojana Etelä-Sudanissa syntynyt

– Minua huojentaa oletus siitä, ettei ääni katoa. Esitys- ja teatteritaustaani vasten olen kokenut vapauttavaksi radiotaiteen pysyvyyden, Tuulasjärvi sanoo.

Ohjaajaa kiinnostaa niin ikään materiaalien epätäydellisyys ja keskeneräisyys. Tuulasjärvestä haastavaa, mutta erittäin kiinnostavaa on ollut dokumentaarisen laadun säilyttäminen sekä sen suojeleminen lopullisessa kuunnelmassa.

Geometriset ja värikkäät neliöt sisäkkäin mustalla pohjalla.
Nälänhätää on kuvitettu kuunnelman yhteydessä ruuduilla. Geometriset ja värikkäät neliöt sisäkkäin mustalla pohjalla. kuunnelmat,radioteatteri

Nälänhätä-kuunnelma rakentuu katsomisen eleen ja vaatimuksen ympärille.

– Nälkä aiheena välittyy meille länsimaissa eläville ihmisille hyvin paljon kärsimyskuvastona: me juomme aamukahvia ja katselemme valokuvia sanomalehdistä tai läppäreiltä, Kajava kuvailee. Tuulasjärvi pohti ohjatessaan sitä problematiikkaa, pitäisikö kärsimyskuvia katsoa vai ei – eli pitäisikö hänen ohjata tämä teksti vaiko ei. Hän on miettinyt, että yhtenä ääripäänä on pelko kärsimyksellä mässäilystä ja toisena se, että jos me emme katso kärsimystä, tajuammeko me mitään maailmasta tai toisista ihmisistä.

– Minulle lohdullista oli yritys edes hetken ajan nähdä yhdessä laajemmin kuin mihin yhden ihmisen kapea katse ja kapasiteetti riittävät. Se on kai tämän kuunnelman toive, Kajava esittää.

Marie Kajava, käsikirjoittaja & Henri Tuulasjärvi, ohjaaja

Käsikirjoitus: Marie Kajava, ohjaus: Henri Tuulasjärvi, äänisuunnittelu: Tiina Luoma, muusikko: Lauri Wuolio, tuotantokoordinaattori: Laura Jaakkola, tuottaja: Erja Manto.
Näyttelijät - Haastattelija: Joanna Haartti, Etelä-Sudanissa syntynyt henkilö: Geoffrey Erista, pieni lapsi: Olavi von Bagh, valokuvaaja: Diana Tenkorang, meteorologi: Katja Küttner, ex-anorektikko: Sonja Salminen, nälkätutkija: Joonas Kääriäinen, auttamisen ja vallan tuntija: Erja Manto, lintubiologi: Hannu-Pekka Björkman, vanha nainen: Tiia Honkanen.

Kommentit