Hyppää pääsisältöön

Perusohjelmiston levyttämisen motiivit haussa

Tukottuneilla markkinoilla voi erottua vain olemalla paras tai erilainen. Erilaista olisi jos unkarilainen etnotrio palauttaisi Dumky-trion juurilleen tai sinfoniaorkesteri esittäisi siitä turboversion. Mutta Tetzlaffit ja Vogt pysyttelevät romanttisen kamarimusiikin perinteessä kiinni jopa tukevammin kuin 2010-luvun kamarimuusikot yleensä.

Tetzlaff, Tetzlaff & Vogt / Dvorak
Tetzlaff, Tetzlaff & Vogt / Dvorak Uudet levyt

Ovatko he sitten parhaita? Saattavat olla, mutta esimerkiksi Dumky-tulkinnoista venäläiseen makuun sopii Oistrahin tuhdimpi versio, pehmeän vintagen ystävät vannovat 50-luvun levytysten nimiin ja keskivertoparhaus kiteytyy Beaux Arts -trion levytyksessä. Tetzlaffit ja Vogt soittavat laajalla ilmaisuskaalalla, äänen kvaliteetti ja puhtaus ovat ensiluokkaisia, rytminkäsittely hoituu elastisesti mutta modernin napakkuuden rajoissa, ajoittain Vogtin pianotekstuureissa kimmeltää hippunen taikaa, ja Dumky-trion kolmannen osan alku on herkkyydessään ylivertainen. Vaan siinäpä se.

Levyn hissipuhe on kätketty levyvihkosen haastatteluun, jossa Christian Tetzlaff kertoo kuunnelleensa Dumky-triosta paljon levytyksiä, joissa hitaat osat soitetaan liian hitaasti ja nopeat osat liian nopeasti, mikä riistää teokselta sekä rakenteellisen yhtenäisyyden että tunteellisen kompleksisuuden. Tämän levytyksen pitäisi olla siinä suhteessa yhtenäisempi ja vähemmän mustavalkoinen. Kun tarkistin eri tulkintojen kestoja, ei tämä levytys juuri poikennut joukosta, mutta täytyy myöntää, että dumka-balladeista lainattu, melankoliaa ja tanssijaksoja vuorotteleva rakenne saa levyllä ehkä astetta syvällisemmän tulkinnan - ja samalla astetta tasaisemman.

Nämä Dvorakin triot eivät siis taianomaisesti raivaa markkinoilta tilaa itselleen, eikä tällaisilla levyillä luultavasti pelasteta taidemusiikkilevyteollisuutta. Ei vaikka musiikki ja sen tulkinta ovat kuinka korkeatasoisia.

Antonín Dvorák: Pianotriot nro 3 f-molli ja 4 e-molli "Dumky". - Christian Tetzlaff, viulu, Tanja Tetzlaff, sello, ja Lars Vogt, piano. (Ondine, ODE 1316-2)

Kuuntele Uudet levyt 4.12.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Kokkolalaiset herättävät vanhan amatöörimusiikin eloon - taas

    Levyarvostelu

    1770-luvulla Kokkolan kirkkoherra Anders Chydenius perusti pappilaansa pikkuisen amatööriyhtyeen ja keräsi sille pikkuisen nuottikokoelman. Euroopan mittakaavassa Chydenius oli perifeerinen harrastelija, mutta Suomessa hän oli valistusvisionääri aikaansa edellä. Ei ihme että Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri on intoutunut levyttämään kotikaupunkinsa erikoista nuottikokoelmaa, olkoonkin että musiikillisesti kyse on harmittomasta viihteestä harrastelijoille.

  • Karlsons säveltää ryhtiä mystiseen minimalismiin

    Levyarvostelu

    Latvian radiokuoro on melkeinpä maailman paras kuoro, eikä ihme että Ondine julkaisee sen levyjä minkä ehtii. Kuoro on taltioinut perusohjelmistoa ansiokkaasti, mutta viime aikoina sekaan on eksynyt ohuenpuoleista tunnelmamusiikkia Baltiasta. Siksi suhtauduin epäilyksellä uuteen Juris Karlsonsin musiikkia esittelevään levyyn. Mutta tuntematon latvialainen paljastui dynaamiseksi, omaääniseksi säveltäjäksi, joka säveltää jopa mystiseen minimalismiin ryhtiä ja värejä.

  • Varhainen käyrätorvi laulaa kotoisasti

    Levyarvostelu

    Reilu vuosi sitten intoilin luonnontorvitaituri Alec Frank-Gemmillin levystä, jolla hän soitti varhaisia virtuoosikonserttoja käyrätorvelle. Ursula Paludan Monbergin uutuuslevy sisältää hieman myöhäisempää ja melkoisesti helpompaa ohjelmistoa, mutta kuulostaa yhtä aristokraattiselta, ja täydentää oivallisesti kuvaa luonnontorven kehityksestä.

  • Kyykkyviulismia vuonna 2020?

    Levyarvostelu

    Kunnianarvoisalla Deutsche Grammophon -yhtiöllä on pitkät perinteet myös crossover-taidemusiikissa. Sektorin uusin tuote on norjalainen viulisti Mari Samuelsen, jolta DG julkaisi tuplalevyn jo viime vuoden puolella. Minulta on kestänyt hetkisen päästä selville levyn tarkoitusperistä, mutta loppujen lopuksi kyse on vain kyykkyviulismin päivittämisestä 2020-luvun taidemusiikkimuotiin.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua