Hyppää pääsisältöön

Kun Aikuisen naisen joulukalenterissa tarvitaan iltapuku Linnan juhliin, kuka sen suunnittelee?

Näyttelijä Mari Perankoski punaisessa pitsineuleasussa vanhanaikaisessa juhlasalissa
Maria Månsson kuvittelee itsensä joulumekossaan jopa Linnan juhliin. Näyttelijä Mari Perankoski punaisessa pitsineuleasussa vanhanaikaisessa juhlasalissa Kuva: Yle/ Aikuisen naisen joulukalenteri Mari Perankoski,pukusuunnittelu,Aikuisen naisen joulukalenteri

Pukusuunnittelija – hän on taiteellisessa vastuussa oleva suunnittelija, joka luo tv-draamoihin uusia ihmisiä, maailmoja, menneisyyksiä ja tulevaisuuksia, tarinan- ja elämänkaaria. 35-vuotisella urallaan Liisa Rihu on synnyttänyt lähes tuhat draamahahmoa, tuoreimmat Aikuisen naisen joulukalenteriin.

Aikuisen naisen joulukalenterin jouluhullu päähenkilö, 47-vuotias Maria Månsson, pukeutuu joka joulukuun ensimmäisenä päivänä punaiseen mekkoon.

Käsikirjoituksessa kuvaillaan mekon väri, kerrotaan sen olevan villainen ja melko tiukka. Maria sanoo, että mekko on hänen perinteinen joulunaloitusasunsa.

Millaisen mekon pukusuunnittelija roolihahmolle siis luo? Ennen kuin Marian asu voi syntyä, pukusuunnittelija Liisa Rihun täytyy kertoa itselleen mekon historia ja tarina.

Mitä kaikkea liittyy vaatekappaleeseen, johon pukeutumisesta on muodostunut jokajouluinen rituaali omistajalleen?

On asetuttava toviksi Marian nahkoihin: jouluhullulla naisella on kädentaitoa, joten mekko voisi olla hänen itsensä aikoja sitten tekemä.

Maria on ehkä ollut kurssilla, jossa vaate on muokattu vanhoista vaatekappaleista tai neuletilkuista – ehkä virkkuutöistä?

Kuin Maria konsanaan Rihu etsii määrätietoisesti käsiinsä virkattuja vaatteita, sovittelee yhteen erilaisia struktuureita, louhii pois tarkoitukseen sopimattomia palasia, suunnittelee, piirtää, värjää ja kaavoittaa sekä antaa ompelijan toteuttaa visionsa.

erilaisia, punaisia pitsineuleita lähikuvassa
Marian mekon helma syntyi neuleiden hihoista ja vyötärö vanhoista helmoista. erilaisia, punaisia pitsineuleita lähikuvassa Kuva: Yle/ Johanna Pirttilahti virkkaus,neule,pitsineuleet,Aikuisen naisen joulukalenteri
Liisa Rihun suunnittelema rooliasu, punainen pitsimekko
Joulumekon linnanjuhlaversiossa on tyllihelma. Liisa Rihun suunnittelema rooliasu, punainen pitsimekko Kuva: Yle/ Liisa Rihu leningit,Aikuisen naisen joulukalenteri

Aikuisen naisen joulukalenterin käsikirjoittaja Anna-Maija Halonen oli iloisen yllättynyt nähdessään, miten pukusuunnittelija kehitti mekon tarinan vain yhden käsikirjoituksen kohtauksen pohjalta.

– Liisa oivalsi, että Maria pukeutuu itselleen tärkeään mekkoon myös muulloin kuin joulukuun ensimmäisenä päivänä. Kun Maria kuvittelee itsensä Linnan juhliin itsenäisyyspäivänä, mikäpä muu hänellä on yllään kuin tämä mekko. Tähän fantasiaan Liisa vieläpä kehitti mekosta pitkän juhlaversion!

Koiranainen

Aikuisen naisen joulukalenterissa Maria tuntee välillä mustasukkaisuutta perheen Iines-koiraa kohtaan, jolloin hän näkee tämän naisena. Perheen koiran ihmishahmoa esittää Alina Tomnikov.

Monia Ylen lastendraamojakin puvustanut Liisa Rihu piirtää muutamalla sanalla silmien eteen kuvan ihmiskoiran hahmosta.

– Valkoinen, kiharainen, siro, naisellinen, suloinen. Tietty näyttelijä on valittu rooliin tietyistä syistä, se suunnittelijan pitää aina muistaa, Rihu painottaa.

Alina Tomnikov koiranaisena on pitkäjalkainen ja kapeavyötäröinen. Roolivaatteen lähtökohtana oli valkoinen, minimittainen takki.

Koiranaisen hahmossa yhdistyvät kaunis naiseus ja koiran karvoitus!― Liisa Rihu, pukusuunnittelija
Valkoinen, kiharakarvainen pikkukoira
Iines-koiran eläimellisempi hahmo on valkoinen ja kiharainen. Valkoinen, kiharakarvainen pikkukoira Kuva: Yle/ Aikuisen naisen joulukalenteri koira,Aikuisen naisen joulukalenteri
Pukusuunnittelija Liisa Rihun suunnittelupiirros koiranaisesta
Liisa Rihu piirtää hahmoja suunnitellessaan upeita ja havainnollisia esityskuvia. Pukusuunnittelija Liisa Rihun suunnittelupiirros koiranaisesta Kuva: Liisa Rihu pukusuunnittelu,Alina Tomnikov,Aikuisen naisen joulukalenteri
Näyttelijä Alina Tomnikov koiranaisen roolipuvussa
Näyttelijä Alina Tomnikov sovittaa ensi kertaa Iines-koiranaisen rooliasua. Näyttelijä Alina Tomnikov koiranaisen roolipuvussa Kuva: Yle/ Liisa Rihu Alina Tomnikov,Aikuisen naisen joulukalenteri

– Korvalappujen lisäksi keksittiin käyttää Alinan näyttävää omaa tukkaa. Ohjaaja ehdotti palmikkoa, ja naamioitsija Miia Leppääaho letitti vaalean "timoshenkon", Liisa Rihu kuvailee ja viittaa hiustyylillä takavuosien ukrainalaispoliitikon tavaramerkiksi nousseeseen muhkeaan palmikkokampaukseen.

Alina Tomnikov koiranaisen roolissa
Alina Tomnikovin viaton koirankatse syntyy ruskeilla piilolinsseillä. Alina Tomnikov koiranaisen roolissa Kuva: Yle/ Miia Leppäaho Alina Tomnikov,Aikuisen naisen joulukalenteri

Roolihahmoa hiotaan pukusovituksissa

Liisa Rihu sanoo, että ennen näyttelijän roolivaatesovituksia pukusuunnittelija on kuin tyhjän päällä.

– Näyttelijä antaa oman helmensä hommaan sovituksissa. Hyvä näyttelijä tulee ensimmäiseen sovitukseen uteliaana ja innoissaan.

Pukusuunnittelija Liisa Rihu esittelee luomaansa roolivaatetta Ylen puvustossa.
– Ensin mulla on sellainen Liisan monologi, Liisa Rihu kuvailee ensimmäisen sovituksen kulkua. Pukusuunnittelija Liisa Rihu esittelee luomaansa roolivaatetta Ylen puvustossa. Kuva: Yle/ Anu Köyhäjoki-Järvinen puvustus,Elokuvan pukusuunnittelija,Liisa Rihu

– Perustelen näyttelijälle roolihahmon puvustuksen. Ammattilainen saa siitä valtavasti omaan työhönsä, Rihu kertoo.

Pukusuunnittelijalle ensimmäinen sovitus puolestaan antaa oivalluksia hioa yksityiskohtia ja tehdä lisää etsintää toista ja kolmatta sovitusta varten.

Pukusuunnittelija luo sitä, mitä ihminen kertoo itsestään muille ulkoisella olemuksellaan― Liisa Rihu, pukusuunnittelija

Hyvä käsikirjoitus on suunnittelijan paras työkalu

Pukusuunnittelija tekee tiivistä yhteistyötä lavastajan, kuvaajan ja ohjaajan kanssa, ja kaikkien tärkein työkalu on käsikirjoitus.

– Suunnitteluprosessi alkaa heti, kun käsikirjoitus on luettavissa. Käsikirjoitus antaa eväät suunnittelijoiden työskentelylle. Mitä paremmat eväät, sitä antoisampi prosessi ja lopputulos kokonaisuudessaan, pukusuunnittelija Liisa Rihu painottaa.

Suunnittelijat ja ohjaaja käyvät läpi kirjoitetun tarinan sisältöä, maailmoja, henkilöitä, kaaria, painopisteitä ja tietysti visuaalista maailmaa. Niin löydetään yhteinen audiovisuaalinen linja.

– Eri osa-alueitten suunnittelutyön täytyy kohdata pitkän prosessin aikana usein ja varmistaa, että suunta maaliin on pysynyt yhteisenä, Liisa Rihu kuvaa tuotantoryhmän tiivistä tiimityötä parhaimmillaan.

Mistään puuduttavista palavereista ei kuitenkaan välttämättä ole kysymys, sillä unelmatyötään tekevä pukusuunnittelija luonnehtii suunnittelijoiden työkohtaamisia sanoilla "riemastuttava" ja "rikastuttava".

Vaikka pukusuunnittelu on aina iso työ, raskas sen ei tarvitse olla.
Tehdas oli niin upeasti kirjoitettu, että näin puvustuksen kuvina, kun luin tekstiä, Rihu ylistää Pirkko Saision käsikirjoitusta. Eteläsuomalaisesta kenkätehtaasta kertovaa Tehdas-sarjaa tehtiin 18 osaa vuosina 2011-2013.

Se lopullinen "klik"

Suunnittelun lopputulos on kaikesta työstä huolimatta aina hiukan mysteeri.

Vaikka puvustuksen palikat kuinka hiottaisiin saumattomaksi kokonaisuudeksi etukäteen, lopullinen "klik" kuuluu, kun roolihahmot ovat kameroiden edessä.

Alina Tomnikov koiranaisena ja Mari Perankoski Mariana komediassa Aikuisen naisen joulukalenteri
Uskottavat hahmot ja miljöö syntyvät suunnittelutiimin saumattomalla yhteistyöllä. Alina Tomnikov koiranaisena ja Mari Perankoski Mariana komediassa Aikuisen naisen joulukalenteri Kuva: Yle/ Aikuisen naisen joulukalenteri Alina Tomnikov,Mari Perankoski,Aikuisen naisen joulukalenteri

– Riskillä liikutaan, sillä lopulta se on tv-kuva, joka ratkaisee, toimiiko joku juttu, Rihu toteaa.

Ja ellei jokin yksityiskohta toimi, suunnittelijan on toimittava nopeasti: – Nupin täytyy leikata, pitää olla valpas, draamapuvustuksiin erikoistunut suunnittelija kuvaa intuitioon luottamistaan.

35 vuoden Yle-ura ei ole urauttanut

Taitavalla pukusuunnittelijalla on eläytymiskykyä, ihmistuntemusta, rohkeutta, intuitiota, taiteellista osaamista ja paineensietoa.

– Lisäksi on tarpeen osata fokusoida oikeaan ja kyetä käyttämään näkemystään sekä laajasti että pikkutarkasti, pukusuunnittelija Liisa Rihu luettelee.

Lahden taide- ja käsiteollisuusoppilaitoksesta valmistunut Rihu tiedetäänkin yksityiskohtiin paneutuvaksi ammattilaiseksi.

– Saatan esimerkiksi vaihtaa rotsiin hihat että se on just sellainen kuin pitää, Rihu antaa konkreettisen esimerkin tarkkuudestaan.

Työssä saan kokea helmien löytämisen ihmeen, ihanuuden ja hulluuden!― Liisa Rihu, pukusuunnittelija

Pukusuunnittelijalla on taiteilijan identiteetti, ja Liisa Rihu on onnellinen Ylen tarjoamista kiinnostavista työmahdollisuuksista. Ammatilliset kohtaamiset ja niiden muisteleminen saavat Rihun silmiin villin välkkeen.

Tumma ja hehkuva veri oli hieno työ ja taiteilija-ohjaaja Eija-Elina Bergholmin kanssa työskentelystä olen todella kiitollinen.

Ylen pukusuunnittelija Liisa Rihu valaistut enkelinsiivet selässään
– Aikuisen naisen joulukalenterin hahmot olivat kiva kokonaisuus, valaistut enkelinsiivetkin sarjaan ideoinut Liisa Rihu sanoo. Ylen pukusuunnittelija Liisa Rihu valaistut enkelinsiivet selässään Kuva: Yle/ Anu Köyhäjoki-Järvinen puvustus,Elokuvan pukusuunnittelija,Liisa Rihu

Liisa Rihulle tuli maaliskuussa täyteen 35 vuotta Ylen pukusuunnittelijana, mutta pitkä ura ja jopa tuhat luotua hahmoa eivät ole häntä leipäännyttäneet, päin vastoin!

Ammattilaisen tuntosarvet ovat uteliaasti tanassa aina. Luova työ ei kysy aikaa, paikkaa eikä lupaa.

– Päähän pälkähtäneitä ajatuksia, mielenkiintoisia keskusteluita, eteen sattuneita puvustusmateriaalilöytöjä, käteen osuneita tekstejä, ohikulkijoita kaupungilla, leffoja, yöllä saatuja ideoita, pukusuunnittelija kuvailee ideapankkinsa kertymistä.

Koska ympäröivä maailma ihmisineen on pukusuunnittelijalle loppumaton inspiraation lähde, hyvä idea voi iskeä salaman lailla milloin vain. Ja kun se iskee, suunnittelijaa viedään.

– Jokaisen työn alussa edessä on kauhunsekaisia tunteita. Kerta toisensa jälkeen luova prosessi kulkee kaaoksesta järjestykseen ja ahdistuksesta iloon!

On aina yhtä ihmeellistä, kun pitkään ideoitu ja synnytetty tuote valmistuu!― Liisa Rihu, pukusuunnittelija
Näyttelijä Mari Perankoski enkelin asussa siivet selässä
Pukusuunnittelija antaa näyttelijälle vaikka siivet selkään. Näyttelijä Mari Perankoski enkelin asussa siivet selässä Kuva: Yle/ Aikuisen naisen joulukalenteri Mari Perankoski,Aikuisen naisen joulukalenteri

Aikuisen naisen joulukalenteri on komedia aikuisen naisen mielen, sielun ja kehon tilasta joulukuun ensimmäisestä päivästä jouluaattoon saakka. Päähenkilö on hedelmöityshoitobiologi Maria Månsson (Mari Perankoski). Jouluhullun, vaihdevuosi-ikäisen Marian pyrkimykset luoda läheisilleen täydellinen joulu epäonnistuvat toistuvasti. Sarja etenee päivittäin 1.– 24.12.2018 Yle TV1:ssä ja Yle Areenassa, missä se on katsottavissa loppiaiseen 6.1.2019 saakka.

Kommentit