Hyppää pääsisältöön

Yle etsii uusia palveluideoita, jotka tähtäävät tulevaisuuteen – Kioski in Things -innovaatiokilpailu alkoi

Kaksi naista valkoisen hyllyn edessä, taustalla radio
Kaksi naista valkoisen hyllyn edessä, taustalla radio Kuva: Jyrki Valkama / Yle Yle,brändit,media,mediankäyttö arjessa

Yle on käynnistänyt Kioski in Things -innovaatiokilpailun, jossa kehitetään uusia digitaalisia palveluratkaisuja nuorten aikuisten tarpeisiin tulevaisuudessa.

Tarkoitus on löytää ideoita, jotka tarjoavat mediabrändille mahdollisuuden olla läsnä nuoren elämässä uusin keinoin ja oivaltaa, millaisia muotoja esimerkiksi tulevaisuuden journalismi voi saada.

Ylen tarjonnan kannalta kiinnostavaa kehitystä tapahtuu monella rintamalla. Näitä ovat esimerkiksi palvelujen laajenevat sosiaaliset ulottuvuudet, lisääntyvät älykkäät laitteet ja ympäristöt, Internet of Things (IoT) sekä huippunopean kaksisuuntaisen datan avaamat uudet mahdollisuudet.

“Innovaatiokilpailulla etsimme kokonaan uusia tuotteita tai palveluita tulevaisuuden mediamaisemaan. Erityisesti meitä kiinnostaa IoT:n, tuttavallisemmin esineiden internetin, luomat uudet mahdollisuudet. Vakaa uskomme on, että mediaympäristömme muuttuu entistä verkottuneemmaksi, monimuotoisemmaksi ja älykkäämmäksi ja sitä haluamme nyt päästä testaamaan tämän innovaatiokilpailun kautta”, sanoo Ylen nuorisomedioiden päällikkö Antti Hirvonen.

Kilpailussa etsitään konkreettisia ideoita eri alojen yrityksiltä, joiden kanssa niitä myös kokeillaan käytännössä. Ensimmäisiä ratkaisuehdotuksia päästään testaamaan vuoden 2019 aikana.

“Älykkäät laitteet ovat olleet nouseva trendi jo jonkin aikaa. Tästä tutuimpia esimerkkejä ovat älykaiuttimet ja -kellot, joihin liittyviä peruskokeiluja on Ylessäkin jo tehty. Samalla globaalien toimijoiden, kuten Googlen, Applen, Facebookin ja Amazonin jalansija ihmisten kodeissa kasvaa. Haluamme olla mukana kehityksen kärjessä”, Hirvonen toteaa.

Julkisen hankintalain mukainen innovaatiokilpailu on avoin kaikille yrityksille ja osallistuminen tapahtuu Hanki-tarjouspalvelun kautta. Ratkaisuja suunnitellaan kilpailun aikana yhdessä Yle Kioskin, YleX:n ja Yle Betan asiantuntijoiden kanssa. Hankinta toteutetaan Industryhack Oy:n järjestämän innovaatiokilpailun muodossa.

Lisätietoa kilpailusta ja osallistumisohjeet.

Yle Kioski on modernin journalismin mediabrändi, joka julkaisee 15–29-vuotiaille suunnattua sisältöä sosiaalisessa mediassa. YleX on musiikkimedia, jonka missio on yhdistää suomalaiset ja uusi – etupäässä suomalainen – musiikki. Yle Beta on Ylen hautomo tulevaisuuden mediakokemuksille.