Hyppää pääsisältöön

Linnan juhlat jyrää televisiossa edelleen, Areenassa eniten katsojia keräsivät Pirjo, Ryhmä Hau ja Sorjonen

Pirjo Heikkilä puhaltaa silmät kiinni voikukan siemenpalloa eli mykeröä ja siemenet lentävät Pirjon kasvoille.
Pirjo Heikkilän tähdittämä Pirjo oli viime vuonna katsotuin ohjelma Yle Areenassa. Pirjo Heikkilä puhaltaa silmät kiinni voikukan siemenpalloa eli mykeröä ja siemenet lentävät Pirjon kasvoille. Kuva: Juhamatti Vahdersalo Pirjo Heikkilä,PIRJO

Finnpanelin tuoreen tv-mittaritutkimuksen mukaan vuoden 2018 katsotuin ohjelma oli Yle TV1:n Itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto 2018, joka keräsi keskimäärin 2 462 000 katsojaa. Viiden katsotuimman ohjelman joukkoon nousi myös 28.1. lähetetty TV1:n Presidentinvaalien 1. kierroksen tulosilta, joka keräsi 1 448 000 katsojaa.

Viime vuoden 20 katsotuimmasta tv-lähetyksestä 14 tuli Ylen kanavilta. Ylen kanavat keräsivätkin yhteensä 43,6 prosenttia koko vuorokauden katseluajasta vuonna 2018.

Yle Areenan katsotuin ohjelma oli Pirjo, jonka paras jakso keräsi keskimäärin 226 000 katsojaa. Myös Ryhmä Hau ja Sorjonen keräsivät noin 200 000 katsojaa.

Viime vuonna Ylen kanavilla nähtiin muun muassa Pyeongchangin talviolympialaiset ja jalkapallon maailmanmestaruuskisat. Ylen Älykäs data ja asiakkuus -osaston päällikkö Eija Moisala sanookin, että erityisesti urheilu yhdistää ihmisiä ruutujen ääreen.

”Nuoria katsojia puhuttelivat myös monet draamapanostukset, kuten Nörtti: Dragonslayer666 ja Sekasin-draamasarja, joka toi näkyväksi nuorten syrjäytymistä ja sai myös aikaan muutoksia yhteiskunnassa”, sanoo Eija Moisala.

Televisiota katselee viikossa 88 % ja päivittäin 66 % väestöstä. Eniten televisiota katsovat yli 65-vuotiaat suomalaiset, joista 97 prosenttia katseli televisiota viikoittain. 15–24-vuotiaista 62 % katseli televisiota joka viikko.

Suomalaiset katsovat televisiota keskimäärin 2 tuntia 45 minuuttia päivittäin. Tv-ruudun äärellä vietetään kuitenkin aikaa keskimäärin 3 tuntia 20 minuuttia joka päivä, kun mukaan lasketaan muukin kuin perinteinen tv-katselu. Katsotuin hetki on klo 20.30–21.30, jolloin telkkarin ääressä on yhteensä 2,2 miljoonaa suomalaista.

Televisiosisältöjen katselu netti-tv-palveluista kasvoi vuonna 2018 erityisesti nuorten keskuudessa. Online-katselu lisäsi 6 prosenttia television katseluaikaan ja yli neljänneksen (27 %) 15–24-vuotiaiden katseluaikaan.

Eniten ruutuaikaa muun kuin perinteisen tv-ohjelman äärellä viettivät 25–44-vuotiaat; keskimäärin 56 minuuttia päivässä. Tämä piti sisällään mm. striimauspalveluiden ja tallenteiden katsomista sekä pelaamista.