Hyppää pääsisältöön

Puhelinoperaattorit lähtivät ryminällä mukaan e-urheiluun – alan räjähdysmäinen kasvu "syy numero yksi"

Assembly Winter 2017 CS:GO -turnaus (yleiskuva)
Assembly Winter 2017 CS:GO -turnaus (yleiskuva) Kuva: Joel Tainio elektroninen urheilu,Counter-Strike: Global Offensive,Assembly (tapahtuma)

Assemblyn omistava Telia käynnistää keväällä uuden e-urheiluliigan. Syksyllä Helsingissä kisataan taas Elisan suuressa Counter-Strike-turnauksessa. Mikä sai operaattorit lähtemään mukaan e-urheiluun?

Molemmat suureoperaattorit tiedottivat e-urheilusuunnitelmistaan viime viikolla. Julkistukset olivat kotimaisella e-urheilukentällä poikkeuksellisen suuria. Alalla toimiville uutiset eivät kuitenkaan tulleet yllätyksenä – ovathat sekä Telia että Elisa häärineet suomalaisen esportsin taustalla jo vuosia.

Eikä ihme. E-urheilu kasvaa maailmalla hurjaa vauhtia, ja alan yhteenlasketun liikevaihdon odotetaan ylittävän tänä vuonna miljardin dollarin raja. Kaikki haluavat mukaan jakamaan pottia.

- Se on syy numero yksi. E-urheilu on yksi nopeiten kasvavista teollisuudenaloista. Meitä kiinnostaa paitsi tavoittaa omat asiakkaamme myös kaikki suomalaiset pelaajat ruohonjuurelta pro-tasoon asti, Telia Finlandin toimitusjohtaja Stein-Erik Vellan selitti Yle E-urheilulle Assembly Winter -tapahtumassa, jossa operaattori julkisti tulevan liigansa.

Assembly 2014
Telia osti enemmistöosuuden Suomen suurinta videopelitapahtumaa Assemblya järjestävästä Assembly Organizing Oy:sta kesällä 2018. Assembly 2014 Kuva: Yle/Jaakko Ojalehto Assembly (tapahtuma)

- Mutta eritoten teleoperaattorien kiinnostus e-urheiluun liittyy siihen, kuinka lähellä se on ydinliiketoimintaamme. On kyse tietynlaisesta yhteisöllisyydestä: jokainen pelaaja haluaa hyvän latenssin, pienen pingin ja niin edelleen. Ja se on sitä, mitä me yrityksenä teemme.

Katso alta Stein-Erik Vellanin haastattelu Assembly Winterissä.
(Toimittajana on Kalle Eskelinen. HUOM! Haastattelu on englanniksi.)

Toinen syy nivoutuu mediakentän ja erityisesti TV-urheilun murrokseen. E-urheilu nimittäin tavoittaa himoitun segmentin: nuoret miehet. Tutkimuksen mukaan Suomessa 18–29-vuotiaat miehet pitävät e-urheilua toiseksi suosituimpana urheilulajina jääkiekon jälkeen.

Operaattorit ovat myös 2000-luvulla astuneet tontille, jossa perinteisesti ovat toimineet vain televisioyhtiöt. Suomessa Elisa ja Telia ovat näyttäneet netissä ja maksukanavillaan esimerkiksi jalkapalloa, jääkiekkoa ja koripalloa – sekä nyt e-urheilua.

- Elisa Viihde Sport on jatkuvasti kasvava e-urheilumedia ja kotimaisen kilpapelaamisen edelläkävijä. Olemme laajentaneet alkuvuodesta lajivalikoimaamme, ja kansainvälisen tason sisällön tuottaminen on meille luonteva ja mielekäs seuraava askel, Elisan urheilu- ja maksu-tv-liiketoiminnasta vastaava Mika Lepistö totesi Arctic Invitationalin turnaustiedotteessa.

- E-urheilu ja videopelaaminen ovat viihdesisältöä, mutta modernilla tavalla. Itse voi katsoa, pelata tai jopa striimata, pohti puolestaan Telian Vellan.

En person spelar ett mobilspel.
Onko mobiilipeleissä ja -esportsissa tulevaisuus? En person spelar ett mobilspel. Kuva: RUNGROJ YONGRIT/EPA mobiilipeli,pelit,peliteollisuus,peliala

Kolmas syy operaattorien e-urheiluinnostukseen liittyy tulevaisuuden teknologiaan. Esimerkiksi mobiilipelit ovat valtava bisnes, ja mobiili-esportsin on ennustettu olevan seuraava iso juttu e-urheilussa.

Teleoperaattoreille e-urheilu ja mobiili ovat herkullinen yhdistelmä. Tästä esimerkkinä Elisa starttasi esimerkiksi tammikuussa 5G-verkossa pelattavan mobiilipeliliigan.

- Suomi on mobiilidatan käytössä asukasta kohden maailman ykkönen. Ja kun e-urheilun suosio kasvaa, uskon sen näkyvän myös yhä lisää mobiilipeleissä, Vellan tuumi e-urheilun tulevaisuutta Suomessa.

Lue lisää:

Helsingissä järjestetään syksyllä e-urheilun "megatapahtuma" – jaossa peräti 100 000 € palkintopotti

Uusimmat sisällöt - E-urheilu