Hyppää pääsisältöön

Japanin Bach-kollegiumin juureton joulu

Japanin Bach-kollegium tunnetaan tyylikkäistä ja eläväisistä barokkitulkinnoista, joiden kulttuuri- ja perinnetietoisuuden takeena on yhtyeen johtaja Masaaki Suzuki, luterilaisempi ja eurooppalaisempi kuin joulukirkkonne kanttori. Siksi odotin paljon BIS-yhtiön levyltä, jolle Masaakin poika Masato Suzuki on tehnyt kuorosovituksia yleiseurooppalaisista joululauluista. Väleissä Masato soittaa ranskalaisen barokkisäveltäjä Louis-Claude Daquinin jouluisia urkukappaleita.

Verbum caro factum est / Bach Collegium Japan
Verbum caro factum est / Bach Collegium Japan Uudet levyt

Valitettavasti polvi ei ole pojasta parantunut. Masato Suzukin kuorosovitukset ovat sinänsä sointuisia ja yleensä kunnioittavat alkuperäistä melodiaa tai koraalia, mutta niistä tulee erikoisen juureton tunne, ja juurettomuus ei kuulu jouluun. Masato sekoittaa barokkia, Mendelssohnia, romantiikkaa ja varovaista nykyaikaa, mutta todella laimeasti eikä ankkuroi mihinkään. Suomalaisten joululaulusäveltäjien tai brittiläisten carol-mestarien olisi pitänyt antaa Masatolle pari oppituntia, että hän olisi tajunnut, mitä perinne ja oma tyyli voivat merkitä. Teräväsointisten barokkiurkujen välikkeetkään eivät juurettomuuden keskellä kuulosta aidoilta vaan oudoilta.

Isä-Suzukin johtama kuoro toki veisaa poika-Suzukin sovitukset ammattimaisella soinnilla, jossa yhdistyvät kirkkaus ja täyteläisyys lukuisilta Bach-levyiltä tuttuun tapaan. Eikä Japanin Bach-kollegium ei tällä levyllä ristiinnaulitse joulupukkia tai muutenkaan käsitä joulua väärin. Mutta perinnejuhlan yhteydessä hennot tyyliseikat korostuvat, ja niiden takia levy ei lunasta odotuksia.

"Verbum caro factum est - A Christmas Greeting", kansainvälisiä joululauluja kuorolle, sov. Masato Suzuki, sekä Louis-Claude Daquin: Noëls. - Bach Collegium Japan/Masaaki Suzuki, ja Masato Suzuki, urut. (BIS-2291)

Kuuntele Uudet joululevyt 18.12.2018, toimittajana Kare Eskola.

  • Alakotilan takuuraikkautta mandoliinilla

    Levyarvostelu

    Taidemusiikin ja nykykansanmusiikin rajamaa versoo yhä runsaammin mielenkiintoista musiikkia, ja ahkerin puutarhuri siellä on säveltäjä, sovittaja, kosketinsoittaja ja pedagogi Timo Alakotila. Vuonna 2014 hän sävelsi konserton pitkäaikaiselle yhtyekaverilleen, mandoliininsoittaja Petri Hakalalle, ja nyt kun teos on saatu levytettyä, siitä saattaa tulla suomalaisten kamariorkesterien keskuudessa yhtä suosittu kuin Alakotilan Concerto grossosta.

  • Kitaristi Janne Malinen kuljettaa punaista lankaa halki vuosisatojen

    Levyarvostelu

    Uuteen levyyn asti olen pitänyt Janne Malista luovana mutta tolkullisena kitaristina. Nyt hän kuitenkin yhdistää kolme teosta, joilla ei ole mitään yhteistä: Piazzollan kaksoiskonserton kitaralle ja bandoneonille, Weissin luuttukonserton klavikordisäestyksellä sekä niiden välissä Tommi Kärkkäisen konserton sähköisesti käsitellylle silent-kitaralle. Levyn kuunneltuani pidän Janne Malista entistä luovempana mutta edelleen tolkullisena. Rohkeudesta ja ilmaisun pakosta syntyvä punainen lanka tikkaa kokonaisuuden yhteen.

  • Toimiiko kuoro saamelaisuuden tulkkina?

    Levyarvostelu

    Laajan Saamenmaan musiikista ja kulttuurista riittäisi syvää innoitusta myös valtakulttuurin taidemusiikille, etenkin nyt kun kulttuurien kohtaamisesta on siivottu räikeimmät virheet. Pohjoinen huippukuoro Erik Westbergs Vokalensemble on omistanut uuden levynsä saamelaisvaikutteiselle musiikille. Joikun ja kamarikuoroilmaisun yhdistäminen ei ole helppoa, mutta tulos kuulostaa yllättävän luontevalta, innoittuneelta ja saamelaislähtöiseltä.

  • Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri toteuttaa Wiljami Niittykosken vision

    Levyarvostelu

    Kaustisen Salonkylässä asunut, vuonna 1985 kuollut Wiljami Niittykoski oli keskeinen hahmo siinä kehityksessä, jonka tuloksena kaustislainen viulunsoitto on nyt maailmanperintökohde. Salonkylän Sibelius oli kasvanut pelimanniperinteeseen mutta myös alueelle suodattuneeseen taidemusiikkiin, ja sävelsi sielunsa tunnot kappaleiksi, joita Kaustisella yhä soitetaan. Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri on nyt tehnyt tämän kansanomaisen sävelaarteiston pohjalta levyn, joka toteuttaa Niittykosken genrerajatonta musiikkinäkemystä tyylikkäästi.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua