Hyppää pääsisältöön

Syntisen hyvää barokkia nunnaluostareista

Sopraano Kajsa Dahlbäck perusti Earthly Angels -barokkiyhtyeen tohtorikonserttiinsa pari vuotta sitten. Mukaan tuli toinen sopraano Anna Villberg, viulistit Peter Spissky ja Aira Maria Lehtipuu ja komppiin harpisti Andrew Lawrence-King, cembalisti Marianna Henriksson ja luutisti Eero Palviainen. Esikoislevyllään yhtye tekee kunniaa nimelleen esittämällä musiikkia 1600-luvun Italian nunnaluostareista.

Earthly Angels
Earthly Angels Uudet levyt

Barokin aikaan nunnaluostarit olivat käytännöllisiä sijoituspaikkoja ylhäisten perheiden ylimääräisille tyttärille, joille toki piti olla tarjolla ajanvietettä, esimerkiksi musiikkia. Monessa luostarissa laadukas musisointi muodosti tärkeän tulovirran, kun maallikot maksoivat musiikille omistautuneiden nunnien konserteista. Levyn ohjelmisto on sanoituksiltaan näennäisen hengellistä, mutta ilmaisuskaala on yhtä laaja kuin maallisissa kantaateissa, symboliikka yhtä moninaista ja fokus kenties jopa vahvemmin henkilökohtainen. Samoin säveltäjät ovat periaatteessa nunnia mutta heidän musiikillinen merkityksensä ulottui luostarin ulkopuolelle. Tunnetuin levyn säveltäjistä on Chiara Cozzolani, mutta myös Rosa Badallan ja Isabella Leonardan teoksia esitetään silloin tällöin.

Sekä Kajsa Dahlbäckillä että Anna Villbergillä on korkea, kevyt, lyyrinen ja puhdas ääni, mikä sopii loistavasti levyn tematiikkaan. Kumpikin käyttää ääntään ilmaisuvoimaisesti, niin että vain sanoituksista voi päätellä, että palavan intohimon kohde on Jeesus. Aivan villeimpiin koristeltuihin Dahlbäck ja Villberg eivät rohkene heittäytyä ja muutama kuviointi fortessa lipsahtaa ylävireiseksi Badallan vaikeissa, korkeissa kappaleissa, mutta tällaisenaankin laulu todistaa kotimaisen barokkilaulun korkeasta tasosta.

Levyn varsinainen moottori on komppiryhmä. Marianna Henriksson soittaa pääasiassa portatiiviurkua, jonka syvät bassot luovat musiikille uskottavan pohjan, ja sointikuvan loppuosan somistaa harpun ja luutun helmeily. Sointi- tai rytmiakrobatiaa komppiryhmän ei tarvitse tämän ohjelmiston parissa harjoittaa, mutta tyylitaju, yhtenäisyys ja luovuus vakuuttavat.

Levyn kaikkien sävellysten ansioista en ole täysin vakuuttunut, mutta aihepiirin, tunnelman ja tyylin yhdistelmänä levy on viime vuosien etevimpiä kotimaisia periodilevyjä.

"Earthly Angels", musiikkia 1600-luvun nunnaluostareista, säv. Perucona, Leonarda, Rusca, Badalla, Re ja Cozzolani. - Kajsa Dahlbäck ja Anna Villberg, sopraano, Peter Spissky ja Aira Maria Lehtipuu, viulu, Andrew Lawrence-King, harppu, Eero Palviainen, luuttu, ja Marianna Henriksson, cembalo. (Alba, ABCD 426)

Kuuntele Uudet levyt 4.12.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua