Hyppää pääsisältöön

Rouvalin Sibelius-tulkinnoissa on kypsää maltillisuutta

Vauhdilla eteenpäin sinkoileva Santtu-Matias Rouvali on ollut urallaan tiuhaan tahtiin uusien tilanteiden edessä. Nyt Göteborgin sinfoniaorkesterin ylikapellimestari johdattelee orkesterinsa kohti Jean Sibeliuksen sinfonia-sarjan asettamia haasteita. Ensimmäisen sinfonian kylkiäisenä tarjoillaan varhaistuotannon helmi Satu.

sibelius äänitteen kansi
sibelius äänitteen kansi Jean Sibelius

Sävelrunoelma Satu saa Rouvalilta jämerän käsittelyn, kun äänistö vyöryy eteenpäin jäntevästi. Pieneleistö ja yksityiskohdat ovat hiottuja ja sähäköitä, korostukset sopivasti liioiteltuja. Jousiston ja lyömäsoitinten sointivärejä on herkistelty ja kuuloteltu aina kun siihen on sopiva tilaisuus tarjoutunut. Kokonaisuus on raikas ja vaikuttava.

Ensimmäinen sinfonian hieman särmikäs ja alkukantainen sointi sopinevat mainiosti vikkeläliikkeisen kapellimestarin mielenmaisemaan. Ote on kuitenkin harkittu ja maltillinen. Avausosan tempovalinnat ovat paikoin, ehkä yllättäenkin, hitaampia kuin vaikkapa kotimaisten kollegojen Vänskän, Oramon tai Sarasteen levytyksissä aikanaan. Strategia toimii, kun sävelistön alkukantaisuus korostuu. Andante kuulostuu raikkaana ja eläväisenä. Vauhtiennätyksiä ei Rouvali lähde Scherzossakaan hakemaan, vaan antaa musiikin rullata rennosti ja pysäyttämättömästi. Finaali vie teoksen vaikuttavasti päätökseen. Melodiavirroissa on koskettavuutta ja painoa.

Rouvalin johtaman Göteborgin sinfoniaorkesterin soitossa on järeää alkukantaisuutta ja soinnissa lämmintä kuumotusta. Sibelius-sarjan väkevä aloitus asettaa samalla tulevien levytysten suhteen odotukset korkealle. Erinomainen äänitys tukee laadukkaita esityksiä.

Sibelius. Sinfonia nro 1, Satu. Göteborgin sinfoniaorkesteri, joht. Santtu-Matias Rouvali. Alpha (Alpha440)

Kuuntele Uudet levyt 5.2.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.