Hyppää pääsisältöön

Yle on suomalaisille yhä tärkeämpi: 95 prosenttia käytti Ylen palveluita viikoittain

Ylen pitkän välin asiakkuustavoitteet ja toteumat 2018, graafi
Ylen pitkän välin asiakkuustavoitteet ja toteumat 2018, graafi Kuva: Yle asiakkuus,tavoittavuus,tutkimus,tulokset,asiakkuustavoitteet

Ylen merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa on kasvanut. Tuoreen kanava- ja palvelumielikuvatutkimuksen (KMK) mukaan Yle on yhä tärkeämpi myös henkilökohtaisesti. Yle saavutti kaikki vuoden 2018 pitkän aikavälin asiakkuustavoitteensa.

Yle saa arvosanan 8,2 kysyttäessä Ylen olemassaolon tärkeyttä suomalaisessa yhteiskunnassa skaalalla 1–10 (tavoite: 8). Arvosana parani edellisestä vuodesta, jolloin luku oli 8. Ylen henkilökohtainen merkitys suomalaisille sai arvosanan 7,3 ja kasvoi edellisestä vuodesta, jolloin arvosana oli 7 (tavoite: 7,2).

Vuonna 2018 95 prosenttia suomalaisista käytti vähintään yhtä Ylen palvelua viikoittain. 15–29-vuotiaiden tavoittavuus kasvoi verkossa ja etenkin somepalveluissa.

Myös Ylen omilla verkkopalvelualustoilla viikkotavoittavuus kasvoi alle 45-vuotiailla hieman edellisvuodesta. Ylen television viikkotavoittavuus on sen sijaan ollut heillä jo pidempään laskusuuntainen.

Ylen palveluiden kiinnostavuus säilyi edellisvuoden tasolla. Koko väestön tasolla Ylen kiinnostavin palvelu on Yle TV1 ja alle 45-vuotiailla Yle Areena.

Tutkimus on Ylen tilaama ja tutkimuksen toteutti Taloustutkimus. Tutkimukseen vastasi 2 616 suomalaista.