Hyppää pääsisältöön

Avaruusromua: Kulje metsässä varoen!

Aarniometsä
Aarniometsä aarniometsät

Pidä varasi. Älä metelöi, älä häiritse, älä pelästy, äläkä aseta itseäsi alttiiksi vaaralle.

Kulje valveilla, mutta varoen. Kunnioita metsää. Muuten metsän väki saattaa tarttua sinuun.

Metsän väkeä on eniten kaikkein kaukaisimmissa korpimetsissä.

Metsä ja väki ovat eräitä vanhimmista suomenkielen sanoista. Metsä on merkinnyt muinaisille suomalaisille monia asioita, metsä oli kokonainen maailma. Ihminen asui metsässä. Ihminen eli metsän keskellä. Eikä suinkaan yksin. Metsä oli elävä. Siellä oli väkeä. Väki tarkoitti paitsi metsän asukkaita, myös voimaa tai taikavoimaa.

Metsänväki on meidän vanhassa mytologiassamme tarkoittanut myös korpimetsän haltijoita ja muuta metsän kansaa, kirjoittaa Jyrki Portin, joka tekee musiikkiaan nimellä Aarniseppä. Hän kirjoittaa, että merkittäviä paikkoja ovat olleet polut, lähteet, muurahaispesät, kalliot, isot kivet sekä erikoiset puut, varsinkin ne, jotka ovat yhteenkasvaneet. Myös myrskyn murtamien puiden murtokohdassa on tiedetty olevan metsänväkeä.

Jyrki Portin kertoo, että samankaltainen mytologinen perinne on koko pohjoisella pallonpuoliskolla ja pisimpään se on säilynyt alkuperäiskansoilla. Sinänsä aika sattuvaa, hän toteaa, että nyt ilmastonmuutoksen edetessä juuri nykyisillä alkuperäiskansojen viimeisillä edustajilla on tieto ja taito selviytyä parhaiten tulevaisuuden haastavissa elinolosuhteissa.

Näihin ajatuksiin liittyy Aarnisepän albumi Metsänväki. Julkaisun matka on edennyt hitaasti pohdiskellen, kirjoittaa Jyrki Portin. Useimmiten ideat ovat kirkastuneet metsäpoluilla vaeltaessa tai soilla ja meren jäällä kulkiessa. Olen kokenut, että parhaat tulokset ovat tulleet pakottamatta, kuin luonnostaan, hän sanoo.

Tässä varhaisempaa Aarniseppää, vuodelta 2018:

Pysytään suomalaisissa luontotunnelmissa edelleen, vaikka heräte seuraavan musiikin syntyyn tuleekin Englannista ja neljänkymmenen vuoden takaa. "Kaikki alkoi siitä, kun huomasin, että Brian Enon albumi Music for Airports täytti 40 vuotta. Se julkaistiin vuonna 1978." Näin kirjoittaa Sigma-yhtyeestä tuttu Mauno Tuominen ja toden totta, siitä on jo 40 vuotta. Mauno Tuominen toteaa, että tuolla albumillaan ja sitä seuranneella ambient-levyjen sarjalla Brian Eno loi kehykset ambient-musiikille.

"Ambientia ei välttämättä tarvitse kuunnella keskittyneesti", kirjoittaa Mauno Tuominen, ja jatkaa, että ambientissa musiikki ja kuuntelutila vaikuttavat toisiinsa ja luovat yhdessä uudenlaisen äänimaiseman, johon kuuntelija voi uppoutua. Toisaalta ambient-musiikki kestää myös keskittyneen kuuntelun, kuten kaikki muukin musiikki, hän muistuttaa ja sanoo, että ambient voi olla myös visuaalista, se voi sopia kuvitteellisten elokuvien tai ääni-installaatioiden musiikiksi.

Näiden ajatusten myötä Mauno Tuominen päätti yrittää luoda alkuperäisen määritelmän mukaista ambient-musiikkia. Näin syntyi hänen ensimmäinen Manu-nimellä tekemänsä sooloalbumi Sonic Landscapes. Kaikki albumin sävellykset ovat saaneet innoituksensa paitsi Brian Enon ambient-ajatuksista, myös tietyistä maantieteellisistä paikoista. "Lopputulos on silti jotakin muuta kuin Brian Enon ambient-musiikki", toteaa Mauno Tuominen.

Luontotunnelmissa pysytään edelleen. Eteläsuomalaisesta järvimaisemasta matkataan nyt hieman pohjoisemmaksi ja hieman isommalle järvelle. Järvelle, jota tosin ei enää ole. Ancylusjärvi oli nykyistä Itämerta edeltänyt suuri vesialue, noin 10 tuhatta vuotta sitten. Sen muinainen, jääkauden aikainen rantaviiva, niin kutsuttu, Ancylusraja on edelleen havaittavissa Etelä- ja Kaakkois-Suomessa. Esimerkiksi Helsingin Jakomäestä se löytyy 60 metriä merenpinnan yläpuolelta.

Jääkauden jälkeen maa kohosi voimakkaammin pohjoisessa kuin etelässä ja kävi niin, että Ancylusjärvi kallistui vähitellen etelään. Monet Suomen nykyistä järvistä syntyivät, kun tässä prosessissa kuroutui lahtia irti omiksi järvikseen maan edelleen kohotessa. Entisiä Ancylusjärven lahtia ovat muiden muassa Saimaa, Oulujärvi, Näsijärvi, Vanajavesi ja Päijänne. Ja sanotaan, että tällöin myös saimaannorppa jäi erilleen Itämeressä eläneestä kantapopulaatiostaan ja alkoi kehittyä itsenäisesti. Sanotaan myös, että tuon järvivaiheen ajalta ovat löytyneet ensimmäiset merkit ihmisasutuksesta Suomessa.

Sellainen oli siis Ancylusjärvi ja se on myös ollut inspiraationa musiikkiin. "Ancylus on peilannut mieleni maisemia jo 15 vuotta", kirjoittaa Visa Uotila, joka tekee musiikkiaan nimellä Ancylus. Hän kertoo musiikkinsa inspiraation lähteenä olevan useimmiten luonto ja sen ilmiöt, joiden mittakaava vaihtelee mikroskooppisesta kosmiseen.

Hän kertoo Glacial Surge -kappaleen tekoprosessin ja lopputuloksen olevan hänelle henkilökohtaisia muistutuksia siitä, että arktinen luonto, jäätiköt ja lopulta koko sivilisaatiomme on vaarassa ilmastonmuutoksen takia. "Kotikyläni sijaitsee lähellä muinaisen Ancylusjärven rantaa", kirjoittaa Visa Uotila, "ja siitä juontuu myös projektini nimi".

Urania eli sananmukaisesti taivaallinen on kreikkalaisessa mytologiassa tähtitieteen ja tähdistä ennustamisen runotar eli muusa. Hänestä veistetyissä veistoksissa tai maalatuissa kuvissa Uranialla on usein toisessa kädessään maapallo ja toisessa kädessään jokin puikon tai pienen kepin näköinen esine, vai onko se esimerkiksi kellon viisari, en tiedä. Karttakepiksi se on liian lyhyt. Urania pukeutuu tähdillä koristeltuun viittaan ja osaa lukea tähdistä tulevaisuuden.

Kiinnostus tähtiin ja tähtitaivaaseen on varmaankin saanut Nemesis-yhtyeen Ami Hassisen nimeämään soololevynsä nimellä Urania. Oikeastaan levy on tehty Amin sooloprojektien salanimellä Ashen Simian. Tuolla nimellä on ilmestynyt jo kahdeksan sooloalbumia ja yksi single. Aika mittava soolotuotanto, Nemesis-julkaisujen ohella. Tekijä itse kirjoittaa Urania-albumin olevan musiikillinen päiväkirja loppukesältä ja syksyltä 2018.

Ashen Simian & Juha-Matti Rautiainen @ Statue Park Parikkala 20.7.2018:

Yhdysvaltain Kansasissa, Lawrencen kaupungissa toimii levymerkki Cold Fiction Music, jonka tunnussanat ovat electronic ja independent. Kymmenen vuotta toiminut nettilevymerkki julkaisi vastikään sadannen julkaisunsa, joten ihan mistään pikkuruisesta toiminnasta ei ole kyse. Tuo sadas julkaisu, nimeltään 100, on albumi, jolle pyydettiin mukaan artisteja monesta maasta, ja tyylien kirjo on tarkoituksella myös laaja. Albumin suomalaisedustus on kaksikko Heikki Lindgren ja Esa Ruoho eli HLER.

AVARUUSROMUA 27.1.2019 - OHJELMAN MUSIIKKI:
AARNISEPPÄ: Suisto - osa - (Metsänväki)
AARNISEPPÄ: Punatulkkujen metsä (Metsänväki)
AARNISEPPÄ: Metsänväki (Metsänväki)
MANU: Sampola I (Sonic Landscapes)
MANU: Sampola II (Sonic Landscapes)
ANCYLUS: Glacial Surge (nettijulkaisu)
ASHEN SIMIAN: Urania (Urania)
HLER: Unassailable Piker - osa - (Cold Fiction Music 100 -kokoelma)

  • Avaruusromua: Nuori mies alkaa tehdä musiikkia

    Hänellä on kasettinauhuri ja syntesoija.

    Eletään vuotta 1981. Music Television eli MTV aloittaa lähetyksensä. Yhdysvalloissa esitellään videopeli nimeltä Pac-Man. IBM julkistaa PC-kotitietokoneensa sekä MS-DOS -käyttöjärjestelmänsä. Suomen eniten katsotut elokuvat ovat Kadonneen aarteen metsästäjät, 007 - Erittäin salainen sekä Uuno Turhapuron aviokriisi. Japanilainen Nintendo julkaisee Donkey Kong -nimisen videopelin. Ranskassa eräs nuori mies intoilee Pink Floydista, Genesiksestä, Emerson Lake and Palmerista ja Klaus Schulzesta. Hänellä on kasettinauhuri ja hän alkaa tehdä musiikkia. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Nimesi on juhlan arvoinen

    Nimipäivien juhliminen on katoavaa kansanperinnettä.

    Haluaisitko herätä nimipäiväsi aamuna torvisoittoon ja lauluun? Naamiaisasuihin pukeutuneet ystäväsi heittäisivät sinut korkealle ilmaan hurraa-huutojen säestyksellä. Vastavuoroisesti sinulta odotettaisiin päivällä runsasta kestitystä, tai muuten olisi uhkana tulla heitetyksi sikolättiin. Nimipäiväjuhlien piirileikit ja tanssit jatkuisivat pelimannin säestyksellä seuraavaan aamuun asti.

  • Avaruusromua: Musiikki on kuin tutkimusmatka

    RMI uskoo asiaansa ja on valmis ottamaan riskejä.

    Minä uskon siihen, että jos antautuu soittamaan useiden kymmenien minuuttien minuutin mittaisia esityksiä, se osoittaa, että uskoo asiaansa ja on valmis ottamaan riskejä. Näin sanoo Radio Massacre International -yhtyeen kosketinsoittaja Steve Dinsdale. Hän ja hänen yhtyetoverinsa ovat aina uskoneet improvisaatioon. He ovat sitä mieltä, että tällä tavoin syntynyt musiikki on kuin tutkimusmatka. Musiikki antaa mahdollisuuden löytää ääniä, joita ei ehkä enää koskaan löydä uudelleen. Toimittajana Jukka Mikkola.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri

  • Avaruusromua: Nuori mies alkaa tehdä musiikkia

    Hänellä on kasettinauhuri ja syntesoija.

    Eletään vuotta 1981. Music Television eli MTV aloittaa lähetyksensä. Yhdysvalloissa esitellään videopeli nimeltä Pac-Man. IBM julkistaa PC-kotitietokoneensa sekä MS-DOS -käyttöjärjestelmänsä. Suomen eniten katsotut elokuvat ovat Kadonneen aarteen metsästäjät, 007 - Erittäin salainen sekä Uuno Turhapuron aviokriisi. Japanilainen Nintendo julkaisee Donkey Kong -nimisen videopelin. Ranskassa eräs nuori mies intoilee Pink Floydista, Genesiksestä, Emerson Lake and Palmerista ja Klaus Schulzesta. Hänellä on kasettinauhuri ja hän alkaa tehdä musiikkia. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Nimesi on juhlan arvoinen

    Nimipäivien juhliminen on katoavaa kansanperinnettä.

    Haluaisitko herätä nimipäiväsi aamuna torvisoittoon ja lauluun? Naamiaisasuihin pukeutuneet ystäväsi heittäisivät sinut korkealle ilmaan hurraa-huutojen säestyksellä. Vastavuoroisesti sinulta odotettaisiin päivällä runsasta kestitystä, tai muuten olisi uhkana tulla heitetyksi sikolättiin. Nimipäiväjuhlien piirileikit ja tanssit jatkuisivat pelimannin säestyksellä seuraavaan aamuun asti.

  • Avaruusromua: Musiikki on kuin tutkimusmatka

    RMI uskoo asiaansa ja on valmis ottamaan riskejä.

    Minä uskon siihen, että jos antautuu soittamaan useiden kymmenien minuuttien minuutin mittaisia esityksiä, se osoittaa, että uskoo asiaansa ja on valmis ottamaan riskejä. Näin sanoo Radio Massacre International -yhtyeen kosketinsoittaja Steve Dinsdale. Hän ja hänen yhtyetoverinsa ovat aina uskoneet improvisaatioon. He ovat sitä mieltä, että tällä tavoin syntynyt musiikki on kuin tutkimusmatka. Musiikki antaa mahdollisuuden löytää ääniä, joita ei ehkä enää koskaan löydä uudelleen. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • "Mua edelleen itkettää joskus, kun kaivan avaimet laukusta ja avaan kotioven" – Hima & Stradan kaupunkikierrokset lisäävät ymmärrystä asunnottomuudesta

    Oppaat kertovat tarinoita pääkaupungin kaduilta.

    Hima & Stradan asunnottomuutta kokeneet katuoppaat kertovat, mitä kaikkea Helsingin kaduilla tapahtuu ja mitä kaikkea kiireiseltä kulkijalta jää ehkä huomaamatta. Toisenlainen kaupunkikierros avaa uuden näkökulman tuttuunkin ympäristöön. Tässä Poitsun ja Paulan kierroksilla kuultua.

  • Avaruusromua: Meri on vapauden symboli

    Metalliset kuulat ovat muistoja menneistä kokemuksista.

    Meren aallot lupaavat vaihtelua elämään. Ne lupaavat uusia asioita. Näin kertoo eräs unikirja meren symboliikasta. Metalli puolestaan symboloi unessa lujuutta ja päättäväisyyttä. Metalliset kuulat ovat muistoja menneistä kokemuksista, kertoo toinen kirja. Jokainen ihminen näkee vähintään kolme unta joka yö, sanovat unitutkijat. Kaikki näkevät unia, mutta kaikki eivät niitä muista. Unet puhuvat meille kuvin ja symbolein. Ja unet voivat myös muuttua musiikiksi. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Arkielämän taistelusignaalit eivät anna meille rauhaa

    Pitkien vapaiden jälkeen moni kokee arjen taisteluna.

    Vanhoissa lännenelokuvissa saapuvan ratsuväen tunnusmerkki oli signaalitorvi, mutta nykyajan soturin ympärillä on paljon erilaisia signaaleja varoittamassa ja ohjaamassa.