Hyppää pääsisältöön

Uuden Muumilaakso-sarjan äiti on kuin Muumipeikko – utelias drama queen, joka pohtii omaa paikkaansa maailmassa

Gutsy Animations -tuotantoyhtiön luova johtaja Marika Makaroff poseeraa hymyillen kohti kameraa muumiaiheisen kuvan edessä.
Marika Makaroff johtaa kansainvälistä Muumilaakso-sarjan tuotantoa intohimoisesti, mutta maailman parhaiden tekijöiden kanssa työskenteleminen vaatii myös kylmähermoisuutta. Gutsy Animations -tuotantoyhtiön luova johtaja Marika Makaroff poseeraa hymyillen kohti kameraa muumiaiheisen kuvan edessä. Kuva: Jussi Nahkuri Marika Makaroff,Muumilaakso,Marika Makaroff

Neljä vuotta sitten laivalla Marika Makaroff sai idean. Siitä käynnistyi hurja operaatio, joka vei hänet matkalle maailman ympäri ja jonka lopputuloksena syntyi Suomen kallein tv-ohjelma: uusi versio Muumeista.

Lapsena on pohdittava elämän suuria kysymyksiä. Onko noloa tykätä hepoista? Kuka seuraa ja ketä ja missä somessa? Laitanko aamulla sen hienomman takin, vaikka siinä tulee kylmä? Mutta ennen kaikkea: ketä muumihahmoa minä muistutan? Marika Makaroffille valinta on nykyään helppo. Ehdottomasti Muumipeikkoa.

– Muumipeikko on hirveän utelias. Hän miettii elämän tarkoitusta ja muita eksistentialistisia kysymyksiä. Toisaalta huonona puolena Muumipeikko on hirveä drama queen.

Marika Makaroff on 45-vuotias aikuinen, jonka perustama Gutsy Animations on Muumien uuden tulemisen taustalla. Gutsyn toimitusjohtaja Makaroff on toiminut Muumilaakso-projektin taiteellisena johtajana ja vastaavana tuottajana. Hänen vastuullaan on ollut se, millainen tulkinta suomalaisten rakastamasta kansallisesta symbolista tällä kertaa tehdään.

Haastatteluhetkellä aikaa ensi-iltaan on hieman alle viikko, ja Makaroffia ahdistaa. Ei niinkään se, että joku ei tykkäisi hänen muumeistaan, vaan se, että vuosikausia työstetty projekti lähtee pian maailmalle, ihmisten nähtäväksi.

– Soitin kymmenen vuotta klassista kitaraa. Aina, kun teki jonkin uuden biisin, sitä ei uskaltanut soittaa muille. Kun sen näyttää muille, on muiden armoilla.

Marika Makaroffista tuli Muumipeikko vasta vanhemmalla iällä. Nuorena hän oli mielestään nuori Muumipappa, ylikierroksilla käyvä seikkailija. Lapsuutensa hän vietti Sipoonkorven metsissä siskonsa ja mielikuvitusystäviensä kanssa.

– En muista omieni nimiä, mutta systerillä oli Silli, Pandre ja R-tyttö.

Muumipeikko istuu sängyllään, vieressä pieni lohikäärme.
Muumipeikko on uudessa sarjassa taas vuoden vanhempi, hitusen itsenäisempi, itsevarmempi ja askeleen lähempänä sitä muumia, joksi hän haluaa kasvaa. Muumipeikko istuu sängyllään, vieressä pieni lohikäärme. Kuva: Moomin Characters & Gutsy Animations Muumipeikko,Muumilaakso,Muumilaakso,lohikäärmeet

Leikit kestivät päiväkausia. Kotoa otettiin vesurit mukaan ja rakennettiin metsään tiipii. Tytöt laittoivat sukkahousut päähän, punoivat ne pitkiksi palmikoiksi ja olivat lännentyttöjä. Kesäisin Makaroff myös nukkui metsässä.

– Äiti sanoi, että mua ei periaatteessa kauheasti näkynyt, koska mä vain rymysin siellä metsässä.

Nuorena aikuisena Makaroffilla oli moottoripyöriä ja hän harrasti motocrossia. Tylsissä juhlissa hän yritti kohottaa tunnelmaa kertomalla hauskoja juttuja.

– Nyt mun ei enää tarvi tehdä sellaista, mikä on hirveän helpottavaa.

Makaroff opiskeli pitkään musiikkia, muun muassa klassista musiikkia, musiikin historiaa ja jazz-laulua. Hän on tehnyt myös teatteriopintoja. Iso-Britanniassa hän kävi opiskelemassa leadership managementia. "Periaatteessa" hän on koulutukseltaan radiotoimittaja.

Suoraan sanottuna me ollaan laitettu meidän työntekijät aika tiukille. ― Marika Makaroff

Viime vuodet hän on työskennellyt isojen draama- ja viihdetuotantojen parissa ja niiden kehityksessä. Hänen nimensä on aikoinaan löytynyt esimerkiksi Salattujen elämien, Idolsin, Diilin, X-Factorin ja Talent Suomen lopputeksteistä. Nekin ovat olleet suuria tuotantoja, mutta Muumilaakso on Makaroffinkin mitta-asteikolla iso projekti. Eräiden laskelmien mukaan se on minuuttihinnaltaan Suomen kallein tv-ohjelma. Suuren tuotannon ja pienen, alkujaan start up -lähtöisen firman yhteensovittamisessa on ollut omat hankaluutensa.

– Suoraan sanottuna me ollaan laitettu meidän työntekijät aika tiukille.

Se harmittaa Makaroffia.

Lopputulos on hänestä hyvä, mutta töitä on tehty paljon varsin lyhyessä ajassa. Etenkin art departmentilla on pitänyt kiirettä. Pelkästään ensimmäisellä kaudella on 48 hahmoa ja 80 settiä eli tapahtumapaikkaa. Vuodenaikojakin on joidenkin laskelmien mukaan 13.

– Ihmiset ovat olleet aika poikki.

Makaroff puuttui tilanteeseen, kun hän kuuli erään työntekijän piirtäneen hattivatteja koko viikonlopun.

– On ihanaa, että ihmiset ovat intohimoisia, mutta se on välillä mennyt vähän överiksi.

Me ollaan todettu Steven kanssa, että joka kerta, kun me tapellaan, syntyy jotain hyvää.
― Marika Makaroff

Johtajan tehtävä on paitsi inspiroida, myös hillitä innostuneita ihmisiä. On asetettava rajoja. Kiellettävä tekemästä ylitöitä, käskettävä lopettaa hattivattien piirtely. Pelkkää rentoa yhdessäoloa ei ole ollut yhteistyö ohjaaja Steve Boxinkaan kanssa. Makaroff ja Box ovat ottaneet monta kertaa yhteen tuotannon aikana. Sen näkee Makaroffin mukaan tuotannosta kertovasta dokumenttielokuvasta, joka julkaistaan Ylellä 25. helmikuuta.

Riidat ja väittelyt ovat kuitenkin vieneet taiteellista prosessia eteenpäin pikemminkin kuin hidastaneet sitä, Makaroff sanoo. Luovan työn ei hänestä aina kuulukaan olla helppoa.

– Me ollaan todettu Steven kanssa, että joka kerta, kun me tapellaan, syntyy jotain hyvää.

Kinaamisesta huolimatta – tai kenties juuri sen ansiosta – tulosta on syntynyt. Haastatteluhetkellä valmiina on 11 jaksoa, kahdessa on enää lopputyöt kesken. Muumilaakson ensimmäinen kausi on lähes kokonaan valmis, toiseen on tehty kaikki käsikirjoitukset. Makaroff sanoo, että lopputulos vastaa hänen alkuperäistä visiotaan hyvin. Siitä hän kertoo olevansa todella iloinen.

– Tää ei ole todellakaan ollut helppoa.

Makaroffilla on "huippuluokan" tiimi, johon kuuluu niin Bafta-, Emmy- kuin Oscar-voittajiakin. Maailman parhaiden tekijöiden kanssa työskenteleminen on upeaa, mutta vaatii kylmähermoisuutta.

– Luovalla alalla ei ole hirveästi naisjohtajia, varsinkaan Englannissa.

Makaroff kuvailee, kuinka 30 vuotta miesjohtoisissa tiimeissä työskennelleet kovan luokan tekijät ovat alussa suhtautuneet häneen epäluuloisesti. Toisinaan hän on joutunut "etsimään kompromisseja" myös muumien oikeuksia hallinnoivan Moomin Charactersin kanssa. Projektin taiteellisena johtajana Makaroff tekee kuitenkin lopulliset päätökset tuotannosta.

Makaroff asuu kolmen poikansa kanssa Porvoossa. Vanhin on juuri aloittanut intissä, toinen täyttää pian 18. Kolmas on viisivuotias – ja muumien armoton koekatsoja. Makaroff seuraa tarkkaan, milloin lapsen keskittyminen herpaantuu jaksosta muihin leikkeihin.

Tänään hän on menossa nuorimman poikansa kanssa pulkkamäkeen. Sitä ennen pitää käydä hakemassa intistä viikonloppulomille kotiin tullut poika. Lapset estävät Makaroffia työskentelemästä joka päivä kellon ympäri.

– Tällaista työtä ei voi tehdä, elleivät aivot välillä lepää.

Välillä uusia ajatuksia saattaa pulpahtaa pintaan silloin, kun tekee jotain aivan muuta, esimerkiksi kirjaa lukiessa tai musiikkia kuunnellessa. Toisinaan siinä auttavat pojatkin. He saattavat kesken kaiken pysäyttää äitinsä ja huomauttaa, miten hyvä biisi radiosta tulee tai miten kaunista ulkona on.

– Heillä on kyky nähdä kauneutta.

Jutun kirjoittaja Tuija Siltamäki on Yleisradion politiikan toimittaja, joka lapsena väitti olevansa oikeasti Nuuskamuikkunen.

Toimittaja Tuija Siltamäki hymyilee puolilähikuvassa.
Toimittaja Tuija Siltamäki. Toimittaja Tuija Siltamäki hymyilee puolilähikuvassa. Kuva: Yle / Matias Väänänen Tuija Siltamäki

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Muumilaakso