Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Paineessa pääkuva

Motivaatiotreenit osa 5/5 – Näin saavutat tavoitteesi

Artikkelikuva Abitreenien motivaatiotreenit -nimiseen sisältökokonaisuuteen
Artikkelikuva Abitreenien motivaatiotreenit -nimiseen sisältökokonaisuuteen Abitreenit

Hyvä tavoite on selkeä ja mitattavissa oleva. Motivaatiotreenien viidennessä osassa palataan tarkastelemaan aiemmin asettamiasi tavoitteita. Saat keinoja arvioida, mitkä tavoitteet olet jo saavuttanut ja millaisia ovat tavoitteesi jatkossa.

Jos tallensit vastauksesi motivaatiotreenien toisessa osassa, näet sen alapuolella. Saavutitko asettamasi tavoitteet? Millaisia ajatuksia vastauksesi herättävät nyt?

Ota käyttöön oikeat mittarit

Hyvä tavoite on selkeä ja mitattavissa oleva. Mittareina voi käyttää esimerkiksi SMART-menetelmää, jonka pohjalta oli luotu Motivaatiovalmennuksen osan 2 testi.

SMART tulee sanoista:

  • Specific – tarkka
  • Measurable – mitattava
  • Achievable – saavutettavissa oleva
  • Relevant – oleellinen
  • Time-bound – aikaan sidottu

Opinto-ohjaaja, ura- ja motivaatiovalmentaja Marjaana Herlevi neuvoo, että menetelmän soveltuvuutta kannattaa testata, mutta se ei välttämättä sovi kaikillle.

– Joillekin menetelmä on liian tiukka. Määritelty tavoitteen asettelu saattaa aiheuttaa epäonnistumisen tunteen ennen kuin on ehditty edes aloittaa. Silloin voi kokeilla fiilispohjaista tavoitteen asettelua.

Mikäli fiilispohjainen tavoitteen asettelu toimii sinulle paremmin, Herlevin ohje on kysyä itseltäsi: Miltä haluat, että sinusta tuntuu?

– Itselle tärkeiden tunteiden tavoittelu pitää meidät kiinni tässä päivässä, omannäköisessä elämässämme. Onko tavoite siis rivi laudatureita, mutta teemme sen oman terveytemme ja ystävyyssuhteiden kustannuksella? Vai tavoittelemmeko tunteita, kuten ilo, energisyys, tyytyväisyys, luottamus ja tyyneys. Voisiko tällainen tavoitteen asettelu toimia sinulle paremmin? Rohkaisen sinua kokeilemaan erilaisia tavoitteiden asetteluita ja uskon, että löydät omasi!

Näin saat parhaan hyödyn Motivaatiotreeneistä

Motivaatiotreenit tarjoaa kaikille lukiolaisille mahdollisuuden lisätä itsetuntemusta ja tehdä valinnoista nykyistä helpompaa. Käymällä läpi viisi osaa saat voimia opiskeluun ja kirjoituksiin valmistautumiseen.

Parhaan hyödyn saat, kun annat treeneille aikaa. Ota tavoitteeksi käydä läpi yksi osa viikossa. Jokaisen osa-alueen lopusta löydät oppimispäiväkirjan, johon voit kirjata omia ajatuksiasi. Vastaukset kirjautuvat Yle Tunnuksen kautta, eivätkä ne näy muille.

Motivaatiotreenien materiaali on luotu Mielenterveyden keskusliiton asiantuntijoiden kanssa. Totetuksessa on hyödynnetty myös ura- ja motivaatiovalmentaja Marjaana Herlevin asiantuntija-apua.

Jos tavoite ei ollutkaan oikea?

Olosuhteet voivat muuttua kirjoituksiin valmistautumisen aikana, joten myös mahdollisuudet saavuttaa tavoitteesi voivat kokea kolauksen. Silloin Herlevin neuvo on huomioida muuttuneet olosuhteet ja olla armollinen itseäsi kohtaan.

– Olen joskus kuullut jonkun sanovan, että tavoitteet ovat sitä varten, että niitä muutetaan. Ajatus on hyvä siinä mielessä, että se auttaa sinua pitämään ajatuksesi kasassa, suuntaamaan energiasi oikeaan suuntaan ja saavuttamaan päämääräsi. Mutta samalla se antaa sinulle myös mahdollisuuden muuttaa ajatuksiasi ja tavoitteita, mikäli et onnistunutkaan tavoitteessa alun perin suunnittelemalla aikataululla.

Mikäli näin on päässyt käymään, on syytä asettaa tavoite uudelleen. Kiinnitä huomiota esimerkiksi lukemisen määrään ja lisää sitä tarvittaessa. Pohdi myös tavoitteesi sopivuutta ja madalla rimaa tarvittaessa.

– Mitä enemmän asetat itsellesi tavoitteita, pieniä ja suuria, sitä paremmin myös opit tunnistamaan omat kykysi ja taitosi. Opit myös asettamaan sopivan kokoisia tavoitteita, jotka pitävät sinut sopivassa vireessä ja auttavat etenemään opinnoissasi ja elämässäsi.

Osatavoite täyttyikin liian helposti

Kuten olet jo oppinut, kirjoituksiin valmistauminen sujuu parhaiten jos jaat päätavoitteesi osatavoitteiksi. Ne tekevät valmistautumisesta selkeämpää.

– Jos osatavoitteet täyttyivät liian helposti, niitä on syytä muuttaa. Ne eivät selkeästikään motivoi silloin sinua. Ne saattavat kyllä olla sopivia jollekulle toiselle opiskelijalle ja innostavat häntä positiiviseen opiskelukierteeseen.

Herlevi sanoo, että joskus on hyvä keskustella erilaisista tavoitteiden asetteluista ystävien kanssa, vaihtaa opiskeluvinkkejä tai tavoitteenasetteluvinkkejä. Niistä voi oppia ja se voi auttaa tavoitteiden muuttamista sellaisiksi, että ne aidosti motivoivat sinua.

Osatavoitteiden tulisi haastaa sinua sopivasti.

– Oletko visuaalinen ihminen, joka nauttii esimerkiksi siitä, kun saa vetää viivan listasta yli aina yhden luetun kappaleen jälkeen? Vai oletko sellainen, joka kerää rasteja paperille jokaisesta luetusta tunnista tai kappaleesta? Mikä sinulle toimii? Kokeile ja valitse se tapa, joka sinut saa pysymään vireessä!


Kirjaudu sisään Yle Tunnuksella, niin voit tallentaa vastauksesi.

Kirjaa ajatuksesi oppimispäiväkirjaan

Kirjaudu sisään omalla Yle Tunnuksellasi, niin kirjoittamasi vastaukset tallentuvat ja pääset katsomaan niitä Motivaatiotreenien myöhemmissä osissa. Kirjoittamasi ajatukset näkyvät vain sinulle.


Koetko tarvetta puhua jonkun kanssa?

Mikäli tunnet tarvetta keskustella mielenterveyttäsi koskevista asioista tai ihan vain purkaa tuntoja jollekin, apua on saatavilla. Oman koulusi opinto-ohjaajan, psykologin tai kuraattorin ohella voit kääntyä esimerkiksi järjestöjen palveluiden puoleen.

Mielenterveyden keskusliiton tarjomaa vertaistukea saat numerosta 0800 177 599 arkisin kello 10–15. Chat on avoinna tiistaista torstaihin kello 12–15.

Sekasin-chat palvelee kello 7–24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin klo 15–24. Suomen Mielenterveysseuran ylläpitämässä chatissa kysymyksiin vastaavat mielenterveyden ammattilaiset ja koulutetut vapaaehtoiset.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton lasten ja nuorten puhelin palvelee myös täysi-ikäistyneitä nuoria 21 ikävuoteen saakka. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin kello 14–20 ja viikonloppuisin kello 17–20 numerossa 116 111. Lisäksi järjestöllä on chat-palvelu.

Lue kaikki Motivaatiotreenien artikkelit

Osa 1: Kahlitsevatko väärät uskomukset sinua? Testaa sisäinen puhetapasi
Osa 2: Näin asetat itsellesi tavoitteet ja myös pysyt niissä
Osa 3: Tunnista voimavarasi ja selätä huono päivä
Osa 4: Tunnista sisäiset motiivisi ja panosta vahvuuksiisi

Artikkeli on osa Motivaatiotreenejä, jonka materiaali on tuotettu Mielenterveyden keskusliiton ja opinto-ohjaaja, ura- ja motivaatiovalmentaja Marjaana Herlevin asiantuntija-apua hyödyntäen.

Kommentit
  • Motivaatiotreenit osa 5/5 – Näin saavutat tavoitteesi

    Näin saavutat asettamasi tavoitteet.

    Hyvä tavoite on selkeä ja mitattavissa oleva. Motivaatiotreenien viidennessä osassa palataan tarkastelemaan aiemmin asettamiasi tavoitteita. Saat keinoja arvioida, mitkä tavoitteet olet jo saavuttanut ja millaisia ovat tavoitteesi jatkossa.

  • Motivaatiotreenit osa 4/5 – Tunnista sisäiset motiivisi ja panosta vahvuuksiisi

    Näin tunnistat sisäiset motiivisi.

    On kahdenlaisia ihmisiä: niitä, jotka tunnistavat omat luontaiset vahvuutensa ja hyödyntävät niitä; sekä niitä, jotka tunnistavat omat heikkoutensa ja yrittävät korjata niitä. Motivaatiotreenien neljännessä osassa autetaan sinua keskittymään vahvuuksiisi ja löytämään olosuhteet, joissa oppiminen on sinulle luontaista.

  • Motivaatiotreenit osa 3/5 – Tunnista voimavarasi ja selätä huono päivä

    Näin pidät huolta voimavaroistasi.

    Olet ehkä huomannut, että stressin lisääntyessä et enää jaksakaan lähteä illalla liikkumaan tai tapaamaan ystäviä. Vähän aikaa ihminen jaksaa sinnitellä voimiensa äärirajoilla, mutta pidemmällä aikavälillä käy huonosti. Motivaatiotreenien kolmannessa osassa opit sekä tunnistamaan omat voimavarasi, säilyttämään ne, että ottamaan niistä kaiken irti opiskelussa.

Paineessa

Abitreenit

Oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit

Seuraa Abitreenejä Instagramissa: @abitreenit