Hyppää pääsisältöön

Perusohjelmiston levyttämisen motiivit haussa

Tukottuneilla markkinoilla voi erottua vain olemalla paras tai erilainen. Erilaista olisi jos unkarilainen etnotrio palauttaisi Dumky-trion juurilleen tai sinfoniaorkesteri esittäisi siitä turboversion. Mutta Tetzlaffit ja Vogt pysyttelevät romanttisen kamarimusiikin perinteessä kiinni jopa tukevammin kuin 2010-luvun kamarimuusikot yleensä.

Tetzlaff, Tetzlaff & Vogt / Dvorak
Tetzlaff, Tetzlaff & Vogt / Dvorak Uudet levyt

Ovatko he sitten parhaita? Saattavat olla, mutta esimerkiksi Dumky-tulkinnoista venäläiseen makuun sopii Oistrahin tuhdimpi versio, pehmeän vintagen ystävät vannovat 50-luvun levytysten nimiin ja keskivertoparhaus kiteytyy Beaux Arts -trion levytyksessä. Tetzlaffit ja Vogt soittavat laajalla ilmaisuskaalalla, äänen kvaliteetti ja puhtaus ovat ensiluokkaisia, rytminkäsittely hoituu elastisesti mutta modernin napakkuuden rajoissa, ajoittain Vogtin pianotekstuureissa kimmeltää hippunen taikaa, ja Dumky-trion kolmannen osan alku on herkkyydessään ylivertainen. Vaan siinäpä se.

Levyn hissipuhe on kätketty levyvihkosen haastatteluun, jossa Christian Tetzlaff kertoo kuunnelleensa Dumky-triosta paljon levytyksiä, joissa hitaat osat soitetaan liian hitaasti ja nopeat osat liian nopeasti, mikä riistää teokselta sekä rakenteellisen yhtenäisyyden että tunteellisen kompleksisuuden. Tämän levytyksen pitäisi olla siinä suhteessa yhtenäisempi ja vähemmän mustavalkoinen. Kun tarkistin eri tulkintojen kestoja, ei tämä levytys juuri poikennut joukosta, mutta täytyy myöntää, että dumka-balladeista lainattu, melankoliaa ja tanssijaksoja vuorotteleva rakenne saa levyllä ehkä astetta syvällisemmän tulkinnan - ja samalla astetta tasaisemman.

Nämä Dvorakin triot eivät siis taianomaisesti raivaa markkinoilta tilaa itselleen, eikä tällaisilla levyillä luultavasti pelasteta taidemusiikkilevyteollisuutta. Ei vaikka musiikki ja sen tulkinta ovat kuinka korkeatasoisia.

Antonín Dvorák: Pianotriot nro 3 f-molli ja 4 e-molli "Dumky". - Christian Tetzlaff, viulu, Tanja Tetzlaff, sello, ja Lars Vogt, piano. (Ondine, ODE 1316-2)

Kuuntele Uudet levyt 4.12.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Gabriellin soolosellomusiikista uutta suuntaa myös Bachiin

    Levyarvostelu

    Kokenut italialainen barokkisellisti Mauro Valli on työstänyt Bachin soolosellosarjoja koko ikänsä, mutta hänen uuden kolmois-CD:nsä tuoreus ei perustu tulkinnalle vaan ohjelmistolle. Valli rinnastaa Domenico Gabriellin oikukkaat eteläeurooppalaiset ricercaret Bachin linjakkaisiin, saksalaisiin soolosellosarjoihin, ja tulos on monestakin syystä enemmän kuin osiensa summa.

  • Kati Raitisen sellossa syvyyttä ja sävyjä

    Levyarvostelu

    Sellisti Kati Raitista ei Suomessa tunneta kovin hyvin, koska hänellä on kiire olla Ruotsin paras sellisti. Raitinen soittaa Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesterin soolosellistinä, kerää palkintoja ZilliacusPerssonRaitinen-triossa, levyttää, konsertoi ja heittäytyy välillä moderniin näyttämömusiikkiin. Raitisen uusi soololevy sisältää oudon valikoiman uutta sellomusiikkia, mutta hänen eleettömän koskettava, tummasävyinen soittonsa yhdistää kokonaisuuden vaikuttavaksi.

  • Meta4 löytää ECM-soinnin

    Levyarvostelu

    Johannes Brahmsin myöhäinen klarinettituotanto on pelkkää herkkyyttä ja melankoliaa ilman huippukohtia, ja sopii siksi levy-yhtiö ECM:n harmaasävyiseen katalogiin. Samaa voi sanoa kuulassointisesta klarinetisti Reto Bieristä, mutta kuinka joukkoon sopeutuu suomalainen Meta4-kvartetti, jonka tyylissä painottuu intensiteetti ja romantiikka?

  • Virva Garam ojentaa käyntikortin

    Levyarvostelu

    Garamin musiikkiperheeseen kuuluva Virva Garam opettaa pianonsoittoa Lauttasaaren musiikkiopistossa, kamarimusisoi aktiivisesti viulisti Mervi Myllyojan ja Trio La Ruen kanssa sekä pitää yllä soolouraa. Viimeisintä varten hän on tehnyt vanhan kunnon käyntikorttilevyn eli ulkoisesti pelkistetyn omakustanteen, jonka resitaalimaisen ohjelman ideana on esitellä pianistin yhteyttä teoksiin eikä teosten yhteyttä toisiinsa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua