Hyppää pääsisältöön

Ylen materiaalin linkitys sosiaalisessa mediassa


Tämä ohje on hyväksytty Ylen vastaavien toimittajien kokouksessa 18.12.2018.

Saanko mainostaa oman yrityksemme toimintaa linkittämällä Ylen sisältöjä sosiaalisessa mediassa?

Lähtökohtaisesti jokaisella toimijalla on sananvapaus, eikä Yle voi tämän perusteella estää kenenkään lainmukaista toimintaa.

Julkisrahoitteisena yhtiönä Yle on kuitenkin erityisasemassa. Yleisradio Oy:stä annetussa laissa Yleä on kielletty esittämästä mainoksia palveluissaan. Myös Ylen omissa eettisissä toimintaohjeissa todetaan, että yhtiö ei suostu toimimaan mainonnan tai markkinointiviestinnän välineenä.

Samoissa ohjeissa todetaan myös, ettei Ylen ohjelmia tai sisältöjä saa käyttää mainostarkoituksissa. Yle voi kuitenkin harkintansa mukaan mainostaa omia sisältöjään ja yhteistyöhankkeitaan.

Ohjeissa kuitenkin todetaan vielä, että Ylen verkkosisältöjä voidaan linkittää linkittämisessä noudatetun hyvän tavan mukaisesti.

Niinpä Ylen oman tulkinnan mukaan sen sisältöjä voi linkittää sosiaalisessa mediassa, jos se tapahtuu asiallisesti ja perustellusti, eikä tämä linkittäminen synnytä vaikutelmaa mainonnasta. Eli linkityksen kautta esimerkiksi todetaan jonkin henkilön, asian tai ilmiön esiintyminen Ylen jutussa tai ohjelmassa tämän tahon omilla sosiaalisen median sivuilla.

Mikäli tämä linkitys on tulkittavissa osaksi jonkin henkilön, asian, tuotteen tai ilmiön mainoskampanjaa, voi linkityksen katsoa olevan myös Yleä koskevan lain ja Ylen omien eettisten ohjeiden vastainen. Tällaista on esimerkiksi julkaisulle ostamalla haettu näkyvyys sosiaalisessa mediassa. Tällaista huomatessaan Yle edellyttää mainoskampanjan ja/tai linkityksen purkamista.