Hyppää pääsisältöön

Kuinka luodaan uutta liiketoimintaa vanhan rinnalle? – Marraskuun Ketterä demo sai vieraita Reaktorilta

Miten uutta digiliiketoimintaa rakennetaan vanhan rinnalle? Miltä Ylen ketterä muutostarina näyttää kansainvälisissä verkostoissa? Yleltä puhumassa Mirette Kangas ja Antti Kirjavainen sekä vieraina Sampo Pasanen ja Minttu Paukkunen Reaktorilta.

Uuden liiketoiminnan rakentaminen vaatii johdolta luottamusta, tiimeiltä kommunikointia ja yksilöiltä intohimoa. Ylen ketterää tekemistä arvostetaan ja ihmetellään ulkomailla.

“Digitalisaatio on vähän kuin Tallinnan matka. Pienessä usvassa mennään ja lopuksi toivotaan, että reissu oli panostuksen arvoinen”, kuvailee Reaktorin maajohtaja Sampo Pasanen.

Digitalisaatio tarjoaa organisaatioille useita mahdollisuuksia, ja yksi niistä on uuden liiketoiminnan kehittäminen vanhan rinnalle. Aiheesta on puhumassa Pasasen lisäksi Reaktorin johtava suunnittelija Minttu Paukkunen. Kaksikon mukaan muutoksen parissa kamppailevat varsinkin suuret organisaatiot.

“Ongelmia tulee vääjäämättä, koska tehdään vanhan liiketoiminnan kanssa kilpailevaa uutta palvelua”, kertoo Paukkunen.

Uudistuminen on monen onnistuneen tekijän summa, mutta muutosta käynnistettäessä korostuu erityisesti johdon rooli. Johdon on valittava vastuuvetäjät, autettava heitä kokoamaan onnistumiseen tarvittava tiimi - ja osattava myös päästää irti.

“Vastuuvetäjät ovat tyypillisesti motivoituneita ihmisiä, jotka laittavat itsensä peliin, myös oman henkilökohtaisen asemansa yrityksen sisällä”, Pasanen kertoo.

Tiimille täysi fokus muutostyöhön

Keskeistä muutoksessa onnistumisessa on autonominen ydintiimi, johon tiivistyy kaikki sellainen taito ja osaaminen, jota tarvitaan uuden palvelun rakentamiseen. Huomioitavaa on, että ydintiimin täytyy saada keskittyä sataprosenttisesti uuteen palveluun. Luottamusta ja joustavuutta siis tarvitaan organisaatiolta. Sen täytyy uskaltaa irrottaa tekijöitä nykyisen liiketoiminnan tehtävistä keskittymään täyspäiväisesti uuteen palveluun.

“Jotta muutoksessa onnistutaan, täytyy miettiä niin päin, että miten onnistumisen todennäköisyys maksimoidaan. Ei niin, että millaisella minimipanostuksella saatamme ehkä onnistua”, Pasanen huomauttaa.

Paukkusen mukaan uuden liiketoiminnan rakentaminen on ennen kaikkea kommunikointia. Omassa työssään Paukkunen on huomannut, että kun suunnitellaan uudenlaista palvelua, jolle ei ole verrokkia maailmalla, aikaa kuluu kaikkeen muuhun paitsi suunnitteluun – tiimin kesken jutteluun, asioiden selvittämiseen ja esteiden raivaamiseen pois tieltä.

“Tiimin pitää pysyä ilmapiiriltään sellaisena, että kaikki saavat äänensä kuuluviin. Lopputulos ei parane sillä, että tiimiin lisätään sankaridevaajia tai -suunnitelijoita, vaan sillä, että tiimin toimintaa parannetaan”, Paukkunen painottaa.

Yle nähdään ketteränä edelläkävijänä

Ylellä ketterän kulttuurin valmentajana toimiva Antti Kirjavainen ja Ylen Ketterän kiihdyttämön päällikkö Mirette Kangas kertoivat demossa siitä, miltä Ylen ketterä muutostarina näyttää kansainvälisissä verkostoissa. Kaksikko on vieraillut ympäri maailmaa erilaisissa lean agile -tapahtumissa – kertomassa Ylestä sekä oppimassa uutta muilta. Tapahtumat ovat vaihdelleet välimeren maiden Agile Greece Summitista aina maailman isoimpaan ketterän ohjelmistokehityksen agile-konferenssiin, joka pidettiin tänä vuonna San Diegossa Yhdysvalloissa.

“Se, miten paljon ihmiset tulivat meidän esiintymisten jälkeen juttelemaan, kyselemään ja kommentoimaan, antoi kuvan siitä, että Ylen ketterä tekeminen nähdään innoittavana ja Yle edelläkävijänä”, Antti hehkuttaa.

Mireten mukaan Ylen tekemisessä monet yllätti se, että suuressa organisaatiossa ketterä tekeminen perustuu niin vahvasti vapaaehtoisuuteen, eikä ketterälle tekemiselle ole tehty yhtiötasoista kehystä. Tekeminen on luovaa ja verkostomaista, ja ympäri taloa tiimit voivat soveltaa menetelmiä muun muassa Ketterän toolkitin avulla.

“Monesti kysyttiin, että miten ihmeessä pystytte tekemään työtä toimittajien tai lakimiesten kanssa, kun ettehän te itse toimi näissä tehtävissä. Etu on ollut se, että olemme pyrkineet tuomaan ketteriä periaatteita heidän omiin työsisältöihin. Ei niin, että me valmentajina kertoisimme, että teille toimii nyt tällainen malli”, Mirette huomauttaa.

Katso marraskuun demo kokonaisuudessaan Yle Areenasta.

Digitalisaatiossa johtaminen ja yrityskulttuuri ovat murroksessa. Tämän murroksen keskeisimpiä muutosvoimia ovat ketterät metodit sekä uusi toiminta- ja yrityskulttuuri. Ylen Ketterissä demoissa yleläiset esittelevät tekemistä kokeilukulttuurin, ketterän johtamisen ja innostavan kulttuurin inspiroimana. Mukana myös kiinnostava vieraspuhuja Ylen ulkopuolelta. #KetteräYle #yle #leanculture

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

tech.yle.fi