Hyppää pääsisältöön

Nordgren tiivistyy unenomaisessa muistolevyssä

Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri ja Juha Kangas vaikuttivat säveltäjä Pehr Henrik Nordgrenin uraan merkittävästi. Nordgrenin kuoleman jälkeenkin suhde on tuottanut lukuisia levyjä, joiden intensiteetti kertoo ainutlaatuisesta yhteydestä. Sarjan viimeisin levy sisältää Nordgrenin kolmannen sellokonserton, konserton alttoviululle ja kontrabassolle sekä nimikappaleena As in a dream (Kuin unessa).

As in a Dream / Nordgren
As in a Dream / Nordgren Uudet levyt

Levy-yhtiö Alban pitkässä Nordgren-sarjassa uutuus erottuu intensiivisenä tiivistyksenä Nordgrenin keskeisestä ilmaisusta. Absoluuttinen mutta ilmeisen tummasävyinen musiikki ja jousiorkesterin sointi ovat pääosassa, ja luottomuusikoiden pakoton soitto antaa synkällekin musiikille luontevuutta ja lohdullisuutta. Marko Ylönen on juuri oikea sellisti muotoilemaan Nordgrenin tiivissointisia melodiakaarroksia, ja kolmas sellokonsertto tuntuu merkkiteokselta. Sama porukka levytti teoksen jo parikymmentä vuotta sitten Finlandialle, eikä uusi tulkinta ole olennaisesti erilainen kuin avarammalta äänitykseltään.

Hämmentävinä kohtauksina etenevä kaksoiskonsertto on raskaampaa kuunneltavaa, mutta Lilli Maijala ja Olivier Thiery johdattavat senkin ymmärtäväisesti kohti surullista mutta lunastuksellista loppua. Levyn huippukohtana hahmottuu sello-piano -kappale As in a dream, jonka piano-osuuden Juha Kangas on sovittanut jousille. Versio on uskollinen Nordgrenin ilmaisulle, ja samaan aikaan ystävän kunnianosoitus. 70-luvun Nordgren on 90-luvun konserttoihin verrattuna harmaasävyisempää, mutta silti yhdentoista minuutin kaarros tuntuu jälkeenpäin unelta, josta ei muista yksityiskohtia vaan kokemuksen merkityksestä.

Pehr Henrik Nordgrenin 75-vuotisjuhlaa ei varmaankaan voisi herkemmin viettää kuin tämän musiikin parissa, ja sen jälkeen kohottamalla Kaustisen ravintola Pelimannissa yhden keskioluttuopin.

"As in a Dream". Pehr Henrik Nordgren: Sellokonsertto nro 3; As in a Dream; Konsertto alttoviululle, kontrabassolle ja kamariorkesterille. - Marko Ylönen, sello, Lilli Maijala, alttoviulu, Olivier Thiery, kontrabasso, ja Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri/Juha Kangas. (Alba, ABCD 435)

Kuuntele Uudet levyt 15.1.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Gabriellin soolosellomusiikista uutta suuntaa myös Bachiin

    Levyarvostelu

    Kokenut italialainen barokkisellisti Mauro Valli on työstänyt Bachin soolosellosarjoja koko ikänsä, mutta hänen uuden kolmois-CD:nsä tuoreus ei perustu tulkinnalle vaan ohjelmistolle. Valli rinnastaa Domenico Gabriellin oikukkaat eteläeurooppalaiset ricercaret Bachin linjakkaisiin, saksalaisiin soolosellosarjoihin, ja tulos on monestakin syystä enemmän kuin osiensa summa.

  • Kati Raitisen sellossa syvyyttä ja sävyjä

    Levyarvostelu

    Sellisti Kati Raitista ei Suomessa tunneta kovin hyvin, koska hänellä on kiire olla Ruotsin paras sellisti. Raitinen soittaa Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesterin soolosellistinä, kerää palkintoja ZilliacusPerssonRaitinen-triossa, levyttää, konsertoi ja heittäytyy välillä moderniin näyttämömusiikkiin. Raitisen uusi soololevy sisältää oudon valikoiman uutta sellomusiikkia, mutta hänen eleettömän koskettava, tummasävyinen soittonsa yhdistää kokonaisuuden vaikuttavaksi.

  • Meta4 löytää ECM-soinnin

    Levyarvostelu

    Johannes Brahmsin myöhäinen klarinettituotanto on pelkkää herkkyyttä ja melankoliaa ilman huippukohtia, ja sopii siksi levy-yhtiö ECM:n harmaasävyiseen katalogiin. Samaa voi sanoa kuulassointisesta klarinetisti Reto Bieristä, mutta kuinka joukkoon sopeutuu suomalainen Meta4-kvartetti, jonka tyylissä painottuu intensiteetti ja romantiikka?

  • Virva Garam ojentaa käyntikortin

    Levyarvostelu

    Garamin musiikkiperheeseen kuuluva Virva Garam opettaa pianonsoittoa Lauttasaaren musiikkiopistossa, kamarimusisoi aktiivisesti viulisti Mervi Myllyojan ja Trio La Ruen kanssa sekä pitää yllä soolouraa. Viimeisintä varten hän on tehnyt vanhan kunnon käyntikorttilevyn eli ulkoisesti pelkistetyn omakustanteen, jonka resitaalimaisen ohjelman ideana on esitellä pianistin yhteyttä teoksiin eikä teosten yhteyttä toisiinsa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua