Hyppää pääsisältöön

Perioditietoisuus on vain puoli ruokaa

Guadalupe López Íñiguez on Suomeen asettunut sellisti, jolla on myös monialainen koulutus musiikkikasvatukseen, musiikkipsykologiaan ja musiikintutkimukseen. Hän vaikuttaa Taideyliopistossa tutkijatohtorina ja opettajana, mutta ettei käytäntö unohtuisi, López Íñiguez on levyttänyt Alba-yhtiölle Felix Mendelssohnia yhdessä pianisti Olga Andryushchenkon kanssa. Periodisoittimilla tehdyt tulkinnat ovat eittämättä huolella tutkittuja ja historiallisesti tietoisia, mutta niiden taiteellista arvoa jouduin pohtimaan liikaa.

Mendelssohn: Piano & cello works
Mendelssohn: Piano & cello works Uudet levyt

Ohjelmiston ytimenä on Mendelssohnin kaksi sonaattia sellolle ja pianolle sekä muunnelmat D-duuri. Andryushchenko soittaa Mendelssohnia elegantilla Erard-flyygelillä, kun taas López Íñiguez on päätynyt välimallin selloon; rakenteet ovat 1800-luvun alkupuolelta ja kielet suolta. Nykysellisteistä esimerkiksi Steven Isserlis käyttää romanttisessa musiikissa suolikieliä niiden pehmeän soinnin ja ilmaisuvoiman takia, mutta López Íñiguezin käytössä en itse ole niistä vaikuttunut. Diskantissa sello särisee ytimettömästi, keskialue on utuinen ja basso rapea mutta ponneton. Lisäksi López Íñiguezilla on intonaatio-ongelmia, jotka hyppäävät korville pitkissä, hitaissa äänissä.

Jos sellon soinnista sattuu pitämään ja sen haasteet hyväksyy, levyä on leppoisa kuunnella. Soittimet ohjaavat muusikoita tulkinnalliseen keveyteen, ja vaikka dynaaminen skaala on laaja, turha paatos puuttuu jolloin Mendelssohn tuntuu sopivan huolettomalta. Andryushchenkon rytmisesti napakka ja tulkinnallisesti valoisa työskentely mattasointisen Erardin parissa on levyn parasta antia.

Tutkijana López Íñiguez on laatinut levyyn perinpohjaisen esittelytekstin, mutta tulkintojen historiallisten perustelujen yhteys musiikkiin jää ohueksi. Lisäksi tekstissä on konteksti huomioiden rohkeita väitteitä. Esimerkiksi lupaus periodisoitinten takaamasta ihanteellisesta balanssista on sikäli turha, että levytyksessä äänitys vaikuttaa paljon - nyt sellon ohuutta on tuettu nostamalla se äänikuvassa pianoa lähemmäs.

Erityisesti minua arvelutti tekstin maininta, että historiallisten esikuvien perusteella levyllä soitetaan tasavireisesti, mutta joissakin sellokuluissa käytetään solistisempaa intonaatiota. Tämä muotoilu antaa alibin mille tahansa epävireisyydelle, ja valitettavasti sitä solistista intonaatiota on paljon.

Guadalupe López Íñiguezin edellinen Alba-levy sisälsi ehtaa barokkiohjelmistoa, ja siinä hänen periodiosaamisensa kuulosti ongelmattomalta. Uutuudella autenttisuus ei tuo kovin paljon lisäarvoa, joten jäin pohtimaan, millaista Mendelssohnia hän soittaisi modernilla soittimella.

Felix Mendelssohn: Sonaatit sellolle ja pianolle nrot 1 B-duuri ja 2 D-duuri; Variations concertantes D-duuri; Albumblatt b-molli, Romance sans paroles. - Guadalupe López Íñiguez, sello, ja Olga Andryushchenko, piano. (Alba, ABCD 434)

Kuuntele Uudet levyt 29.1.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Yle Klassisessa yli 40 konserttia BBC Proms -festivaalilta

    Maailman mittavin klassisen musiikin festivaali

    Maailman mittavin klassisen musiikin festivaali BBC Proms viettää tänä vuonna 125-vuotisjuhlaansa. Samalla promien perustajan Sir Henry Woodin syntymästä on kulunut 150 vuotta. BBC Proms 2019 on juhlavuonna konserttitarjonnaltaan ylenpalttisen runsas. Esiintyjinä maailman huippuorkestereita, artisteja ja kapellimestareita sekä runsaasti uusia tuttavuuksia.

  • Gabriellin soolosellomusiikista uutta suuntaa myös Bachiin

    Levyarvostelu

    Kokenut italialainen barokkisellisti Mauro Valli on työstänyt Bachin soolosellosarjoja koko ikänsä, mutta hänen uuden kolmois-CD:nsä tuoreus ei perustu tulkinnalle vaan ohjelmistolle. Valli rinnastaa Domenico Gabriellin oikukkaat eteläeurooppalaiset ricercaret Bachin linjakkaisiin, saksalaisiin soolosellosarjoihin, ja tulos on monestakin syystä enemmän kuin osiensa summa.

  • Kati Raitisen sellossa syvyyttä ja sävyjä

    Levyarvostelu

    Sellisti Kati Raitista ei Suomessa tunneta kovin hyvin, koska hänellä on kiire olla Ruotsin paras sellisti. Raitinen soittaa Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesterin soolosellistinä, kerää palkintoja ZilliacusPerssonRaitinen-triossa, levyttää, konsertoi ja heittäytyy välillä moderniin näyttämömusiikkiin. Raitisen uusi soololevy sisältää oudon valikoiman uutta sellomusiikkia, mutta hänen eleettömän koskettava, tummasävyinen soittonsa yhdistää kokonaisuuden vaikuttavaksi.

  • Meta4 löytää ECM-soinnin

    Levyarvostelu

    Johannes Brahmsin myöhäinen klarinettituotanto on pelkkää herkkyyttä ja melankoliaa ilman huippukohtia, ja sopii siksi levy-yhtiö ECM:n harmaasävyiseen katalogiin. Samaa voi sanoa kuulassointisesta klarinetisti Reto Bieristä, mutta kuinka joukkoon sopeutuu suomalainen Meta4-kvartetti, jonka tyylissä painottuu intensiteetti ja romantiikka?

Lue myös - yle.fi:stä poimittua