Hyppää pääsisältöön

Timo Aho: Yle on Suomen kovimpia brändejä

“Yllätyin, kuinka kehittyneitä ja moderneja verkkokehityksen ja analytiikan toimintatapoja täällä Ylessä on organisaation eri tasoilla. Täällä on paljon pohdittu leania prosessia: käytetään kanban-taulua, organisaatio on aika matala ja yhdessä tehdään bisnespäätöksiä. Lisäksi tiimit ovat hyvin autonomisia.”

Ylessä muutaman vuoden työskennellyt Data Scientist Timo Aho on väitellyt koneoppimisesta ja tehnyt aiemmin töitä softa-alalla.

“Nykyisessä työssäni pidän tehtävien monipuolisuudesta: voin koodailla, mutta myös pohtia laajemmin analytiikan, koneoppimisen ja tekoälyn soveltamista.”

Yllätyin, kuinka kehittyneitä ja moderneja verkkokehityksen ja analytiikan toimintatapoja täällä Ylessä on.

Dataa kerätään Ylessä pilvipalveluun big data -alustoille, joiden kehittämisessä Timo on ollut vahvasti mukana.

“Kyseessä on Suomen mittakaavassa edistyksellinen tekninen ratkaisu, ja on ollut hienoa osallistua sen kehittämiseen.”

Timo hyödyntää työssään muun muassa nettisivujen ja mobiiliapplikaatioiden käytöstä kerättävää tietoa. Tiedon avulla kehitetään palveluita ja käyttökokemusta.

“Se voi olla yksittäisen tv-sarjan tutkimista tai vaikkapa Yle Areenan suosittelua. Suosittelu helpottaa sopivan sisällön löytämistä suuresta valikoimasta. Dataa hyödynnettäessä on aina muistettava, että tekoälyllä on taipumus vahvistaa stereotypioita. Otamme tämän hyvin vakavasti. Myös kuplista on puhuttu paljon – toisaalta voimme ottaa tämän huomioon ja suosittelu voi asettaa tarjolle myös asiakkaan yllättävää sisältöä.”

Studiossa kuvataan Seikkailukone-lastenohjelmaa
Studiossa kuvataan Seikkailukone-lastenohjelmaa Kuva: Yle / Miia Lahti Pikku Kakkonen,lastenohjelmat,pikku kakkonen: seikkailukone

“Työstän analytiikan hyödyntämistä myös lapsille suunnatuissa palveluissa. Lasten kohdalla yksityisyys, luottamus ja eettisyys on huomioitava erityisen huolellisesti”, Timo painottaa.

Sisältö on meidän pihvi.

Timo on vaikuttunut työpaikkansa erityislaatuisuudesta.

“Ylellä uniikkia on esimerkiksi yleishyödyllisyys, ja siksi voimme pohtia arvoja eri tavalla. Toisaalta sisältö on meidän pihvi. Olen muutaman kerran päässyt katsomaan kuvaustilannetta ja olin hirveän vaikuttunut. Aika harvassa softatehtävässä pääsee tämän tyyppiseen mukaan.”

“Onhan Ylellä siistiä olla töissä ihan brändin vuoksi. Se on Suomen kovimpia brändejä.”