Hyppää pääsisältöön

Etkö enää syö perunaa? – 5 syytä rakastaa ilmastoystävällistä mukulaa

Perunoita pöydällä
Valinnanvaraa on. Suomessa on sertifioitu siementä yli 60 perunalajikkeesta. Perunoita pöydällä Kuva: Yle/Carina Ahlskog peruna,Strömsö (tv-ohjelma)

Muistatko koulun kumiperunat? Onko peruna sinusta tylsä? Syötkö mieluimmin pastaa tai riisiä?

Nyt on aika unohtaa vanhentuneet ennakkoluulot ja toivottaa pohjoismaisen ruokakulttuurin kantava voima takaisin keittiöön.

Se on jäänne niiltä ajoilta, jolloin perunat ostettiin kaupasta multaisina ja likaisina

Strömsö-kokki Anders Samuelsson antaa yksinkertaisia vinkkejä siitä, miten ruokakulttuurillemme niin olennaista mukulaa voi käyttää fiksusti ja monipuolisesti.

Parrakas mies sinisessä kauluspaidassa hymyilee kameralle.
Mestarikokki Uumajasta aloittaa toisen kautensa Strömsössä. Parrakas mies sinisessä kauluspaidassa hymyilee kameralle. Kuva: Yle / Carina Ahlskog Strömsö (tv-ohjelma),kokki

– Moni valitsee pastan tai riisin siinä uskossa, että ne ovat yksinkertaisempia raaka-aineita, mutta peruna on oikeastaan vähintään yhtä helppo valmistaa ja paljon monipuolisempi.

Lisääntynyt ympäristötietoisuus voi antaa perunalle nostetta

Tosiasia kuitenkin on, että perunan kulutus on Suomessa romahtanut.

1950-luvulla suomalaiset söivät noin 150 kg perunaa vuodessa. Nykyisin vastaava luku on vain kolmasosa, alle 50 kiloa henkeä kohti.

Nuoret naiset, skarpatkaa

Nimi peruna tulee lajin historiallisesta nimestä: maapäärynä. Suomen kielen peruna tulee siis päärynä-sanasta.

Naiset syövät perunaa miestä harvemmin. Joka neljäs suomalainen 15–25-vuotias mies syö perunaa vähintään kolme kertaa viikossa. Samanikäisistä naisista vain kuudesosa syö perunaa yhtä usein. (Pellervon taloustutkimus PTT)

Vanhemmat syövät perunaa useammin kuin nuoret. Lähes joka toinen suomalainen 55–64-vuotias mies syö keitettyjä perunoita vähintään kolme kertaa viikossa. Runsas kolmasosa 55–64-vuotiaista naisista syö keitettyjä perunoita vähintään kolme kertaa viikossa. (Pellervon taloustutkimus PTT)

Mutta lisääntyneen ympäristötietoisuuden aikoina peruna on saanut hyvitystä. Se on paikallinen toisin kuin riisi, joka matkustaa pitkän matkan, ennen kuin saavuttaa lautasemme.

– Peruna on kotimainen ja usein lähituotettu verrattuna riisiin, joka tulee Aasiasta, Samuelsson sanoo.

Säilytä kuori!

Kuoritko sinä perunasi? Lopeta se heti, kuuluu Anders Samuelssonin sanoma. Ehkä poistamme kuoren lähinnä vanhasta tottumuksesta.

– Se on jäänne niiltä ajoilta, jolloin perunat ostettiin kaupasta multaisina ja likaisina, mutta nykyisin lähes kaikki perunat on pesty.

Annos suolakeitettyjä perunoita-patatas arugadas
Papas Arrugadas: keitä 300 grammaa pieniä perunoita 2 desilitrassa karkeaa merisuolaa. Perunat saavat kiiltävän pinnan. Nauti mojo-kastikkeen ja kylmän lagerin kanssa. Annos suolakeitettyjä perunoita-patatas arugadas Kuva: Carina Ahlskog/Yle peruna,suola (mausteet),Strömsö (tv-ohjelma)

Rapeus, happamuus ja maku ovat syitä, joilla Strömsö-kokki puoltaa kuorten säilyttämistä.

– Lisäksi ihan kuoren alla on runsaasti ravinteita.

Viisi syytä syödä perunaa

  1. Halpa – Perunakilo maksaa alle euron.
  2. Kotimainen – Perunalla tuet paikallista taloutta ja kotimaista maataloutta.
  3. Ympäristöystävällinen – Peruna on kotimaista ja usein lähituotettua, kun taas riisi tuodaan Intiasta tai Kiinasta. Peruna tarvitsee vähemmän vettä kuin riisi. Perunakilon kasvattaminen vaatii 250 litraa vettä, kun taas riisikilo vaatii yli 3 000 litraa.
  4. Ravinteikas – Peruna näyttää ehkä tylsältä, mutta se sisältää monia tärkeitä ravintoaineita. Siinä on runsaasti kaliumia (enemmän kuin banaanissa), aika paljon B-vitamiineja ja kuituja. Lisäksi peruna on täynnä C-vitamiinia.
  5. Monipuolinen – Peruna on keittiön kymmenottelija: Keitettynä, paistettuna, soseutettuna, uuniperunana, friteerattuna, ohukaisina, keittona, viipaleina, pienenä ja suurena.

Taikuutta hiilihydraateilla

Peruna on joutunut 2000-luvulla erilaisten dieettien vuoksi tulilinjalle.

Yksi esimerkki on Low Carb High Fat, eli LCHF, jossa vältetään niin kutsuttuja nopeita hiilihydraatteja, jotka saavat verensokerin ampaisemaan korkeuksiin. Anders Samuelsson tarjoaa dieettiä suosivan vinkin.

Uuniperunoita suolapedillä
Uuniperuna: Pese, pistele ja paista isoja perunoita suolapedillä uunissa 220 asteessa noin 40 minuuttia. Unohda folio. Uuniperunoita suolapedillä Kuva: Yle/Carina Ahlskog peruna,Strömsö (tv-ohjelma),Uuniperuna

Jäähtyvä peruna käy läpi prosessin, jossa tärkkelys muuttuu niin kutsutuksi resistentiksi tärkkelykseksi, joka ei vaikuta verensokeriin samalla tavalla.

Se tarkoittaa, että jäähtyneessä perunassa on enemmän hitaita hiilihydraatteja kuin kuumassa perunassa. Pysyt siis kylläisenä pidempään.

Panosta oikeaan lajikkeeseen ja paranna makuelämystä

Suomessa viljellään kymmeniä perunalajikkeita. Pitkään säilyvän Melodyn ja varhaisen Timon lisäksi on laaja kirjo lajikkeita.

Samuelsson kehottaa vähitellen laajentamaan omaa valikoimaansa.

- Haasta itsesi äläkä tartu ensimmäiseen vihannesosastolla näkemääsi perunapussiin.

Yksi vinkki on löytää yksi kiinteä ja yksi jauhoinen lajike, josta pitää ja jonka tietää toimivan juuri niissä ruokalajeissa, joita valmistaa.

Andersin kolme perunakikkaa

Suolaa keitinvesi reilusti.

Nopeuta kiehumisaikaa vähentämällä vesimäärää. Ne perunat, jotka eivät ole veden alla, kypsyvät höyryssä, kun kansi on päällä. Säästät myös vettä.

Säilytä keitettyjä perunoita jääkaapissa jonkinlaisen kannen alla, etteivät ne ime itseensä makua esimerkiksi savukalasta.

Nauti täyteläisestä peruna carbonarasta

Samuelssonin perunabravuuri on versio perinteisestä italialaisesta pastaruoasta, carbonarasta.

Hänen versiossaan peruna sorvataan muotoon, joka muistuttaa pastaa. Friteeratut perunankuoret korvaavat pekonin.

Annos peruna Carbonaraa
Peruna carbonara Annos peruna Carbonaraa Kuva: Yle/Carina Ahlskog peruna,kuori,Strömsö (tv-ohjelma)

Entä maku? Se maistuu vähintään yhtä hyvältä kuin perinteinen pastaruoka, kokki vakuuttaa. Ohjeen löydät tästä.

Keskustele
  • Tee aitoja tortilloita ja tarjoa ne uppopaistetun kotimaisen kalan kanssa

    Helppotekoista ja niin hyvää

    Valmiita tortilloita on kätevä pitää varalla kaapissa, mutta niillä ei ole paljon tekemistä aitojen tortillojen kanssa. Me teemme tortillat masa harina -maissijauhosta, josta ne perinteisesti valmistetaan. Tarjoamme ne meksikolaisen salsan, avokadotahnan ja uppopaistetun kalan kanssa. Täytettyä tortillaa kutsutaan muuten tacoksi. Nyt tiedät senkin.

  • Näin valmistat rapsakan kasvishampurilaisen härkäpapupihvillä

    Tämä versio on lisäksi gluteeniton.

    Näin valmistat rapsakan kasvishampurilaisen härkäpapupihvillä Hyvä ja helppo resepti! Yleensä keitän ison erän papuja ja pakastan niitä sopiviin pusseihin. Käyttämäni härkäpavut ovat kotimaisia, mikä mielestäni on iso plussa. Olen itse kehitellyt reseptin ja valmistan pihvit aina hieman soveltaen, joten mitat ovat ohjeelliset.

  • Vegevalinta – viikkomenu 5

    Teidän parhaat arjen kasviruokaohjeet.

    Vegevalinnan viimeisellä viikolla tarjolla on erinomainen vegepihvi kotimaisista härkäpavuista. Pihvi sopii mainiosti vegeburgeriin. Kiitos Anna-Karin Alménille, Linda Råholmille ja Anne Kiurulle resepteistä.

  • Maukas juureskeitto punaisilla linsseillä

    Nelivuotiaani lempiruoka.

    [[section color=white&image=39-5972845d9b320ae4423 &type=foreground]] Maukas juureskeitto punaisilla linsseillä Tässä yksinkertainen, nopea ja halpa keitto.

Strömsö

Ruudussa

Strömsö Instagramissa

  • Tee aitoja tortilloita ja tarjoa ne uppopaistetun kotimaisen kalan kanssa

    Helppotekoista ja niin hyvää

    Valmiita tortilloita on kätevä pitää varalla kaapissa, mutta niillä ei ole paljon tekemistä aitojen tortillojen kanssa. Me teemme tortillat masa harina -maissijauhosta, josta ne perinteisesti valmistetaan. Tarjoamme ne meksikolaisen salsan, avokadotahnan ja uppopaistetun kalan kanssa. Täytettyä tortillaa kutsutaan muuten tacoksi. Nyt tiedät senkin.

  • Leimaa metallia – kuusi vinkkiä

    Monipuolinen harrastus

    Tee oma teksti erilaisiin metalliesineisiin. Käytä uudelleen metallia, kuten säilykepurkkeja ja vanhoja lusikoita, käytä eri muotoisia valmiita metallilaattoja tai leikkaa omia alumiinilevystä. Voit tehdä esimerkiksi koruja, kilpiä, viljelytikkuja ja avainrenkaita.

  • Tee oma deodorantti ihan tavallisista aineksista

    Tässä on kaksi ohjetta, joita kannattaa kokeilla.

    Antiperspirantti estää hien tunkeutumisen ulos huokosista ja on bakteereja tappavaa, kun taas deodorantti on vain bakteereja tappavaa. Deodorantteja on helpoin tehdä itse.

  • Hapankaali ja muut hapantuotteet ovat balsamia vatsalle

    Näin hyödynnät valkokaalia ja lanttua

    Hapankaali on arkiruokien moniottelija. Sitä voi käyttää kaikkeen pataruoista ja keitoista salaatteihin tai vaikkapa hampurilaisen täytteenä. Hapankaali sisältää sekä C-vitamiinia että maitohappobakteereja, kuin myös Andersin lanttukimchi. Voit lukea lisää maitohapatuksesta täältä.

  • Vegevalinta – viikkomenu 5

    Teidän parhaat arjen kasviruokaohjeet.

    Vegevalinnan viimeisellä viikolla tarjolla on erinomainen vegepihvi kotimaisista härkäpavuista. Pihvi sopii mainiosti vegeburgeriin. Kiitos Anna-Karin Alménille, Linda Råholmille ja Anne Kiurulle resepteistä.

  • Maukas juureskeitto punaisilla linsseillä

    Nelivuotiaani lempiruoka.

    [[section color=white&image=39-5972845d9b320ae4423 &type=foreground]] Maukas juureskeitto punaisilla linsseillä Tässä yksinkertainen, nopea ja halpa keitto.

  • Tomaattinen kasvismuhennos sadonkorjuuaikaan

    Monikäyttöinen ja helposti muunneltava muhennos.

    Tomaattinen kasvismuhennos sadonkorjuuaikaan Helposti hyvää kauden raaka-aineista. Muhennos on monikäyttöinen, sopii myös esimerkiksi paistetun lohen seuraksi ( korvaa kasvisfondi kalafondilla ja lisää vielä 1/4 tl hienoa merisuolaa muhennokseen) Mutta toimii erinomaisesti sellaisenaan juuri perunan ja parsakaalin kaverina. Itse kehittelemä ohjeeni "simppelisti hyvää" periaatteella.

  • Näin valmistat rapsakan kasvishampurilaisen härkäpapupihvillä

    Tämä versio on lisäksi gluteeniton.

    Näin valmistat rapsakan kasvishampurilaisen härkäpapupihvillä Hyvä ja helppo resepti! Yleensä keitän ison erän papuja ja pakastan niitä sopiviin pusseihin. Käyttämäni härkäpavut ovat kotimaisia, mikä mielestäni on iso plussa. Olen itse kehitellyt reseptin ja valmistan pihvit aina hieman soveltaen, joten mitat ovat ohjeelliset.

  • Nautiskele juhlavilla rapeilla perunapakoroilla

    Intialaista sormiruokaa Anders Samuelssonin tapaan.

    Nautiskele juhlavilla rapeilla perunapakoroilla Tässä muodossa et ole vielä koskaan maistanut perunaa. Nämä rapeat uppopaistetut pakorat ovat alkujaan peräisin Intiasta. Perunapakoroiden kanssa voi tarjota mieleisiään lisukkeita. Tässä niiden lisänä on maukasta vihreää chutneyta ja mangoldimuhennosta.

  • Mehevä munakoisogratiini parmesaanilla

    Tästä on potentiaalia uudeksi arkiruokasuosikiksi.

    Mehevä munakoisogratiini parmesaanilla Jos perheesi tykkää lasagnesta, taidatte myöskin pitää tästä. Tämä on oivallinen tapa käyttää munakoisoa arjessa.

  • Vegevalinta – viikkomenu 4

    Teidän parhaat arjen kasviruokaohjeet.

    Meillä on ilo esitellä Vegvalin viikoittainen ruokalista numero 4, jossa parhaimmistoa meille lähettämistänne kasvisruokaohjeista. Kiitokset Samuli Laurikaiselle, Erica Rönngårdille, Sari Pylsylle ja Mari Tiensuulle tämän viikon resepteistä.

  • Vähän parempi sipulipiirakka ranskalaisittain

    Täyteläinen ja helppo piirakka.

    Vähän parempi sipulipiirakka ranskalaisittain Piirakka on täyteläinen, suht helppo tehdä ja punaviini tuo siihen kivan värin mausta puhumattakaan. Marianna Tiensuu Ainekset Pohja: 3 dl vehnäjauhoja 1 tl suolaa 100 g voita 1 dl kylmää vettä.

  • Helppo ja nopea kasviskastike papupastalla

    Proteiinit saat kaupan päälle.

    Helppo ja nopea kasviskastike papupastalla Monet puhuvat siitä, että uudet lihakorvikkeet (oumph, kaura ja muut vastaavat) ovat tehneet kasvisruokaan siirtymisen helpommaksi. Oman kasvisruokavalioni mullisti kuitenkin papupasta, joka ilmestyi kauppoihin muutama vuosi sitten.

  • Kokeile uutta versiota ranskalaisesta hernekeitosta – Crème Ninon itujen ja versojen kera

    Ja muita vinkkejä itujen käyttöön.

    Kokeile uutta versiota ranskalaisesta hernekeitosta – Crème Ninon itujen ja versojen kera Ranskalainen hernekeitto saa uutta twistiä, kun herneet korvataan rouskuvilla iduilla ja raikkailla versoilla. Tämä toimii viikonlopun luksuskeittona uppomunien tai graavilohen kanssa tarjottuna, mutta jättämällä pois kuohuviinin saat myös uuden klassikon hernekeittotorstaihin. Samuli Laurikain

  • Gnocchit ruohosipulilla kera vihannesten – hyvä vaihtoehto pastalle kotimaisesta perunasta

    Tässä myös gluteenittomana versiona.

    [[section color=white&image=39-5958495d959e681beae &type=foreground]] Gnocchit ruohosipulilla kera vihannesten – hyvä vaihtoehto pastalle kotimaisesta perunasta Resepti on helppo, mutta kuitenkin melkoisen juhlava, tätä on kiva tarjota vaikka alkupalaksi vieraille tai sitten juhlavanpana arkiruokana perheelle. Olen itse harrastaja ruokabloggari, joka kokeilee mielellään aina uutta.

  • Kokeile pavuilla ja marjasalsalla täytettyjä vihreitä tacoja

    Perheklassikko uudessa asussa.

    [[section color=white&image=39-5958455d959e676c3a9 &type=foreground]] Kokeile pavuilla ja marjasalsalla täytettyjä vihreitä tacoja Vegevalinta tarjoaa lapsiperheiden suosikkiruoan kasvisversiona. Minusta on hauskaa tehdä kokeiluja muissa ruokakulttuureissa hyväksi havaituilla konsepteilla ja tuoda niitä pohjoismaiseen keittiöön.

  • Vegevalinta – viikkomenu 4

    Teidän parhaat arjen kasviruokaohjeet.

    Meillä on ilo esitellä Vegvalin viikoittainen ruokalista numero 4, jossa parhaimmistoa meille lähettämistänne kasvisruokaohjeista. Kiitokset Samuli Laurikaiselle, Erica Rönngårdille, Sari Pylsylle ja Mari Tiensuulle tämän viikon resepteistä.

  • Vegevalinta – viikkomenu 3

    Teidän parhaat arjen kasviruokaohjeet.

    Olkaa hyvä - tässä Strömsön Vegevalintakampanjan kolmas viikkomenu, jossa tarjolla valikoima teidän parhaista arjen ruokaohjeista. Kiitos resepteistä Harriet Tuominen, Juuso Nurmi, Karin Ljung-Hägert ja Markku Nurminen.

  • Vegevalinta – viikkomenu 2

    Parhaat arjen kasviruokaohjeenne.

    Vegevalinnan toisen viikon herkkuihin kuuluu kaksi perhesuosikkia vegevaihtoehtoina. Suuret kiitokset Tarja Huntus, Sari Pylsy, Hanna Kuusisalo ja Johannes Djupsjöbacka. Jaettu syömisen ilo on kaksinkertainen ilo.

  • Vegevalinta – viikkomenu 1

    Parhaat arjen kasviruokaohjeenne.

    On aika esitellä Vegevalintakampanjan ensimmäinen viikkomenu. Kampanjassa olette jakaneet parhaat arjen kasviruokaohjeenne. Kiitos Päivi Lähtevänojalle, Judith Almille, Frida Allbergille sekä Katriina Lahtoselle, jotka ovat tämän viikon Vegevalintakokit.

  • Vuohenjuustolla ja hunajalla gratinoidut perunat

    Helppotekoinen ruokalaji eilispäivän keitetyistä perunoista.

    Tämä helppotekoinen perunaruoka maistuu hyvältä sellaisenaan tai esimerkiksi lohen tai lampaanlihan lisukkeena. Jos haluat pitäytyä kasvislinjalla, voit tarjota sen myös juurikkaiden tai linssipihvien kera.

  • Peruna carbonara – arkiruokaklassikon uudet kuviot

    Tämä versio valmistetaan pelkistä kasviksista.

    Tee pastaa perunoista ja pekonia uppopaistetuista perunankuorista. Niistä syntyy uusi ruokalaji, joka maistuu lähes samalta kuin alkuperäinen. Mutta kuormittaa vähemmän ilmastoa ja herättää enemmän ihastusta.

  • Tee vaikutus gubbröra deluxella – edullisen ruokaklassikon uudella muunnoksella

    Sopii brunssille, lounaalle ja alkuruoaksi.

    Ruskistetun voin karamellimainen maku on taianomainen, ja oikein valmistettuna se tekee mistä tahansa yksinkertaisesta ruoasta parempaa. Gubbröramme tarjoillaan kauniisti ruokaisana salaattina, ja sen määrä on helppo mukauttaa monille lounasvieraille. Tällä tavalla tasapainotetaan anjoviksen hallitsevaa makua ja kaikki raaka-aineet pääsevät esiin.

  • Kanelilla maustettu karviaismarmeladi

    Raikas marmeladi juustotarjottimelle.

    Karviaiset ovat raikkaita ja hyviä syötäviä sellaisenaan, mutta jos haluaa säilöä niitä, karviaismarmeladi on valtavan hyvää varsinkin, jos sen keittää kanelitangon kanssa.

  • Näin teet trendijuoma kombuchaa: “Puhu sienelle lempeästi”

    Fermentoitua teejuomaa on helppo tehdä itse.

    Kombucha on fermentoitu teejuoma, joka on valloittanut maailman rytinällä. Tämä perinteikäs juoma on lyönyt itsensä läpi muun muassa siksi, että se sisältää maitohappobakteereja ja vähemmän sokeria kuin virvoitusjuomat. Jos noudatat Strömsön ohjeita, voit tarjota kombuchaa muutaman viikon kuluttua.

  • Kudo kaulahuivi, jossa loimen väri vaihtuu

    Niina Hiltunen näyttää erikoisen kudontamallin

    Niina Hiltunen on suunnitellut ja kutonut kaulahuiveja, joiden innoituksena on ollut Ashfordin The Wheel -lehden n:o 29. Heidän luvallaan olemme kääntäneet ohjeen niin, että kaikki voivat opetella kutomaan väriä vaihtavilla loimilangoilla.

  • 30 vinkkiä vauvakutsujen järjestäjälle

    Vinkkejä, jotka sopivat muidenkin juhlien järjestämiseen.

    Tarjolla on monia vinkkejä juhlien järjestäjälle. Voit saada niistä inspiraatiota järjestitpä sitten tavallisia juhlia, ristiäisiä tai valmistujaisia. Meillä on teemana vauvakutsut, juhlat tulevalle äidille. Tässä on koristelu-, askartelu-, leikki- ja lahjavinkkejä ja paljon muutakin, mitä voit tehdä itse.

  • Kirjo oma Strömsö-sitaattisi ristipistoin

    Tämän hetken kuumin käsityötekniikka käy kuin leikiten.

    Lee esittelee uuden ristipistomallin, jossa on Strömsö-sitaatti. Inspiroidu siitä ja Pernilla Vikströmin nykyaikaisista kirjontatöistä ja tee oma poliittinen, feministinen tai humoristinen huoneentaulu.

  • Vaihda kertakäyttömuovi kestävään mehiläisvahaliinaan

    Tee mehiläisvahaliina itse kankaasta ja mehiläisvahasta.

    Mehiläisvahaliina on pala luomupuuvillakangasta, joka on kyllästetty mehiläisvahalta ja josta tulee täysin vesitiivis. Käytä liinaa muovikelmun sijaan voileipien kääreenä tai peittämässä kulhoa, jossa on ruoantähteitä.

  • Neulo Tanja Majavan Suomi-sukat

    Uusi sukkamalli Strömsön katsojalta.

    Tanja Majava suunnitteli oman sukkamallinsa. Inspiraatio löytyi Strömsön katsojien lähettämistä kuvioista.Nyt voimme kaikki neuloa Tanjan mahtavat sukat, koska hän päätti jakaa neuleohjeen kanssamme.

  • Strömsövideo 5

    Särkeekö niskaa tai päätä? Saatat kärsiä someniskasta.