Hyppää pääsisältöön

Koiranpentukin treenaa - Soittotuntien kootut selitykset

Pasi Lyytikäisen pilapiirros
Pasi Lyytikäisen pilapiirros Kuva: Pasi Lyytikäinen pilapiirrokset,pasi lyytikäinen

Pikkuoppilas soitti tunnilla ensimmäistä läksyään, joka meni hyvin. Kehuin häntä vuolaasti, johon kitaristinalku totesi silmät loistaen:
- Isä ja äiti opettelivat tätä myös - ja koiranpentu.

Kuvitusta
Kuvitusta Pilapiirros

Piano-oppilas:
- Pianokoulu on kadonnut. Todennäköisesti isä vei sen paperinkeräykseen.

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Teini-ikäisten tyttöjen viulutrio soittaa Bach-sovitusta. Äkkiä soitanta katkeaa ja yksi hoikkeliineista sanoo:
- Aatelkaa, kohta on joulu ja saa kinkkua! Kinkku on siis NIIN ihanaa! Onneks mun iskä osaa paistaa ihan mielettömän hyvää kinkkua!

Seuraa minuutti yleistä joulukinkun hehkutusta, sitten jatkuu gavotin poljenta.

Kaikkea se Johann Sebastianin musa tuokin mieleen! Kaipa suomalaisilla perinneruuilla on vielä tulevaisuutta. Hyvää adventtia!

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Pieni oppilas saapuu pyrkimään musiikkiopistoon. Hän on puheliaalla tuulella ja ilmoittaa esittävänsä Juuhan Sebastian Bachia trumpetillaan, jonka kertoo olevan 500 vuotta vanha, ja joka on kulkenut suvussa, mutta joka harmi kyllä viime viikolla lipesi käsistä lattialle, eikä ole nyt parhaimmillaan.

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Oppilas:
- Arvaas miksi oon harjoitellut pianoa viime viikolla niin paljon? Kun ei oo ollut mitään tekemistä.

Kuvitusta
Kuvitusta hashtag

Sello-oppilas laittoi soittotunnin päätteeksi sellonsa koteloon, asettui makaamaan kotelon päälle ja liu'utti itsensä ulos luokasta.

Pasi Lyytikäisen pilapiirros
Pasi Lyytikäisen pilapiirros Pilapiirros,pasi lyytikäinen

Miksi ei ole harjoiteltu soittoläksyjä? Miksi ei ole oltu tunnilla? Miksi nuotit ovat jääneet kotiin?
Musiikkiopistojen opettajat avautuvat soittotuntien hulvattomista selityksistä ja sattumuksista.
Uskomattomat tarinat piirtää kuviksi säveltäjä Pasi Lyytikäinen.

  • Riemastuttava oopperalöytö!

    Levyarvio

    Provinsiaalisen uran tehneen sveitsiläisen kapellimestarin, säveltäjän ja opettajan Richard Fluryn ensimmäinen ooppera, yksinäytöksinen ”Firenzeläinen tragedia” valmistui vuonna 1928 ja sai kantaesityksessään Solothurnissa Pohjois-Sveitsissä seuraavana keväänä varsin myönteisen vastaanoton lehdistöltä. Eipä ihme: hieman yli kolmekymmenvuotiaan paikallisen säveltämäksi se on suorastaan nerokas vetäen vertaansa selvästi esikuvallisen Richard Straussin Salome-oopperalle – Oscar Wilden tekstiin sekin. Vajaan kolmen vartin kestävä yksikohtauksinen nostatus sisältää niin wildemaisia lausahduksia kuin taiten verhoiltua sosiopoliittista debatointia.

  • Erika Foxin improvisatorinen välittömyys

    Levyarvio

    On sanottu että säveltäminen ja improvisaatio olisivat hyvin lähellä toisiaan, ja että hyvät sävellykset ovat vain hyvien improvisoijien ylöskirjoituksia. Riippuu varmaankin keneltä kysytään – mutta englantilaisen Erika Foxin musiikissa improvisatorinen välittömyys on kiehtovasti läsnä jokaisessa nuotissa osana jotain sellaista josta rakentuu kokonaisuuksia, vapaata muotoa.

  • Pianistin tarinointia rauhallisesti ja liioittelematta

    Levyarvio

    Tällä vuosikymmenellä vuoden 2010 Kuningatar Elisabeth -pianokilvan voiton jälkeen paikkansa kysytyimpien konserttipianistien joukossa vakiinnuttanut Denis Kozhuhin on tänä syksynä ihastuttanut levyjulkaisuja seuraavia miellyttävästi soivalla ja hyvin soitetulla albumilla valikoimasta Felix Mendelssohnin Sanattomia lauluja ja Edvarg Griegin Lyyrisiä kappaleita. Se sopii olohuoneisiin mitä parhaiten, erityisesti nyt iltojen pimetessä kynttilänvalolle sopivasti lämpöä antamaan. Lyyrisyyden lisäksi minua kuulijana miellyttää myös Kozhuhin tapa tarinoida rauhallisesti ja liioittelematta.