Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Paineessa pääkuva

Motivaatiotreenit osa 2/5 – Näin asetat itsellesi tavoitteet ja myös pysyt niissä

Artikkelikuva Abitreenien motivaatiotreenit -nimiseen sisältökokonaisuuteen
Artikkelikuva Abitreenien motivaatiotreenit -nimiseen sisältökokonaisuuteen Abitreenit

Teitkö sinäkin hienon lukusuunnitelman ja huomasit sen liian kunnianhimoiseksi? Tavoitteiden asettaminen ja niissä pysyminen on haastavaa, mutta motivaatiotreenien toisen osan jälkeen sinulla on mahdollisuus onnistua siinä.

Miksei missään ole neuvoa siihen, kun ei osaa noudattaa tekemäänsä aikataulua, vaan siirtää asioita vain eteenpäin? Tulee stressi, kun en taaskaan tehnyt mitä piti.
― Kommentti Abitreenien verkkokeskustelussa

Motivaatiotreenien toinen osa auttaa sinua asettamaan oikein mitoitettuja tavoitteita ylioppilaskirjoituksiin valmistautumisessa – ja myös pysymään niissä.

Näin saat parhaan hyödyn Motivaatiotreeneistä

Motivaatiotreenit tarjoaa kaikille lukiolaisille mahdollisuuden lisätä itsetuntemusta ja tehdä valinnoista nykyistä helpompaa. Käymällä läpi viisi osaa saat voimia opiskeluun ja kirjoituksiin valmistautumiseen.

Parhaan hyödyn saat, kun annat treeneille aikaa. Ota tavoitteeksi käydä läpi yksi osa viikossa. Jokaisen osa-alueen lopusta löydät oppimispäiväkirjan, johon voit kirjata omia ajatuksiasi. Vastaukset kirjautuvat Yle Tunnuksen kautta, eivätkä ne näy muille.

Motivaatiotreenien materiaali on luotu Mielenterveyden keskusliiton asiantuntijoiden kanssa. Totetuksessa on hyödynnetty myös ura- ja motivaatiovalmentaja Marjaana Herlevin asiantuntija-apua.

1. Aseta sopivan kokoiset tavoitteet

Tavoitteet ovat kuin kompassi: ne antavat suunnan kaikelle tekemiselle. Ilman selkeitä tavoitteita myös kirjoituksiin lukeminen on tehotonta hapuilua.

Opinto-ohjaaja, ura- ja motivaatiovalmentaja Marjaana Herlevi neuvoo olemaan tavoitteiden suhteen ennen kaikkea realistinen. Kun tavoite on juuri sinulle sopiva, voit sekä kehittyä että saada onnistumisen kokemuksia.

Jotta voit onnistua, tavoitteet pitää kuitenkin osata asettaa juuri itselle sopiviksi. Ajattele tilannetta, jossa asetat jatkuvasti itsellesi liian suuria tavoitteita. Tiedät jo tehdessä, ettet tule yltämään tavoitteisiisi, vaikka kuinka pinnistelisit.

– Jos olet suorittanut kurssejasi keskimäärin arvosanalla seitsemän, on realistista tavoitella vähintään arvosanaa C. Jos taas olet saanut kursseista yleensä arvosanan yhdeksän, on realistista tavoitella arvosanaa E, Herlevi ohjeistaa.

Herlevi varoittaa matkimasta muiden tavoitteita ja kannustaa olemaan omien tavoitteiden asettamisessa optimistinen realisti.

2. Valitse kasvun asenne

Asenteella on todella iso merkitys siinä, miten tehokkaasti saat hyödynnettyä yo-kokeisiin valmistautumisen ajan. Psykologian professsori Carol Dweck on kehittänyt teorian kahdesta ajattelutavasta, jolla voimme asennoitua itseemme.

Lukittuun asenteeseen taipuvaiset ajattelevat, että älykkyys ja osaaminen ovat muuttumattomia ominaisuuksia ja siten jotain, mihin emme voi vaikuttaa. Kasvun asenteen omaksuneet taas ajattelevat, että omia ominaisuuksiaan voi kehittää harjoittelemalla ja ponnistelemalla kehityksen eteen.

Vaikka olisit taipuvainen lukittuun asenteeseen, peli ei ole vielä menetetty. Dweckin mukaan jokainen voi muuttaa ajattelutapaansa ja kehittää älykkyyttään lähtökohdista riippumatta. Tavoitteiden asettaminen edistää kasvun asennetta.

– Joka kerta, kun opiskelijat puskevat itsensä pois mukavuusalueeltaan oppiakseen jotain uutta ja vaikeaa, aivojen hermosolujen väliset yhteydet vahvistuvat. Ajan myötä myös älykkyys kehittyy, Dweck kertoo TED:n videolla.

Kasvun asenne taas helpottaa tavoitteiden asettamista, koska silloin sinulla on tieto siitä, että opiskelu todella voi tuottaa tulosta.

3. Jaa tavoitteesi osatavoitteiksi

Kun päätavoitteenasi on menestyä yo-kirjoituksissa, on sinun suunniteltava askelmerkit, joiden kautta etenet. Herlevi neuvoo jakamaan ison tavoitteen pienempiin osatavoitteisiin.

– Jaa opiskeltava aines sopiviin paloihin ja pidä kirjaa siitä, miten tavoitteesi etenee.

Kun jaat tavoitteesi koskemaan tiettyjä kursseja tai vaikkapa tiettyjä osia kurssikirjoista, tavoite tuntuu heti inhimillisemmältä. Voit osittaa osatavoitteen juuri sen kokoiseksi kuin itse haluat.

Jos keskityt ajattelemaan, että edessäsi on 400 sivun luku-urakka, voi olo olla voimaton. Sen sijaan jos ajattelet, että luen tänään viisi ensimmäistä sivua, olet jo päässyt alkuun. Osatavoitteesi on viiden sivun jälkeen suoritettu. Ehkä huomaat lukeneesi huomaamattasi peräti kymmenen sivua.

Marjaana Herlevin ja Leena Ståhlbergin kirjassa Oman näköinen elämä kerrotaan, että tavoitteilla voi olla myös yllättäviä vaikutuksia. Parhaimmillaan tavoite on niin houkuttava, ettet saa sitä millään pois mielestäsi. Kun olet asettanut tavoitteita, ajattelet niitä, puhut niistä ja sitoudut niihin. Samalla valjastat alitajuntasi työskentelemään niiden eteen.

Yllättäen tiellesi saattaa osua monenlaisia sattumia, jotka liittyvät tavoitteisiisi.

Lue myös: Näin teet lukusuunnitelman

4. Muuta tavoitteet todeksi

Myönnetään heti, että tämä on vaativin osa. Tavoitteen asettamisen ja reitin suunnittelemisen jälkeen on jäljellä itse toteutus. Helppoa se ei ole, mutta lykkääminen ja viivyttely eivät edistä tavoitteidesi saavuttamista, sillä eteenpäin on mentävä systemaattisesti. Onnistumiset harvoin tapahtuvat yhdessä yössä, joten tarvitset kärsivällisyyttä ja itsekuria.

– Sovi itsesi kanssa jo edellisenä iltana, milloin aloitat opiskelun. Jos olet päättänyt aloittaa aamulla kello yhdeksän, hoida sitä ennen kaikki aamutoimet ja ole valmiina aloittamaan kello yhdeksän, Herlevi neuvoo.

Tavoitteessa pysyminen vaatii kaikkien esteiden raivaamista suunnitelman tieltä. Niitä voivat olla esimerkiksi pommiin nukkuminen tai nälkä. Herlevin vinkkaa myös tekemään lukupaikasta mahdollisimman miellyttävän jo edellisenä päivänä. Silloin aamulla ei kulu aikaa lukunurkkauksen raivaamiseen, vaan se tuntuu valmiiksi kutsuvalta.

Myös sosiaalista painetta kannattaa tässä kohtaa hyödyntää:

– Voit vaikka sopia kaverisi kanssa, että laitatte tosillenne kuvaviestin, että ”Täällä ollaan, valmiina toimeen!"

Itsekuri on jatkuvaa puntarointia järkevän ja vähemmän järkevän välillä. Tarkoitus ei ole kieltäytyä kaikesta mukavasta elämässä tavoitteen vuoksi. Sen sijaan kannattaa miettiä, mihin haluat käyttää aikaasi ja mikä on sinulle tärkeintä.

Muista myös palkita itsesi. Huomioi myös osasuoritukset. Näin pidät matkan mielekkäänä.

Mitkä fiilikset? Kirkastuivatko tavoitteesi edellisen perusteella?



Kirjaudu sisään Yle Tunnuksella, niin voit tallentaa vastauksesi.

Kirjaa ajatuksesi oppimispäiväkirjaan

Kirjaudu sisään omalla Yle Tunnuksellasi, niin kirjoittamasi vastaukset tallentuvat ja pääset katsomaan niitä Motivaatiotreenien myöhemmissä osissa. Kirjoittamasi ajatukset näkyvät vain sinulle.

Koetko tarvetta puhua jonkun kanssa?

Mikäli tunnet tarvetta keskustella mielenterveyttäsi koskevista asioista tai ihan vain purkaa tuntoja jollekin, apua on saatavilla. Oman koulusi opinto-ohjaajan, psykologin tai kuraattorin ohella voit kääntyä esimerkiksi järjestöjen palveluiden puoleen.

Mielenterveyden keskusliiton tarjomaa vertaistukea saat numerosta 0800 177 599 arkisin kello 10–15. Chat on avoinna tiistaista torstaihin kello 12–15.

Sekasin-chat palvelee kello 7–24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin klo 15–24. Suomen Mielenterveysseuran ylläpitämässä chatissa kysymyksiin vastaavat mielenterveyden ammattilaiset ja koulutetut vapaaehtoiset.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton lasten ja nuorten puhelin palvelee myös täysi-ikäistyneitä nuoria 21 ikävuoteen saakka. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin kello 14–20 ja viikonloppuisin kello 17–20 numerossa 116 111. Lisäksi järjestöllä on chat-palvelu.

Lisää motivaatiosta Paineessa-podcastissa:

Lue kaikki Motivaatiotreenien artikkelit

Osa 1: Kahlitsevatko väärät uskomukset sinua? Testaa sisäinen puhetapasi
Osa 3: Tunnista voimavarasi ja selätä huono päivä
Osa 4: Tunnista sisäiset motiivisi ja panosta vahvuuksiisi
Osa 5: Näin saavutat tavoitteesi

Lähteet:

Artikkeli on osa Motivaatiotreenejä, jonka materiaali on tuotettu Mielenterveyden keskusliiton ja opinto-ohjaaja, ura- ja motivaatiovalmentaja Marjaana Herlevin asiantuntija-apua hyödyntäen.

Kommentit
  • Motivaatiotreenit osa 5/5 – Näin saavutat tavoitteesi

    Näin saavutat asettamasi tavoitteet.

    Hyvä tavoite on selkeä ja mitattavissa oleva. Motivaatiotreenien viidennessä osassa palataan tarkastelemaan aiemmin asettamiasi tavoitteita. Saat keinoja arvioida, mitkä tavoitteet olet jo saavuttanut ja millaisia ovat tavoitteesi jatkossa.

  • Motivaatiotreenit osa 4/5 – Tunnista sisäiset motiivisi ja panosta vahvuuksiisi

    Näin tunnistat sisäiset motiivisi.

    On kahdenlaisia ihmisiä: niitä, jotka tunnistavat omat luontaiset vahvuutensa ja hyödyntävät niitä; sekä niitä, jotka tunnistavat omat heikkoutensa ja yrittävät korjata niitä. Motivaatiotreenien neljännessä osassa autetaan sinua keskittymään vahvuuksiisi ja löytämään olosuhteet, joissa oppiminen on sinulle luontaista.

  • Motivaatiotreenit osa 3/5 – Tunnista voimavarasi ja selätä huono päivä

    Näin pidät huolta voimavaroistasi.

    Olet ehkä huomannut, että stressin lisääntyessä et enää jaksakaan lähteä illalla liikkumaan tai tapaamaan ystäviä. Vähän aikaa ihminen jaksaa sinnitellä voimiensa äärirajoilla, mutta pidemmällä aikavälillä käy huonosti. Motivaatiotreenien kolmannessa osassa opit sekä tunnistamaan omat voimavarasi, säilyttämään ne, että ottamaan niistä kaiken irti opiskelussa.

Paineessa

Abitreenit

Oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit

Seuraa Abitreenejä Instagramissa: @abitreenit