Hyppää pääsisältöön

Kurkistus maputolaisräppäreiden mielenmaisemaan

Radio Variaatio: Samoran lapset. Kuvassa kolme nuorta miestä äänitysstudion pöydän ääressä. Kuvattu takaapäin.
Radio Variaatio: Samoran lapset. Kuvassa kolme nuorta miestä äänitysstudion pöydän ääressä. Kuvattu takaapäin. Kuva: Eero Nieminen radio,Yle Radio 1,rap

Radioessee Samoran lapset on sukellus Afrikkaan ja maputolaisten räppärien maailmaan. Teoksen ensilähetys on Yle Radio 1:ssä sunnuntaina 23.12.2018 klo 18, ja samana päivänä se tulee kuunneltavaksi myös Yle Areenaan. Tässä artikkelissa käsikirjoittaja Janne Rantala kertoo Samoran lapset -radioesseen taustasta. Rantala työskentelee tutkijatohtorina Western Cape -yliopiston Centre for Humanities Research -laitoksella Kapkaupungissa.

Mosambikin räp on elinvoimaista, ilmaisuvoimaista ja omaperäistä. Se rikastaa kieltä, tuo esiin vaiennettuja ääniä ja muovaa kollektiivista muistia. Samoran lapset pyrkii tekemään ymmärrettäväksi maailmaa, jossa maputolaisräppärit luovat maailmaa muokkaavaa taidettaan.

Minulle musiikki on portti yhteiskunnallisen alitajuntaan muistoineen, unelmineen, unineen ja painajaisineen. Musiikin tutkijana on myönnettävä, että ihmistieteet ovat usein musiikkia hitaampia oivaltamaan uusia asioita. Esimerkiksi monet jälkikoloniaalisen tutkimuksen löydöksistä maailmanhistoriaa koskien ovat vanhastaan tuttuja Jamaikan roots reggae -artistien lauluista, jotka heijastivat heidän yhteiskunnallista kokemustaan. Myös mosambikilaisräppäreitä kannattaa kuunnella niin huvikseen kuin oppimistarkoituksessa.

Samoran lapset syntyi samasta ihmettelystä kuin Mosambikin julkista muistia ja räpmusiikkia koskeva tutkimukseni Maputossa, Mosambikin pääkaupungissa. Yksi havainnoistani oli suurkaupungin omalaatuinen äänimaisema ja esimerkiksi autostereoissa ja kännyköiden soittoäänenä soiva presidentti Samora Machelin (1933–1986) ääni. Miksi siirtomaavaltaa vasten taistelleen vallankumousjohtajan ääntä miksataan nuorten räppäreiden omien säkeiden lomaan?

Maputon muukin äänimaailma on ollut osa mielenmaisemaani vuodesta 2011; sen lintujen laulu, kaoottinen liikenne, katujen kovaääniset keskustelut, kirkonkellot, katukauppiaiden kolisevat työntökärryt, jotka hiljenevät illan tullen, jolloin puolestaan alkavat kaskaiden sirkutus, sammakoiden kurnutus, lepakkojen tirskahdukset; kissan yöllinen nau’unta, rukouskutsu moskeijasta, siihen vastaava kulkukoirien kuoro ja rytmikäs musiikki. Ne punoutuvat lämpimässä ilmassa hämmästyttävän pehmeäksi äänimatoksi.

Olen tuottanut kaiken tiedon, johon Samoran lapset perustuu, yhteistyössä mosambikilaisräppäreiden ja tuottajien kanssa, joiden kanssa olen myös jakanut tämän aistiympäristön. Featuren tekemiseen sain avuksi vielä äänisuunnittelija Eero Niemisen ja mosambikilaisen ääni- ja soitinsuunnittelija Ozias Macoon aivot ja korvaparit.

Teoksen ilmaisutavalla on monia etuja kirjoitettuun artikkeliin nähden. Musiikki ei typisty tekstiksi eikä musiikillisten elementtien kuvaukseksi. Räp on tässä teoksessa sitä, mitä se on Maputon kaduilla ja muuallakin maailmassa, legendaarisen Public Enemy -ryhmän räppärin Chuck D:n sanoin, "ghettojen CNN", tai "sosiaaliantropologiaa rytmin kera". Räpin kautta jokaisella on mahdollisuus kuulla mosambikilaisräppäreiden näkökulmia maailmaan, joka on monessa suhteessa heille epäoikeudenmukainen. Järki ja tunne, sana ja rytmi, ruumis ja sielu, henkilökohtainen ja yhteiskunnallinen, elävät ja kuolleet, kaikki on läsnä. Sanoma välittyy yhdessä niiden rytmien ja äänimaisemien kanssa, joissa sanoitukset ovat syntyneet ja joissa ne on kuultu.

Näyttelijöiden Horácio Guiamba ja Manoel Pinto, hiphopnimeltään Mano, äänet tulkitsivat niin analyyttiset, henkilökohtaiset, asiantuntevat kuin subjektiivisetkin ajatukseni ja tunteeni suomeksi ja vieläpä suomenkielisiksi riimeiksi. Äänessä olivat myös näyttelijä Absalão Narduela ja mosambikilaisen Eduardo Mondlanen -yliopiston taideopiskelijat. Koko työryhmän voimin toivomme pystyvämme johdattamaan kuulijoita niille poluille, joita me tekijät olemme kulkeneet.

Samoran lapset noudattaa hiphopin estetiikkaa, jossa 1 + 1 on tavattomasti enemmän kuin 2. Teoksesta voi nauttia parhaiten kiinnittämällä turvavyö, hengittämällä varovasti syvään ja antamalla sanan, rytmin ja hiphopin viidennen elementin, eli yhteiskunnallisen tiedon, ystävällisesti täyttää ruumiin ja sielun. Samoran lapset on matkalippu Maputon urbaaniin sykkeeseen, kaduilla kaikuvaan historiaan ja maputolaisräppärien uniikkiin mielenmaisemaan. Sitä ei voi suositella informaatioähkystä ja meluherkkyydestä kärsiville.

Radio Variaatio: Samoran lapset. Kuvassa kaksi miestä kävelee muurien välissä olevaa katua. Kuvattu takaapäin.
Radio Variaatio: Samoran lapset. Kuvassa kaksi miestä kävelee muurien välissä olevaa katua. Kuvattu takaapäin. Kuva: Eero Nieminen radio,Yle Radio 1,rap,Radio Variaatio

Teoksen aihepiiriin ja äänimaailmaan voi tutustua katsomalla räppäri Azagaian musiikkivideon "Os Combatentes da Fortuna" (Omaisuuden taistelijat) vuodelta 2009, jossa on englanninkieliset tekstitykset. Se on omistettu niille Afrikan johtajille, jotka herättivät passiivisen kansan taistelemaan siirtomaavaltaa vastaan, mutta jotka ovat sittemmin keskittyneet taisteluun oman omaisuutensa kasvattamiseksi.

Radio Variaatio: Samoran lapset
Yle Radio 1 sunnuntaina 23.12.2018 klo 18.00, uusinta torstaina 27.12. klo 22.05.
Lähetyspäivänä 23.12.2018 Samoran lapset tulee kuunneltavaksi myös Yle Areenaan.

Käsikirjoitus ja tutkimustyö: Janne Rantala
Ohjaus: Eero Nieminen ja Manoel Pinto
Äänisuunnittelu: Eero Nieminen
Rooleissa: Manoel Pinto, Horácio Guiamba, Absalão Narduela ja Universidade Eduardo Mondlanen Escola de Comunicação e Artes -näyttelijäntyön kolmas vuosikurssi
Kenttänauhoitukset: Ozias Macoo, Janne Rantala ja Eero Nieminen
Tuotanto: Radiogalleria, Juha-Pekka Hotinen

Kirjoittaja Janne Rantala on Samoran lasten käsikirjoittaja ja hän työskentelee tutkijatohtorina Western Cape -yliopiston Centre for Humanities Research -laitoksella Kapkaupungissa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua