Hyppää pääsisältöön

Iltapäiväteetä Rakastajan kanssa – Lauri Tilkanen ja Milla Kangas heittäytyvät roolileikkiin Pinterin harvoin nähdyssä näytelmässä

Milla Kangas (Sarah) ja Lauri Tilkanen (Richard) katsovat toisiaan. Sarah polttaa savuketta, Richard puhuu mikrofoniin.
Milla Kangas ja Lauri Tilkanen. Milla Kangas (Sarah) ja Lauri Tilkanen (Richard) katsovat toisiaan. Sarah polttaa savuketta, Richard puhuu mikrofoniin. Kuva: Marko Mäkinen Teatteri Jurkka,Harold Pinter,Lauri Tilkanen,KulttuuriCocktail,Rakastaja

Rakastaja on näytelmä avioparista, Sarahista ja Richardista. Kummallakin on rakastaja, jonka olemassaoloa ei salailla. Teatterin Jurkassa nähtävä Harold Pinterin näytelmä saa miettimään tosielämän parisuhteiden roolipelejä ja sopimuksia.

Rakastaja kertoo avioparista, jolla on omalaatuinen sopimus. Richard käy töissä, ilmeisesti jossain tilitoimistossa, Sarah on kotirouva.

Kummallakin puolisoista on rakastaja, jonka olemassaoloa ei peitellä. Iltapäivisin, pari-kolme kertaa viikossa, Sarah avaa ovensa rakastajalleen.

Milla Kangas (Sarah) ja Lauri Tilkanen (Richard) istuvat sängyn vieressä lattialla hiukset pörrössä ja juovat teetä.
Sarah rakastajansa Maxin kanssa. Milla Kangas (Sarah) ja Lauri Tilkanen (Richard) istuvat sängyn vieressä lattialla hiukset pörrössä ja juovat teetä. Kuva: Marko Mäkinen Teatteri Jurkka,Harold Pinter,Rakastaja

Kun Harold Pinterin vuonna 1962 kirjoittama Rakastaja esitettiin ensimmäistä kertaa Suomessa syksyllä 1964, moni järkyttyi. Näyttämö oli Televisioteatterin studio, ja katsomot ympäri Suomea.

Lehtien yleisönosastokirjoituksissa arvoituksellista, todellisuudella leikittelevää näytelmää kuvattiin iljettäväksi saastaksi, roskaksi joka tuo onnettomuutta ja tuhoa.

Kirjailijan epäiltiin kärsivän ”mieliharhoista”.

Rakastajan valitseminen ohjelmistoon on hieno teko jo sinänsä. Teatterimuseon Ilona-tietokannasta löytyy vain kaksi mainintaa, vuodelta 1991 Kajaanista ja vuodelta 2005 Turusta.

Nyt Rakastajaa näytellään Teatteri Jurkassa Helsingissä, rooleissa Lauri Tilkanen ja Milla Kangas. Ohjaajana on Essi Rossi.

Pienimuotoinen esitys on piristävä, aistillinen ja hauska. Se herättää kysymyksiä – ja saa kaipaamaan lisää Pinteriä! Kirjailijan mielenterveyttä tai moraalia ei enää tarvitse epäillä.

Rakastajan valitseminen ohjelmistoon on hieno teko jo sinänsä. Näytelmää ei nimittäin ole juuri Suomessa nähty. Teatterimuseon Ilona-tietokannasta löytyy vain kaksi mainintaa, vuodelta 1991 Kajaanista ja vuodelta 2005 Turusta.

Milla Kangas (Sarah) ja Lauri Tilkanen (Richard) nojautuvat sängyn yli suutelemaan toisiaan. Seinään on heijastettu kuva samoista näyttelijöistä 10 vuoden takaisessa versiossa samasta näytelmästä.
Milla Kangas (Sarah) ja Lauri Tilkanen (Richard) nojautuvat sängyn yli suutelemaan toisiaan. Seinään on heijastettu kuva samoista näyttelijöistä 10 vuoden takaisessa versiossa samasta näytelmästä. Kuva: Marko Mäkinen Teatteri Jurkka,Harold Pinter,Rakastaja

Jurkan esityksen juuret ovat Teatterikorkeakoulussa. Sama työryhmä toteutti Rakastajan koulutyönään vuonna 2008.

Ohjaaja Rossi kirjoittaa käsiohjelmassa, että nuorista opiskelijoista on tullut ruuhkavuosiaan eläviä perheellisiä, ja Rakastajan teksti on tullut heille uudella tavalla koskettavaksi.

Kymmenen vuoden takaisesta esityksestä näytetään Jurkassa pari mustavalkoista, utuista videoklippiä. Niiden kautta näyttämölle tulee vielä lisää tasoja.

Vanha esitys näyttäytyy paitsi tekijöiden, myös näytelmähahmojen nuoruutena, haikean kirpaisevina muistoina.

Milla Kangas (Sarah) ja Lauri Tilkanen (Richard). Richard istuu lattialla, Sarah haroo hiuksiaan vuoteella istuen.
Richard tenttaa vaimoaan palattuaan töistä. Milla Kangas (Sarah) ja Lauri Tilkanen (Richard). Richard istuu lattialla, Sarah haroo hiuksiaan vuoteella istuen. Kuva: Marko Mäkinen Teatteri Jurkka,Harold Pinter,Rakastaja

Rakastaja on roolileikki, johon hahmot heittäytyvät ja jonka pelien ja kielipelien sokkeloihin he lopulta uppoavat. Vai uppoavatko?

On mahdotonta tietää, mitä Sarahin ja Richardin keskinäiseen diiliin lopulta kuuluu. Millaiset teot, lauseet tai tunteet ovat sallittuja, millaiset status quota uhkaavia.

Esimerkiksi: saako rakastajasta kysellä? Onko mustasukkaisuus kiellettyä, vai onko se nimenomaan se sopimuksen kiihottavin osa? Miten rakastajasta puhutaan? Saako leikin lopettaa? Jos vuosikymmenen jatkunut ja ajan myötä urautunut peli pannaan poikki, mitä jää jäljelle?

Miksi virallisen arkiminän pitäisi olla puiseva tai muodollinen?

Pinterin dialogia on ihana kuunnella! Ja näyttelijöitä katsoessa tuntuu, että sitä on myös riemukasta puhua. Tilkasen ja Kankaan jännitteinen yhteispeli toimii nautinnollisesti.

Sarah ja Richard tuntuvat yhtäkkiä olevan aidoimmillaan silloin, kun he ovat jotain muuta kuin arkiminänsä, kun he ovat syvimmällä peliensä kiemuroissa. Rakastajan kohtaaminen toimii kuin taikajuoma, joka vapauttaa heidät tylsyydestä, normeista, odotuksista.

Mutta miksi virallisen arkiminän pitäisi olla puiseva tai muodollinen? Senkö takia, että se toinen todellisuus olisi sitäkin viettelevämpi?

Näytelmässä on kolmaskin hahmo, käsiohjelmassa hänen nimensä on John. Tällä kertaa maitomies-Johnin piipahdusroolin tekee Tommi Eronen.

Hetki on lyhyt, mutta dramaturgisesti mullistava: yhtäkkiä Sarahin ja Richardin tiiviissä kuplassa onkin kolmas henkilö! Käykö Sarahin luona vielä muitakin miehiä, ketä?

Lauri Tilkasen näyttelemä Richard makaa vuoteella ja puhuu mikrofoniin.
Lauri Tilkasen näyttelemä Richard makaa vuoteella ja puhuu mikrofoniin. Kuva: Marko Mäkinen Teatteri Jurkka,Harold Pinter,Lauri Tilkanen,Rakastaja
Milla Kankaan näyttelemä Sarah poltaa savuketta hämärässä porttikongissa.
Milla Kankaan näyttelemä Sarah poltaa savuketta hämärässä porttikongissa. Kuva: Marko Mäkinen Teatteri Jurkka,Harold Pinter,Rakastaja

Aloin katsomossa istuessani miettiä tosielämän parisuhteiden rooleja ja pelejä, sääntöjä ja sopimuksia.

Eikö jokaisen parisuhteen todellisuus koostu joukosta sanattomia tai ääneen sanottuja sopimuksia, joiden mukaan arki rullaa. Miten toista kohdellaan, miten työt jaetaan, miten riidellään ja sovitaan. Jonkun toisen kanssa kaikki voisi olla aivan toisin.

Ja mikä silloin on aitoa, mikä roolileikkiä.

Kolme tähteä. Välike.
Kolme tähteä. Välike. KulttuuriCocktail

Teatteri Jurkka. Harold Pinter: Rakastaja. Suomennos Juha Siltanen
Ohjaus Essi Rossi. Skenografia Aino Koski. Äänisuunnittelu Pauli Riikonen. Valosuunnittelu Saku Kaukiainen. Näyttämöllä Milla Kangas, Lauri Tilkanen, Tommi Eronen.

Jurkassa Rakastajan esitykset päättyvät helmikuun alussa, ja kaikki jäljellä olevat näytökset on loppuunmyyty.

Mikäli kiinnostaa katsoa ote vuoden 1964 Rakastajasta, jossa rooleissa ovat Lasse Pöysti ja Marita Nordberg, niin kurkista ohjaamaani dokumenttisarjan Suomen Suurin teatteri ensimmäistä jaksoa. Siinä kerrotaan Pinterin näytelmän aikanaan synnyttämästä kohusta.

.

Penkkitaiteilija

Kommentit