Hyppää pääsisältöön

Flinkkilä & Tastula: Miksi raiskaus on ollut Suomessa vähätelty rikos?

Terttu Utriainen, Maarit Tastula ja Rajkumar Sabanadesan
Terttu Utriainen, Maarit Tastula ja Rajkumar Sabanadesan Kuva: Yle / Harri Hinkka Flinkkilä & Tastula,Maarit Tastula

Viime viikkoina Suomessa on puhuttu raiskauksista enemmän kuin ehkä koskaan. Rikosoikeuden professori emerita Terttu Utriainen muistuttaa, että naisen seksuaalisen itsemääräämisoikeuden historia on Suomessa yllättävän lyhyt. Maarit Tastulan ohjelmassa aihetta kommentoi myös liikkeenjohdon konsultti, yrittäjä Rajkumar Sabanadesan, joka on johtanut useita turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksia.

Raiskaus avioliitossa muuttui rikokseksi Suomessa vasta vuonna 1994. Avioliittoa on pidetty myös tapana sovittaa raiskaus. Terttu Utriainen kertoo, että samaan vuoteen saakka oli olemassa myös säännös, jonka mukaan raiskauksesta ei tuomita, jos tekijä on mennyt uhrin kanssa naimisiin.

- Jos katsotaan raiskauksen historiaa ihan antiikista lähtien, niin uhri on ollut vain välikappale. Intressi on ollut suvulla, miehellä ja perheellä. Kunnian avulla on ikään kuin pidetty järjestystä.

Raiskaus oli pitkään Suomessa asianomistajarikos, jolloin oli uhrin tahdosta kiinni, mennäänkö rikosprosessiin vai ei. Utriainen kertoo, että tekijä saattoi myös maksaa uhrille ikään kuin vahingonkorvauksen, jolloin rikosjuttua ei nostettu.

- Yleensä ajatellaan, että olemme hirveän edistyksellisiä ja moderneja, mutta ei tarvitse mennä historiassa kovin paljon taaksepäin huomatakseen, että tilanne oli aivan toisenlainen meilläkin.

Terttu Utriaisen mielestä on kiinnostavaa, kuinka seksuaalilainsäädäntö kuvastaa aina aikansa valtarakenteita ja arvoja. 1980-luvulla Yhdysvalloissa ryhdyttiin kiinnittämään huomiota raiskauksen uhrin asemaan, ja tämä ajattelutapa rantautui Suomeen vasta viime vuosituhannen lopulla.

Miehet tekevät suurimman osan rikoksista, myös seksuaalirikoksista

Samaan aikaan kun Suomi on kansainvälistynyt, myös rikosten tekijöinä sekä uhreina on aiempaa enemmän eri puolilta maailmaa tulevia ihmisiä. Terttu Utriaisen mukaan nuoret miehet tekevät yleensä eniten rikoksia, myös seksuaalirikoksia.

Toimettomilla tai perheestään erossa elävillä nuorilla miehillä on Utriaisen mukaan aina ollut muita isompi riski syyllistyä rikokseen. Näin kävi myös ruotsinsuomalaisten siirtolaisten kohdalla, 70-luvulla ulkomaalaistaustaisista nimenomaan suomalaiset olivat yliedustettuina Ruotsin vankiloissa.

Raiskauksista on annettu lieviä tuomioita viime vuosiin saakka

Vain hyvin pieni osa seksuaalirikoksista ilmoitetaan poliisille. Terttu Utriaisen mukaan yksi syy piilotteluun on se, että osa rikoksista tapahtuu perhepiirissä tai tuttavien kesken ja silloin kynnys ilmoittaa teosta voi olla korkealla.

Rikosoikeuden professori emerita Terttu Utriainen on pitkään tutkinut seksuaalirikoksia ja erityisesti raiskauksia rikosoikeudellisena ongelmana.

- Törkeitä raiskauksia on suhteellisen vähän, mutta sen sijaan deittiraiskauksia ja tuttavapiirissä tapahtuvia on enemmän. On lieviä tapauksia, joissa asianosaisetkaan eivät oikein tiedä, mitä on tapahtunut ja sitten on hengenvaarallisia tekoja.

Terttu Utriaisen mukaan Suomessa raiskaus- ja pahoinpitelyrikosten tuomioiden ongelma on se, että törkeiden tekomuotojen raja on vedetty korkealle.

- Käytäntönä on ollut tuomita rangaistusasteikon alimman neljänneksen mukaan. Viime vuosina törkeistä rikoksista on ryhdytty käyttämään laajempaa skaalaa, eli tavallaan tuomioistuimet ovat rohkaistuneet.

Insestistä ei ole tehty numeroa

Erityisesti joitakin Itä-Suomen hovioikeuden päätöksiä raiskaustuomioista on viime vuosina arvosteltu, mutta Utriaisen tutkimusaineistossa Itä-Suomi ei erityisesti nouse esiin. Sen sijaan paikallisia eroja suhtautumisessa ylipäätään seksiin on ollut.

- On ollut harvaan asuttuja eristyksissä olleita yhteisöjä, joissa on saattanut olla esimerkiksi insestiä. Suurimmasta osasta insestitapauksia ei ole Suomessa tehty mitään numeroa tai ne on käsitelty perheen piirissä. Sellaisiakin tapauksia on ollut, että tyttö on juossut poliisin luo ja äiti on tullut sanomaan, että ei ole mitään syytä.

Terttu Utriainen ottaa esiin myös uskonnollisten yhteisöjen sisällä tehdyt seksuaalirikokset. Lasten seksuaalinen hyväksikäyttö on ollut katolisessa kirkossa ongelma jo vuosisatoja. Myös suomalaisissa uskonnollisissa yhteisöissä on paljastunut tapauksia, joissa seksuaalirikoksista on vaiettu.

Tarvitaanko seksiin suostumus?

Ruotsissa hyväksyttiin viime vuonna laki, jonka mukaan seksiin tarvitaan aina osapuolten suostumus. Suomen seksuaalirikoksia koskevaa lainsäädäntöä aiotaan uudistaa ja myös meillä suostumuksen asemaa ollaan vahvistamassa.

- Tottakai kannatan tätä ajatusta. Tässähän on taustalla tasa-arvon ajatus, että seksikumppanit ovat samalla tasolla.

Poliisille tulevista seksuaalirikosepäilyjä koskevista ilmoituksista vain osa etenee tuomioon asti. Tapausten tutkinta-ajat ovat pitkiä. Terttu Utriaisen mukaan raiskauksista on annettu vuosittain noin 150 tuomiota ja lapsen seksuaalisista hyväksikäytöistä noin 250.

- On useampiakin syitä, miksi jutut katoavat. Voi olla, että tekijää ei tavoiteta, näyttö puuttuu tai tutkinnan edetessä rikosnimike muuttuu.

Raiskaus on rikos riippumatta sen tekijästä

Liikkeenjohdon konsultti ja yrittäjä Rajkumar Sabanadesan tuli aikanaan Suomeen turvapaikanhakijana ja on johtanut useita vastaanottokeskuksia. Hän sanoo, ettei kulttuuri yksistään tee kenestäkään raiskaajaa, mutta silti kulttuurien vaikutuksista pitää puhua.

- Uskon vahvasti, että jokainen meistä tietää, että raiskaus on rikos ja väärin, riippumatta siitä mistä tulemme. Mutta lähtömaan kulttuurilla ja tavoilla on kuitenkin iso merkitys esimerkiksi siihen, miten ylipäätään suhtaudutaan naisiin. Jos haluamme aidosti mennä eteenpäin, niin kyllä meidän pitää puhua näistä asioista.

Miksi sitten juuri ulkomaalaistaustaisten seksuaalirikokset kuumentavat tunteita? Onko uhrin kannalta sillä merkitystä, mitä kansallisuutta raiskaaja on?

Rajkumar Sabanadesan ymmärtää viime viikkojen keskusteluun osallistuneiden suomalaisten huolta.

- Jos asuisin vielä Sri Lankan tamiliyhteisössä ja sinne tulisi 15 suomalaista miestä, jotka raiskaisivat paikallisia tyttöjä, niin kyllä tunnetilani heitä kohtaan olisi aivan erilainen, kuin niitä tamilimiehiä kohtaan, jotka ovat raiskanneet naisia. Jeesustelisin, jos sanoisin, että näin ei olisi.