Teema tanssii taas! Perinteinen tanssifestivaali sunnuntaisin 20.1.–17.2.
Teeman vuotuinen tanssifestivaali esittelee tällä kertaa kaksi tähtikoreografi John Neumeierin suurtuotantoa: legendaarisesta tanssijasta Vatslav Nižinskistä kertovan teoksen sekä muunnelman Jevgeni Oneginistä, jossa pääroolin saakin Tatjana.
Pablo Picasson sata vuotta sitten suunnittelema hieno puvustus ja lavastus palaavat henkiin Pompejin historiallisessa amfiteatterissa esittävissä Satien ja Stravinskin kahdessa balettiklassikossa.
Maurice Ravelin musiikki puolestaan virkoaa uuteen eloon kahden belgialaisen huippukoreografin Sidi Larbi Cherkaouin ja Jeroen Verbruggenin toimesta. Verbruggen vierailee myös Suomen Kansallisoopperassa toukokuussa 2019.
Sirkuskoulutuksen saanut, painovoiman lainalaisuuksiin perehtynyt ranskalainen taiteilija Yoann Bourgeois lumoaa teoksellaan, joka yhdistää tanssia, musiikkia ja akrobatiaa Ranskan kansallispyhätön mahtavissa puitteissa.
Marokkolaisyntyinen ohjaaja Jawad Rhalid käyttää dokumentissaan "Silloin, kun arabit tanssivat" ajankohtaisen ja merkittävän puheenvuoron islamilaisen luovan taiteen vapauden puolesta.
Tanssifestivaali päättyy kesän odotukseen: ruotsalainen koreografi Alexander Ekman tutkii pilke silmäkulmassa, kuinka Ruotsissa (ja ehkä Suomessakin) vietetään juhannusta.
su 20.1. klo 14.15 Nizinski
uusinta pe 25.1. klo 12.00, Areenassa 30 päivää
Sata vuotta sitten 19.tammikuuta 1919 legendaarinen venäläinen balettitanssija Vatslav Nižinski esiintyi viimeisen kerran julkisesti. Paikka oli hotelli Suvretta House, St.Moritzissa, Sveitsissä.Tästä alkaa Nižinski-experttinä tunnetun koreografin John Neumeierin teos. Siinä hän tulkitsee Nižinskiä tanssijana, koreografina ja ihmisenä. Noin kymmenen vuotta kestäneen tanssijanuransa aikana Nižinski hurmasi sekä teknisillä taidoillaan että ilmaisuvoimallaan. Elämän suurta tragediaa on se, että Nižinski vietti 30 viimeistä vuottaan erilaisissa mielisairaaloissa. Hän kuoli vuonna 1950.
Hampurin Valtionoopperan baletin esityksessä päärooleja tanssivat Alexandre Riabko, Anne Lauderer, Carsten Jung, Lloyd Riggins, Alexandr Trusch ja Carolina Agüero. Musiikkina soivat Chopin, Schumann, Rimski-Korsakov ja Šostakovitš.
su 27.1. klo 13.40 Picassoa Pompejissa
uusinta pe 1.2. klo 12.00, Areenassa 30 päivää
Myös sata vuotta sitten taiteilija Pablo Picasso matkusti Italiaan lavastamaan ja puvustamaan kaksi Venäläisen baletin tuotantoa. Ne olivat Erik Satien Parade ja Igor Stravinskin Pulcinella. Koreografeina Léonide ja Lorca Massine. Historian lehdet havisivat Pompejin amfiteatterissa vuonna 2017, kun Rooman oopperan baletin tanssijat esittivät nuo teokset Picasson mielikuvituksellisten suunnitelmien mukaisina.
su 27.1. klo 14.45 Cherkaoui, Verbruggen ja Maurice Ravel
uusinta to 31.1. klo 13.35, Areenassa 30 päivää
Ranskalaissäveltäjä Maurice Ravel (1875–1937) on ollut monien koreografien innoituksen lähteenä. Maineikas belgialainen Sidi Larbi Cherkaoui ja hänen maanmiehensä, nouseva koreografitähti Jeroen Verbruggen luovat nyt omalta osaltaan Ravelista uutta. Verbruggen käyttää teoksia Pavane kuolleelle prinsessalle ja Hanhiemo. Cherkaouin musiikkina soi Ravelin tunnettu orkestraatio Modest Musorgskin Näyttelykuvista. Flanderin Kuninkaallinen baletti esiintyy.
la 2.2. klo 12.30 Tatjana-baletin tarina
uusinta la 9.2. klo 16.05, Areenassa 30 päivää
Taustadokumentti koreografi John Neumeierin baletista, joka nähdään Teemalla sunnuntaina 3. helmikuuta. Aleksandr Puškinin romaaniin Jevgeni Onegin perustuva tulkinta nostaa päähenkilöksi Tatjana Larinan, voimakastahtoisen maanomistajan tyttären. Musiikin on säveltänyt venäläis-amerikkalainen Lea Auerbach.
sunnuntai 3.2. klo 14.00 Tatjana (Tatiana)
uusinta pe 8.2. klo 12.00, Areenassa 30 päivää
Hampurin Valtionoopperan baletti ja Moskovan akateeminen musiikkiteatteri esittävät John Neumeierin koreografian, joka perustuu Aleksandr Puškinin romaaniin Jevgeni Onegin. Musiikki: Lea Auerbach. Päärooleissa tanssivat Hélène Bouchet (Tatjana), Edvin Revazov (Onegin) Leslie Heylmann (Olga) Alexandr Trusch (Lenski) ja Carsten Jung (Prinssi).
sunnuntai 10.2. klo 14.15 Silloin, kun arabit tanssivat (Au temps où les arabs dansaient)
uusinta pe 15.2. klo 12.00, Areenassa 30 päivää
Arabimaailmassa tanssilla ja musiikilla on pitkä ja tärkeä historia, jonka islamilaiset fundamentalistit haluaisivat tukahduttaa. Marokkolaissyntyisen ohjaajan Jawad Rhalibin (s. 1965) äitikin oli itämainen tanssija. Äidin hypnoottiset liikkeet ja niiden edustama vahvuus ja rakkauden voima sekoittuvat nuoren Rhalibin mielessä siihen, kuinka vanhoillinen islam yhdisti tanssin häpeään ja huoraamiseen.
Islamin pyhässä kirjassa Koraanissa mikään ei kiellä tanssia. Fundamentalistit haluavat silti kieltää tanssin syntinä. Rhalibin ajankohtainen dokumentti tarjoaa vastaiskun mahdollisuuden islamilaisille taiteentekijöille ja kertoo taiteen voimasta identiteetin etsinnässä. Ohjelmassa seurataan mm. kuinka egyptiläiset teinitytöt käyvät salaa tanssitreeneissä, kuinka belgialainen teatteriryhmä tulkitsee Houellebecqin muslimiteemaa ja kuinka tunnettu palestiinalaisnäyttelijä Hiam Abbas harjoittelee monologia, jossa pohditaan väkivaltaista ja pelottavaa suhtautumista naisen seksuaalisuutta kohtaan.
su 10.2. klo 15.40 Haamuja Panthéonissa (La mécanique de l'histoire)
uusinta pe 15.2. klo 13.25, Areenassa 30 päivää
Ranskan kansallispyhättö Panthéon, maapallon pyörimistä todistava Foucault'n 67-metrinen heiluri, trampoliini, pyörivä näyttämö, keinulauta, akrobaatit ja Franz Schubertin musiikki luovat puitteet Yoann Bourgeoisin ällistyttävälle koreografialle.
17.02.
su 17.2. klo 14.40 Eräs kesäyön unelma (Midsommarnattsdröm)
uusinta pe 22.2. klo 12.00, Areenassa 30 päivää
Noo, onkos tullut kesä? Koreografi Alexander Ekmanin suuri menestysteos virnuilee ruotsalaisten (ja ehkä suomalaistenkin) juhannustavoille. Taikoja, snapseja, tanssahtelua juhannussalon ympärillä, heinillä kieriskelyä ja olisiko muutakin romantiikkaa ilmassa? Ruotsin kuninkaallinen baletti esiintyy. Musiikki: Mikael Karlsson. Vokalistina Anna von Hausswolff ja orkesterina Dahlkvist-kvartetti.