Hyppää pääsisältöön

Konemusiikkiaikana pienimuotoinen akustinen piristää - Levylautakunta arvosti musiikkihistorian kierrätystä

Markus Turunen, Suonna Kononen ja J-P Sillanpää
Markus Turunen, Suonna Kononen ja J-P Sillanpää Kuva: Yle Levylautakunta,juha-pekka sillanpää

Onko päivän popin digitaalisuusaste saavuttanut kylläisyyspisteen ja suunta kääntymässä kohti luomusoittoa? Tätä mietittiin Levylautakunnassa, jossa ihmisen kosketus instrumenttiin oli arvossaan. Levyuutuuksia kuuntelemassa suomikantrin historian kirjoittanut muusikko ja toimittaja Suonna Kononen, Ylen musiikkituottaja Juha-Pekka Sillanpää ja toimittaja Markus Turunen.

Tulos ja kommentteja

1. Asleep At The Wheel: Call It a Day Tonight 25 pistettä

(Katie Shore, Ray Benson)

Suonna: Mainiosti tehty kappale, suuri amerikkalainen laulukirja oli luettu kannesta kanteen. Tyylitajuista, niukkaa soittoa. Laulajalla hunajainen ääni. 9 p
J-P: Vanhalta kuulosti ja se varmaan oli tarkoituskin. Tunnelmallinen hetki, joka vei elokuvalliseen maailmaan, piristävä tuulahdus menneisyydestä. Laulaja miellyttävä. 8 p
Markus: Hyvin visuaalista 'old timer' -tunnelmaa. Musiikillisesti kevyttä, tekstissä koskettavaa raskautta. Laatukamaa. 8 p

2. Marko Haavisto: Taksikuskin joulu 24 pistettä

(Marko Haavisto)

Suonna: Tämä laulaja tietää laulunsa aiheesta. Olli Haaviston dobro kiemurteli kuin grillin jonossa makkaraperunoita saalistava lokki. Tässä oli vahva visio joululaulusta, kesti jopa sen ilolinnun tuomisen tarinaan. 10 p
J-P: Soitto oli perinnetietoista ja tarina jotenkin menneestä ajasta. Tässä on lähdetty jo äidin joulupöydästä ja katsottiin joulua sieltä pimeiltä kujilta. Viimeinen säkeistö oli vähän korni, rikkoi tunnelman. 7 p
Markus: Musiikki oli iisiä ja rauhallista, jätti tilaa laulajalle ja tarinalle. Mun kokemuksen mukaan kyllä jouluyö ei joka paikassa ole noin rauhallinen, kyllä taksit liikkuu. 7 p

2. Mark Ronson ja Miley Cyrus: Nothing Breaks Like a Heart 24 pistettä

(Miley Cyrus, Mark Ronson, Conor Szymanski ym.)

Suonna: Alkoi miellyttävällä nostatuksella, aloin jo pelätä 'bamboleo' -tyylistä kertosäettä, mutta onneksi pysyi hillittynä. Orgaanista ja juurevaa tanssimusaa. 8 p
J-P: Tämän päivän hittimusaa ja kuulostaa aika elävältä - hyvä suunta, jos tähän mennään. Innoittava ajatus, että tulevaisuus olisi vähemmän koneellinen. 8 p
Markus: Elämä jättää arvet, koskettavia ajatuksia elämästä tekstissä. Alussa en innostunut, mutta loppua kohti alkoi toimia mulle. 8 p

3. Sanna Korkee: Jäät liikkuu 19 pistettä

(Sanna Korkee)

Suonna: Kertosäe oli kappaleen hienoin osa, luotettiin vahvaan kuvaan ja pariin sanaan. Solistin ääni lämmin ja lakoninen tulkintatapa miellytti. Modernia nykyiskelmää, kovin koneellinen tuotanto. 6 p
J-P: Laulajan äänessä kuuluivat elämän kilometrit. Oli hyvin retroa mun korvissa, kuin vanha futuristi-ajan bändi, joka pitänyt tyylinsä. 5 p
Markus: Kun kaikki kappaleessa on kohdallaan, siinä kuuntelija pysähtyy - on vain se hetki, kappale, kuuntelija ja laulaja. Nyt se tapahtui mulle. 8 p

4. Jerkka Virtanen: Karu maa 16 pistettä

(Juho Raja, Olli Äkräs)

Suonna: Tällainen maalta kaupunkiin muuttaminen on taiteen perustarinoita. Laadukasta nykyiskelmää, mut vähän vierastin sitä kovin digitaalista soundimaailmaa. 5 p
J-P: Tarinassa suomalaisittain menestyvä resepti, kurjuuden maksimointi. Taiten tehty, mutta suorituksena jäi kliiniseksi. 5 p
Markus: Tarinan asenne ihan realistinen, vaikka jotkut vertauskuvat tekstissä olivatkin aika naiiveja. Laulajan soundista innostuin alussa, mutta mieli muuttui kappaleen edetessä. 6 p

5. Sere & Silkinpehmee: Pikavalinta 13 pistettä

(Matti Huhta, Antti Keskinen)

Suonna: Tarina ajalta, kun isä 'juppipuhelimen' osti. Suomalainen aihe tämä puhelinriippuvuus, sitä arvostan. Yritän lähinnä sietää tätä tyyliä. 4 p
J-P: Hyvin erottuva tuotanto räp-kentässä. Pysyin mukana tekstissä ja oli perinteinen kertosäe. Lajissaan onnistunut. 6 p
Markus: Lähiöräppi elää ja toimii yleensä tuotannon perusteella, tässä tuo etninen tausta ei mulle toiminut. 3 p

Uusimmat sisällöt - Yle Radio Suomi