Hyppää pääsisältöön

Yle Radio Suomi on edelleen kuunnelluin kanava – Yle Areena vahva myös audiopalveluna

Mies säätää radion äänenvoimakkuutta
Mies säätää radion äänenvoimakkuutta Kuva: Olli Koski radio,Yle Radio Suomi,taajuus

Radio Suomi on Suomen kuunnelluin radiokanava. Se keräsi 31 prosenttia kaikesta radionkuuntelusta vuonna 2018.

Toiseksi kuunnelluin oli Radio Nova ja kolmantena oli Yle Radio 1. Alle 45-vuotiaiden keskuudessa suosituin kanava oli Radio Suomipop, joka keräsi 16,6 prosenttia kuuntelusta.

Radionkuuntelu jakaantui puoliksi Ylen (49 %) ja kaupallisten kanavien (51 %) kesken. Ikä erottaa kaupallisten ja julkisten kanavien kuuntelijat. Alle 45-vuotiaista kaupallisia kanavia kuuntelee kolme neljäsosaa, kun taas yli 45-vuotiaista Ylen kanavia kuuntelee 59 prosenttia.

Radiota kuunneltiin päivittäin viime vuonna keskimäärin 2 tuntia 48 minuuttia. Kuunteluaika on laskenut edellisestä vuodesta 8 minuutilla. Radio tavoittaa viikoittain 92 prosenttia suomalaisista.

Kaikesta audion kuuntelusta radion osuus oli 82 prosenttia. Lisäksi suomalaiset kuuntelevat musiikkipalveluita ja äänitteitä. Yhä enemmän radiota kuunnellaan puhelimella: alle 45-vuotiaista niin tekee 33 prosenttia ja tätä vanhemmista 11 prosenttia.

Radiopalveluista suosituin oli Yle Areena, joka tavoitti viikoittain 528 000 kuuntelijaa.

Ylen radiopäällikkö Marja Keskitalo painottaa Ylen tehtävää laadukkaan sisällön tuottajana, niin suorina lähetyksinä kuin jälkikuunteluun soveltuvina erilaisina audioina.

Hän näkee, että perinteinen radionkuuntelu säilyy vahvana vielä vuosia. Nuoremmat kuuntelevat radiota ja verkkoon tehtyjä audioita yhä enemmän älypuhelimien kautta. Podcastit löivät Suomessa läpi viime vuonna, tänä vuonna odotetaan ääniohjattavien kaiuttimien tuloa.

"Uudet alustat vaativat uusia tapoja tehdä sisältöjä, ja näihin odotuksiin Yle haluaa vastata. Vanha kunnon radio tulee saamaan rinnalleen uusia, henkilökohtaisemmin valittuja sisältöjä. Tämä antaa kuuntelijoille lisää mahdollisuuksia viihtyä audioiden parissa ja innostaa tekijöitä kokeilemaan ja kehittämään uutta kuunneltavaa."

RadioMedian keräämien mainosmyyntitietojen mukaan vuonna 2018 lyötiin rikki kaikkien aikojen radion myyntiennätykset. Kaupallinen radio jatkoi näin ollen kasvuaan jo viidettä vuotta peräkkäin.

Tulokset perustuvat Finnpanelin tekemään Kansalliseen Radiotutkimukseen, jossa tutkittiin päiväkirjamenetelmällä vuoden 2018 aikana lähes 21 000 suomalaisen radionkuuntelua.