Hyppää pääsisältöön

Jaakko Lempinen: “Auta ihmisiä kehittymään” ja 4 muuta tekoälykehityksen eettistä pelisääntöä Ylessä

Jaakko Lempisen potretti
Jaakko Lempisen potretti Kuva: Ilmari Fabritius / Yle Yle,jaakko lempinen

Minun on heti alkuun tuotettava pieni pettymys niille lukijoille, jotka odottavat jo nyt ylivertaista supertekoälyä, joka tekisi jatkossa meidän kaikkien (henkisesti) raskaimmat työt. Aivan vielä ei nimittäin ole aika ylivertaiselle supertekoälylle, mutta sitäkin tärkeämpi aika on, nimittäin pohtia miten tekoälykehitys nivoutuu luontevaksi osaksi luovaa prosessia.

Tämän kysymyksen pariin palaamme Ylessä toistuvasti tulevan vuoden aikana eri yhteyksissä.

Ylen tekoälyn kehityksessä on jo pitkään sovellettu ketteriä periaatteita eli raskaiden projektien sijaan kehitystä tehdään askel kerrallaan, asiakas edellä. Tämä kokeileva työtapa on nostanut Ylen edelläkävijäksi dataa ja tekoälyä hyödyntävien mediatalojen joukossa. Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin vuoden 2019 trendiraportti nosti Yle Uutisvahdin älykkäät ilmoitukset yhdeksi esimerkiksi puhuttaessa vastuullisesta journalismista, tekoälystä ja käyttöliittymien tiennäyttäjistä.

Ennen kuin mennään aiheeseen syvemmälle, on aika nostaa kissa pöydälle ja pohtia hetki, mitä eettisiä kysymyksiä tekoälyn kehitykseen liittyy.

Eettinen keskustelu tekoälykehityksen ympärillä nousi kunnolla pintaan syksyllä 2018, kun työ- ja elinkeinoministeriö julkaisi tekoälyn Etiikkahaasteen suomalaisille yrityksille. Etiikkahaaste toi mukanaan raikkaan, humaanimman tuulahduksen tekoäly-keskusteluun verrattuna ns. perinteisempään “insinöörimäiseen lähestymiseen”, joka määritteli pitkään kehitystä (insinöörimäisyys toki ei poissulje humaaniutta).

Ylen tapauksessa Etiikkahaaste on kuitenkin aavistuksen problemaattinen, sillä se koskettaa nimenomaan tekoälykehitystä, joka ei Ylellä suinkaan ole mikään irrallinen kehityskohde. Ylen sisällöntuotantoa, johon suurin osa tekoälykehityksestä liittyy, ohjaa jo tällä hetkellä melko laaja eettisten ohjeiden säännöstö (esim. Journalistin ohjeet). Etiikkapäällikkömme Timo Huovinen on kirjoittanut aiheesta mainion tekstin.

Lisäksi Ylen tapauksessa tärkeä eettinen arviointi tehdään jo tekoälyn kehittäjien rekrytointivaiheessa – on oleellista tunnistaa, että kehitystä tekevien henkilöiden arvomaailma kohtaa yhtiön arvojen kanssa.

Toimin Ylen Data&AI -tiimin PO:na eli tuoteomistajana. Meidän tiimiä tekoäly ja sen eettisyys koskevat kiinteästi, koska vastuullamme ovat Ylen asiakas- ja sisältödatan keräämiseen ja prosessointiin liittyvät tehtävät. Samoin vastuullamme ovat tämän datan päälle rakennettavat tekoälyn avulla tuotetut automaatiojärjestelmät eli tutummin vaikkapa sisältöjen suosittelujärjestelmät, jotka esittelevät algoritmipohjaisesti käyttäjille sisältöä esimerkiksi verkon striimauspalveluissa. Lisäksi tiimimme, joka koostuu 13 timantinkovasta osaajasta, rakentaa asiakasdatan visualisointiin liittyviä palveluita.

Tietenkään Data&AI-tiimi ei itse vastaa täydellisesti kaikesta, vaan teemme ison osan kehityksestä verkostomaisesti yhdessä Ylen muiden palvelukehitystiimien kanssa.

Monet Data&AI -tiimin tekemät palvelut ovat tuttuja suomalaisille Ylen palveluiden, kuten Yle Yle Areenan sisältöjen suosittelujärjestelmän sekä Yle Uutisvahdin Älykkäiden ilmoitusten, kautta. Tiimi kehittää myös sisäisiä työkaluja. Yle Dashboard on helppokäyttöinen selaimessa toimiva Ylen oma analytiikkatyökalu, jota toimittajat ja esimiehet voivat käyttää arjessa päivittäin.

Tekoälykehityksen eettiset pelisäännöt

Tekoälyn kehittämisen tueksi olemme pyrkineet kuvaamaan ne eettiset pelisäännöt, joihin tiimimme kehittäjät voivat tukeutua kohdatessaan vaikeita kysymyksiä. Nämä pelisäännöt kuuluvat tiimissämme seuraavasti:

1. Kysy ja kyseenalaista

Haaste: Vain tekoälykehityksen sulassa ytimessä toimivat henkilöt voivat aidosti tuntea järjestelmän vahvuudet ja heikkoudet. Auta kollegoitasi ymmärtämään, mihin asioihin pitää kiinnittää enemmän huomiota esim. tietoturvan näkökulmasta ja mitkä asiat ovat ns. tuotantokelpoisia. Tekoälyn polttoaine eli datan käsittely sekä moottori eli käytettävät mallit ovat haavoittuvia – taistellaan yhdessä haavoittuvuuksia vastaan.

2. Auta tekemään parempia päätöksiä

Haaste: Tekoälyn kehitys ei ole vesiputous, vaan jokainen sen vaihe tarvitsee jatkuvaa palautetta sekä arviointia. Auta ihmisiä ymmärtämään, että jokaisella ihmisellä, jota kehitys koskee, on keskeinen rooli sekä palautteen antajana että arvioijana.

  • Minkälaista tietoa tekoälyllä on käytettävissä (ja mitä ei)? Varmista, että jokainen ymmärtää tämän.
  • Mistä asioista tekoälyjärjestelmä pystyy suoriutumaan? Varmista, että asiasta vastuulliset ymmärtävät mallin perusteet.
  • Tee tulokset näkyväksi! Jokainen päätös ja jokainen tulos pitää olla ihmisen arvioitavissa.

3. Auta ihmisiä kehittymään

Haaste: Miten auttaa Ylen työntekijöitä sekä jokaista suomalaista tulemaan parhaaksi versioksi itsestään? Tekoälyn tehtävänä ei ole tehdä tekoälyä,vaan auttaa ihmisiä. Pidä huoli, että kehityksellä on aina kohde, jota vastaan tekoälyn kykyä voidaan arvioida. Tekoäly itsessään ei ole määränpää, vaan ihmisen oppiminen.

4. Auta muutoksessa

Haaste: Työt eivät katoa, taidot katoavat. Tekoäly tulee asteittain auttamaan ihmisiä siirtymisessä rutiiniomaisista tehtävistä luoviin ongelmanratkaisuihin. Miten tukea parhaalla mahdollisella tavalla ympäristöä tässä murroksessa?

5. Luota itseesi – opitaan tekoälystä asia kerrallaan

Haaste: Tehtävämme ei ole rakentaa tekoälyä, vaan opettaa ihmisiä rakentamaan tekoälyä. Niin kuin ei muussakaan kehitystyössä, ei myöskään tekoälyn kehityksessä ole oikotietä onneen. Meille riittää omassa tahdissa edistyminen ja se, että olemme tekoälykehityksen eturintamassa. Vältetään antautumista ulkoisen paineen vietäväksi.

Tässä vielä lista data- ja tekoäly-palveluihin liittyvistä konkreettisista kehityskohteista, joita olemme tehneet verkostomaisesti tai itsenäisesti Data&AI -tiimissä vuoden 2018 aikana. Kaikkien kohdalla on pyritty noudattamaan em. pelisäännöstöä:

Areenan suosittelun kehitys

  • Video, Audio, Svenska-sisältöjen ns. “sticky”-suosittelu
  • Sisältöjen strip-suosittelu
  • Areena Artwork-personalization (POC)

Data-Arkkitehtuurin uudistus

  • Datan hallintaratkaisu
  • Uudet tietolähteet
  • Arkkitehtuurin tulevaisuus

Muuta

  • Markkinoinnin automaatiojärjestelmän kehitys
  • Yle Uutisvahdin Älykkäät ilmoitukset
  • Yhteisen sisältö- ja asiakasprofiilin luonti, jotta voidaan jatkossa muodostaa esim. mediamuodosta riippumaton suosittelujärjestelmä
  • Tiedon visualisointijärjestelmien kuten Dashboardien sekä Tableaun kehitys
  • GDPR-muutokset
  • Ylen uuden analytiikkajärjestelmän Adoben käyttöönotto
  • HR-kyselyn analyysimalli
  • Asiakasprofiilien iän- ja sukupuolen ennustemallin versio 3.0
  • Toimittajien henkilökohtainen assistentti Onnibot (POC)

Miltä nämä pelisäännöt sinusta kuulostavat? Mitä asioita meidän tulisi vielä tarkentaa tai ottaa paremmin huomioon?
Lähetä minulle ajatuksia tai kommentoi tämän blogin alle.

Jaakko Lempinen
Data&AI PO
Yle
jaakko.lempinen@yle.fi

Jaakko Lempinen on Ylen asiakaskokemuksesta vastaava päällikkö ja Data&AI -tiimin PO. Jaakon seuraavassa tekstissä tarkastellaan lähemmin Yle Areenan suosittelua ja siellä testattua täysin autonomista tekoälyä.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua