Hyppää pääsisältöön

Avaruusromua: Kulje metsässä varoen!

Aarniometsä
Aarniometsä aarniometsät

Pidä varasi. Älä metelöi, älä häiritse, älä pelästy, äläkä aseta itseäsi alttiiksi vaaralle.

Kulje valveilla, mutta varoen. Kunnioita metsää. Muuten metsän väki saattaa tarttua sinuun.

Metsän väkeä on eniten kaikkein kaukaisimmissa korpimetsissä.

Metsä ja väki ovat eräitä vanhimmista suomenkielen sanoista. Metsä on merkinnyt muinaisille suomalaisille monia asioita, metsä oli kokonainen maailma. Ihminen asui metsässä. Ihminen eli metsän keskellä. Eikä suinkaan yksin. Metsä oli elävä. Siellä oli väkeä. Väki tarkoitti paitsi metsän asukkaita, myös voimaa tai taikavoimaa.

Metsänväki on meidän vanhassa mytologiassamme tarkoittanut myös korpimetsän haltijoita ja muuta metsän kansaa, kirjoittaa Jyrki Portin, joka tekee musiikkiaan nimellä Aarniseppä. Hän kirjoittaa, että merkittäviä paikkoja ovat olleet polut, lähteet, muurahaispesät, kalliot, isot kivet sekä erikoiset puut, varsinkin ne, jotka ovat yhteenkasvaneet. Myös myrskyn murtamien puiden murtokohdassa on tiedetty olevan metsänväkeä.

Jyrki Portin kertoo, että samankaltainen mytologinen perinne on koko pohjoisella pallonpuoliskolla ja pisimpään se on säilynyt alkuperäiskansoilla. Sinänsä aika sattuvaa, hän toteaa, että nyt ilmastonmuutoksen edetessä juuri nykyisillä alkuperäiskansojen viimeisillä edustajilla on tieto ja taito selviytyä parhaiten tulevaisuuden haastavissa elinolosuhteissa.

Näihin ajatuksiin liittyy Aarnisepän albumi Metsänväki. Julkaisun matka on edennyt hitaasti pohdiskellen, kirjoittaa Jyrki Portin. Useimmiten ideat ovat kirkastuneet metsäpoluilla vaeltaessa tai soilla ja meren jäällä kulkiessa. Olen kokenut, että parhaat tulokset ovat tulleet pakottamatta, kuin luonnostaan, hän sanoo.

Tässä varhaisempaa Aarniseppää, vuodelta 2018:

Pysytään suomalaisissa luontotunnelmissa edelleen, vaikka heräte seuraavan musiikin syntyyn tuleekin Englannista ja neljänkymmenen vuoden takaa. "Kaikki alkoi siitä, kun huomasin, että Brian Enon albumi Music for Airports täytti 40 vuotta. Se julkaistiin vuonna 1978." Näin kirjoittaa Sigma-yhtyeestä tuttu Mauno Tuominen ja toden totta, siitä on jo 40 vuotta. Mauno Tuominen toteaa, että tuolla albumillaan ja sitä seuranneella ambient-levyjen sarjalla Brian Eno loi kehykset ambient-musiikille.

"Ambientia ei välttämättä tarvitse kuunnella keskittyneesti", kirjoittaa Mauno Tuominen, ja jatkaa, että ambientissa musiikki ja kuuntelutila vaikuttavat toisiinsa ja luovat yhdessä uudenlaisen äänimaiseman, johon kuuntelija voi uppoutua. Toisaalta ambient-musiikki kestää myös keskittyneen kuuntelun, kuten kaikki muukin musiikki, hän muistuttaa ja sanoo, että ambient voi olla myös visuaalista, se voi sopia kuvitteellisten elokuvien tai ääni-installaatioiden musiikiksi.

Näiden ajatusten myötä Mauno Tuominen päätti yrittää luoda alkuperäisen määritelmän mukaista ambient-musiikkia. Näin syntyi hänen ensimmäinen Manu-nimellä tekemänsä sooloalbumi Sonic Landscapes. Kaikki albumin sävellykset ovat saaneet innoituksensa paitsi Brian Enon ambient-ajatuksista, myös tietyistä maantieteellisistä paikoista. "Lopputulos on silti jotakin muuta kuin Brian Enon ambient-musiikki", toteaa Mauno Tuominen.

Luontotunnelmissa pysytään edelleen. Eteläsuomalaisesta järvimaisemasta matkataan nyt hieman pohjoisemmaksi ja hieman isommalle järvelle. Järvelle, jota tosin ei enää ole. Ancylusjärvi oli nykyistä Itämerta edeltänyt suuri vesialue, noin 10 tuhatta vuotta sitten. Sen muinainen, jääkauden aikainen rantaviiva, niin kutsuttu, Ancylusraja on edelleen havaittavissa Etelä- ja Kaakkois-Suomessa. Esimerkiksi Helsingin Jakomäestä se löytyy 60 metriä merenpinnan yläpuolelta.

Jääkauden jälkeen maa kohosi voimakkaammin pohjoisessa kuin etelässä ja kävi niin, että Ancylusjärvi kallistui vähitellen etelään. Monet Suomen nykyistä järvistä syntyivät, kun tässä prosessissa kuroutui lahtia irti omiksi järvikseen maan edelleen kohotessa. Entisiä Ancylusjärven lahtia ovat muiden muassa Saimaa, Oulujärvi, Näsijärvi, Vanajavesi ja Päijänne. Ja sanotaan, että tällöin myös saimaannorppa jäi erilleen Itämeressä eläneestä kantapopulaatiostaan ja alkoi kehittyä itsenäisesti. Sanotaan myös, että tuon järvivaiheen ajalta ovat löytyneet ensimmäiset merkit ihmisasutuksesta Suomessa.

Sellainen oli siis Ancylusjärvi ja se on myös ollut inspiraationa musiikkiin. "Ancylus on peilannut mieleni maisemia jo 15 vuotta", kirjoittaa Visa Uotila, joka tekee musiikkiaan nimellä Ancylus. Hän kertoo musiikkinsa inspiraation lähteenä olevan useimmiten luonto ja sen ilmiöt, joiden mittakaava vaihtelee mikroskooppisesta kosmiseen.

Hän kertoo Glacial Surge -kappaleen tekoprosessin ja lopputuloksen olevan hänelle henkilökohtaisia muistutuksia siitä, että arktinen luonto, jäätiköt ja lopulta koko sivilisaatiomme on vaarassa ilmastonmuutoksen takia. "Kotikyläni sijaitsee lähellä muinaisen Ancylusjärven rantaa", kirjoittaa Visa Uotila, "ja siitä juontuu myös projektini nimi".

Urania eli sananmukaisesti taivaallinen on kreikkalaisessa mytologiassa tähtitieteen ja tähdistä ennustamisen runotar eli muusa. Hänestä veistetyissä veistoksissa tai maalatuissa kuvissa Uranialla on usein toisessa kädessään maapallo ja toisessa kädessään jokin puikon tai pienen kepin näköinen esine, vai onko se esimerkiksi kellon viisari, en tiedä. Karttakepiksi se on liian lyhyt. Urania pukeutuu tähdillä koristeltuun viittaan ja osaa lukea tähdistä tulevaisuuden.

Kiinnostus tähtiin ja tähtitaivaaseen on varmaankin saanut Nemesis-yhtyeen Ami Hassisen nimeämään soololevynsä nimellä Urania. Oikeastaan levy on tehty Amin sooloprojektien salanimellä Ashen Simian. Tuolla nimellä on ilmestynyt jo kahdeksan sooloalbumia ja yksi single. Aika mittava soolotuotanto, Nemesis-julkaisujen ohella. Tekijä itse kirjoittaa Urania-albumin olevan musiikillinen päiväkirja loppukesältä ja syksyltä 2018.

Ashen Simian & Juha-Matti Rautiainen @ Statue Park Parikkala 20.7.2018:

Yhdysvaltain Kansasissa, Lawrencen kaupungissa toimii levymerkki Cold Fiction Music, jonka tunnussanat ovat electronic ja independent. Kymmenen vuotta toiminut nettilevymerkki julkaisi vastikään sadannen julkaisunsa, joten ihan mistään pikkuruisesta toiminnasta ei ole kyse. Tuo sadas julkaisu, nimeltään 100, on albumi, jolle pyydettiin mukaan artisteja monesta maasta, ja tyylien kirjo on tarkoituksella myös laaja. Albumin suomalaisedustus on kaksikko Heikki Lindgren ja Esa Ruoho eli HLER.

AVARUUSROMUA 27.1.2019 - OHJELMAN MUSIIKKI:
AARNISEPPÄ: Suisto - osa - (Metsänväki)
AARNISEPPÄ: Punatulkkujen metsä (Metsänväki)
AARNISEPPÄ: Metsänväki (Metsänväki)
MANU: Sampola I (Sonic Landscapes)
MANU: Sampola II (Sonic Landscapes)
ANCYLUS: Glacial Surge (nettijulkaisu)
ASHEN SIMIAN: Urania (Urania)
HLER: Unassailable Piker - osa - (Cold Fiction Music 100 -kokoelma)

  • Avaruusromua: Mitä on pluviofilia?

    Tiedätkö millainen ihminen on pluviofiili?

    Tiedätkö millainen ihminen on pluviofiili? Minä en tiennyt. En, ennen kuin katsoin netistä. Pluviofiili on ihminen, joka rakastaa sadetta. Ihminen, johon sade vaikuttaa rauhoittavasti ja inspiroivasti. Latinan kielen sana "pluvia" tarkoittaa sadetta. Mitä on sade? Se on pilvistä putoavaa vettä eri olomuodoissaan. Se on kaikkea vedestä rakeisiin. Mitä muuta? Toimittajana Jukka Mikkola.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri