Hyppää pääsisältöön

Nordgren tiivistyy unenomaisessa muistolevyssä

Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri ja Juha Kangas vaikuttivat säveltäjä Pehr Henrik Nordgrenin uraan merkittävästi. Nordgrenin kuoleman jälkeenkin suhde on tuottanut lukuisia levyjä, joiden intensiteetti kertoo ainutlaatuisesta yhteydestä. Sarjan viimeisin levy sisältää Nordgrenin kolmannen sellokonserton, konserton alttoviululle ja kontrabassolle sekä nimikappaleena As in a dream (Kuin unessa).

As in a Dream / Nordgren
As in a Dream / Nordgren Uudet levyt

Levy-yhtiö Alban pitkässä Nordgren-sarjassa uutuus erottuu intensiivisenä tiivistyksenä Nordgrenin keskeisestä ilmaisusta. Absoluuttinen mutta ilmeisen tummasävyinen musiikki ja jousiorkesterin sointi ovat pääosassa, ja luottomuusikoiden pakoton soitto antaa synkällekin musiikille luontevuutta ja lohdullisuutta. Marko Ylönen on juuri oikea sellisti muotoilemaan Nordgrenin tiivissointisia melodiakaarroksia, ja kolmas sellokonsertto tuntuu merkkiteokselta. Sama porukka levytti teoksen jo parikymmentä vuotta sitten Finlandialle, eikä uusi tulkinta ole olennaisesti erilainen kuin avarammalta äänitykseltään.

Hämmentävinä kohtauksina etenevä kaksoiskonsertto on raskaampaa kuunneltavaa, mutta Lilli Maijala ja Olivier Thiery johdattavat senkin ymmärtäväisesti kohti surullista mutta lunastuksellista loppua. Levyn huippukohtana hahmottuu sello-piano -kappale As in a dream, jonka piano-osuuden Juha Kangas on sovittanut jousille. Versio on uskollinen Nordgrenin ilmaisulle, ja samaan aikaan ystävän kunnianosoitus. 70-luvun Nordgren on 90-luvun konserttoihin verrattuna harmaasävyisempää, mutta silti yhdentoista minuutin kaarros tuntuu jälkeenpäin unelta, josta ei muista yksityiskohtia vaan kokemuksen merkityksestä.

Pehr Henrik Nordgrenin 75-vuotisjuhlaa ei varmaankaan voisi herkemmin viettää kuin tämän musiikin parissa, ja sen jälkeen kohottamalla Kaustisen ravintola Pelimannissa yhden keskioluttuopin.

"As in a Dream". Pehr Henrik Nordgren: Sellokonsertto nro 3; As in a Dream; Konsertto alttoviululle, kontrabassolle ja kamariorkesterille. - Marko Ylönen, sello, Lilli Maijala, alttoviulu, Olivier Thiery, kontrabasso, ja Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri/Juha Kangas. (Alba, ABCD 435)

Kuuntele Uudet levyt 15.1.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Neljä konsertollista fagottilumoa

    Levyarvostelu

    Tapiola Sinfoniettan levyistä tulee usein hyvä mieli, etenkin niistä joissa solisti on orkesterin omista riveistä ja saa siksi orkesterilta tavallistakin kollegiaalisempaa tukea. Sellainen levy on Ondine-yhtiön uutuus, jolla Jaakko Luoma soittaa neljä klassismin ajan fagottikonserttoa. Yhteisöllisyyttä ei riko edes kapellimestari, koska Tapiola Sinfoniettaa luotsaa konserttimestarin paikalta Janne Nisonen.

  • Paul Ben-Haim raikasti myöhäisromantiikkaa Lähi-itä-vaikuttein

    Levyarvostelu

    Vuonna 1897 syntynyt saksalainen säveltäjä Paul Frankenburger oli ensimmäisen maailmansodan veteraani, joka musiikkiopintojen jälkeen löysi germaanisen musiikkielämän keskiöstä paikan kapellimestarina, pianistina ja Mahler-vaikutteisena säveltäjänä. Juutalaistaustan takia Frankenburger joutui kuitenkin pakenemaan natseja nykyisen Israelin alueelle, ja otti nimekseen Paul Ben-Haim. BIS-yhtiön uutuuslevy esittelee hienosti, kuinka muutto vaikutti Ben-Haimin musiikkiin.

  • Tauno Pylkkäsen lauluja kannatti penkoa

    Levyarvostelu

    Viime vuonna tuli kuluneeksi sata vuotta Tauno Pylkkäsen syntymästä, mutta säveltäjä ei juuri saanut osakseen juhlintaa saati uudelleenarviointia - Pylkkästä pidetään pätevänä muttei uutta luoneena oopperasäveltäjänä ja musiikin puuhamiehenä, joka kuoli viinaan jo kuusikymppisenä. Onneksi baritoni Tuomas Lehtinen on kaivellut Pylkkäsen jäämistöstä hänen erinomaisia yksinlaulujaan ja saattanut ne uudelle levylle, joka osaltaan nostaa Pylkkäsen arvostusta.

  • Yksityiskohdat ja sointi lumoavat Alban Gerhardtin Bachissa

    Levyarvostelu

    Saksalainen sellisti Alban Gerhardt lupasi itselleen, ettei levytä Bachin soolosellosarjoja ennen kuin täyttää viisikymmentä - mutta huomasi yhtäkkiä täyttävänsä. Niinpä Hyperion on nyt julkaissut hänen luentansa tästä sellistien Raamatusta. Aluksi Gerhardt ei tunnu lisäävän mitään lukemattomiin aiempiin tulkintoihin, mutta vähitellen levytyksen yksityiskohdat ja sointi vetävät mukaansa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua