Hyppää pääsisältöön

Avaruusromua: Eräs historian mullistavimmista sähkösoittimista

Yamaha DX7 digitaalisyntesoija, käsitelty kuva
Yamaha DX7 digitaalisyntesoija, käsitelty kuva Yamaha DX7

Vuosi 1984 alkoi vauhdikkaasti. Michael Jackson sai kahdeksan Oscar-palkintoa. Seitsemän niistä tuli Thriller-albumista.

Se kahdeksas myönnettiin hänen työpanoksestaan ET-elokuvasta tehtyyn äänikirjaan. Michael Jackson oli äänikirjan kertoja.

Muutakin hauskaa tapahtui. BBC asetti Frankie Goes to Hollywoodin Relax-hitin soittokieltoon, sen ilmiselvästi vihjailevan sanoituksen johdosta.

Sting hajotti Police-yhtyeensä ja lähti soolouralle. Indianassa Yhdysvalloissa käynnistyi maailman ensimmäinen CD-levyjä valmistava tehdas. Ensimmäinen siellä valmistettu levy oli Bruce Springsteenin Born in the USA.

Digitaalisuus alkoi olla päivän sana. Eräs tuon ajan kiinnostavimmista soittimista oli Yamaha DX7. Se oli digitaalinen syntesoija, edelleen eräs kaikkien aikojen eniten myydyistä syntesoijista. Se oli myös eräs ensimmäisistä MIDI-toiminnoilla varustetuista laitteista ja sen suosio auttoi paljon myös MIDI-järjestelmän yleistymisessä. Jossakin jopa sanottiin, että Yamaha DX7 on eräs historian mullistavimmista sähköisistä soittimista.

Tietyssä mielessä näin onkin. DX7 tosin oli suhteellisen vaativa soitin. Sen ohjelmointi oli työlästä. Sen käyttöliittymä oli monimutkainen, lukuisine parametreineen. Laitteen hallitseminen vaati pitkällistä perehtymistä, mutta palkitsi lopulta: DX7:lla sai aikaan ääniä, joita ei muilla laitteilla juuri saanut. Ja olihan siinä digitaalista muistia. Se pysyi hyvin vireessä ja sen äänen laatu, esimerkiksi tiettyjen lyömäsoitinäänien kirkkaus ja luonnollisuus olivat tuolloin suorastaan ihmetyksen aiheena. Siksi DX7 oli niin suosittu ja haluttu soitin.

Newcastlessa Englannissa aloitteleva elektronimuusikko Ian Boddy oli hankkinut DX7:n, ja perehtynyt siihen siinä määrin, että alkoi tehdä sillä äänityksiä. Hän oli vuonna 1983 esiintynyt kaikkien aikojen ensimmäisessä UK Electronica -tapahtumassa, ja oli nyt tekemässä DX:n suosiollisella myötävaikutuksella toista vinyylialbumiaan.

Albumi sai nimekseen Spirits. Se ilmestyi vuoden 1984 lopulla, ja levisi pienenä painoksena alan harrastajien keskuuteen. Painos myytiin loppuun hyvin nopeasti. Levy oli harvinaisuus, kunnes se yhdeksän vuotta myöhemmin, vuonna 1995, julkaistiin uudelleen CD-muodossa. Myös tuo CD-julkaisu myytiin loppuun nopeasti.

Vuodet kuluivat ja vuonna 2019, 35 vuotta levyn alkuperäisen julkaisun jälkeen, Ian Boddyn Spirits-albumi on ilmestynyt uudelleen saataville, nyt digitaalisesti ladattavassa muodossa. Ja mitä on tapahtunut 35:ssä vuodessa? Todella paljon. Mutta musiikki, siinä on jotakin ajatonta.

Ian Boddyn levyllä soi tärkeässä roolissa tuolloin upouusi Yamaha DX7. Vanhat ja vieläkin vanhemmat laitteet kiinnostavat musiikintekijöitä edelleen. Esimerkiksi vaikka analoginen, modulaarinen Serge-syntesoija, jonka syntyvaiheet osuvat 1970-luvun alkuvuosiin. Myöhemmin markkinoille tuli myös niin kutsuttuja DIY eli do it yourself -malleja, joissa ideana oli se, että asiakas rakensi itse laitteen, mukana tulleiden ohjeiden mukaan.

Kyseessä oli siis modulaarisen analogisen syntesoijan rakennussarja.

Näitä rakennussarjoja myydään edelleen, ja jotkut rohkeat musiikintekijät uskaltavat myös niitä hankkia. Ja onnistuvat jopa rakentamaan toimivan modulaarisyntesoijan. Eräs heistä on kanadalainen Matt Nish-Lapidus, joka tekee musiikkiaan nimellä New Tendencies. Hänen Sergensä soi albumilla Batch0008.

Romaniassa, Bukarestissa Laurian Bardos tekee musiikkiaan nimellä Syntax ja julkaisee sitä SD-muistikortilla. Kyllä. Painokset ovat suht pieniä, mutta digitaalinen jakelu auttaa. Eli jos ei muistikortista ole niin väliä, musiikin saa myös ilman muistikorttia. Ihan perinteiseen digitaaliseen lataustyyliin. Ja musiikki, se on bittejä, se on jotakin, joka sopii hyvin muistikortille.

Canterbury on kaupunki Kaakkois-Englannissa, Kentin kreivikunnassa. Siellä on kuuluisa historiallinen tuomiokirkko ja siellä asustaa myös anglikaanisen kirkon arkkipiispa. Jotkut saattavat muistaa Canterburyn myös kirjaklassikosta Canterburyn tarinoita. Nuo tarinat ovat runomuotoisia ja peräisin 1300-luvulta. Aika hauskoja tarinoita. Ja ilmeisen tärkeitä englantilaisílle, koska Canterbury nousee esiin aina siellä täällä.

Nyt on asialla kolmikko Nick Robinson, Martin Archer ja Steve Dinsdale, jotka esiintyvät yhdessä nimellä Das Rad. Tässä Canterbury Steps:

Norjalainen alan veteraani Erik Wøllo on erittäin kokenut syntesoijien käyttäjä. Hän on tehnyt jo nelisenkymmentä albumillista elektronista musiikkia, mutta kuten ehkä muistamme, hän aloitti sähkökitaristina. Eikä ole koskaan hylännyt kitaraansa. Päinvastoin, hän on nyt tehnyt kokonaisen albumin pelkällä sähkökitaralla. Albumi on nimeltään Infinite Moments, ja mitään niin kutsuttua perinteistä kitarismia se ei todellakaan ole. Mutta, näinkin voi sähkökitaraa soittaa:

AVARUUSROMUA 10.2.2019 - OHJELMAN MUSIIKKI:
IAN BODDY: Spirits - osa - (Spirits)
IAN BODDY: The Sentinel (Spirits)
NEW TENDENCIES: Steps (Batch0008)
NEW TENDENCIES: Signals (Batch0008)
BEWIDER: Panorama (Full Panorama)
SYNTAX: Ohm (Current)
SYNTAX: Source (Current)
DAS RAD: Canterbury Steps (Das Rad)
ERIK WØLLO: Infinite Moments Part 2 (Infinite Moments)

  • Avaruusromua: Jättimainen harppaus

    Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi.

    Puoli vuosisataa sitten Apollo 11 -lennon komentaja, yhdysvaltalainen astronautti Neil Armstrong astui Kuun pinnalle vasemmalla jalallaan ja lausui ne legendaariset sanat. Kuussa ei ole käyty 47 vuoteen, mutta nyt Kuu taas kiinnostaa. Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan pääjohtaja Jim Bridenstine on puhunut julkisesti miehitettyjen kuulentojen jatkamisesta. Hän sanoo, että tällä kerralla Kuuhun ei mennä vain jättämään lippuja ja jalanjälkiä ja tulla saman tien takaisin. Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Kohta salamoi ja ukkostaa! – meteorologi Seija Paasosella on kyky kertoa taulujen säätiloista

    Maalausten taivaissa näkyy oikea sää – vai näkyykö?

    Mitä maalausten maailmasta löytyykään, kun alkaa rohkeasti tutkia niitä epätyypillisestä näkökulmasta! #taiteilijoidentaivaat Kun antaa jollekin pikkusormen, se vie – ainakin melkein – koko käden. Herätin henkiin yli 30 vuoden takaisen päähänpistoni tutkia maalausten pilviä ja säitä. Heittäydyin taiteilijoiden taivaiden, kankaille luotujen säiden, sateiden, ukkosten ja myrskyjen maailmaan.

  • Avaruusromua: Tangerine Dream ja pari ongelmaa Lontoossa

    Mitä tapahtui kun Tangerine Dream meni Lontooseen?

    Edgar Froese istuu aamiaisella Hyde Park -hotellissa Lontoossa. On lokakuu 1974. Hänen edessään on muroja, munakasta, appelsiinimehua, kahvia ja pari ongelmaa. Hänen yhtyeensä Tangerine Dream on juuri saapunut kaupunkiin, aloittaakseen sieltä ensimmäisen Iso-Britannian kiertueensa. Kiertueen avauskonsertti on maineikkaassa Rainbow-teatterissa, jonka lämpötila on seitsemän celsiusastetta. Lisäksi savukoneen käyttö on salissa kielletty. Itse asiassa koko kiertue on vaarassa. Mikä neuvoksi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Nojatuolimatka Kanadaan – aina ei tarvitse mennä paikan päälle

    Nojatuolimatkailu avartaa mieltä ja säästää luontoa

    On mahtavaa saapua uuteen maahan ja kaupunkiin ja kävellä sisään vieraaseen kulttuuriin. Aistit terävöityvät ja arkiset huolet haihtuvat, kun ennennäkemättömät maisemat avautuvat eteen. Hetken ajan tuntuu, että on aivan irrallaan arkitodellisuudesta.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri

  • Avaruusromua: Jättimainen harppaus

    Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi.

    Puoli vuosisataa sitten Apollo 11 -lennon komentaja, yhdysvaltalainen astronautti Neil Armstrong astui Kuun pinnalle vasemmalla jalallaan ja lausui ne legendaariset sanat. Kuussa ei ole käyty 47 vuoteen, mutta nyt Kuu taas kiinnostaa. Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan pääjohtaja Jim Bridenstine on puhunut julkisesti miehitettyjen kuulentojen jatkamisesta. Hän sanoo, että tällä kerralla Kuuhun ei mennä vain jättämään lippuja ja jalanjälkiä ja tulla saman tien takaisin. Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Kohta salamoi ja ukkostaa! – meteorologi Seija Paasosella on kyky kertoa taulujen säätiloista

    Maalausten taivaissa näkyy oikea sää – vai näkyykö?

    Mitä maalausten maailmasta löytyykään, kun alkaa rohkeasti tutkia niitä epätyypillisestä näkökulmasta! #taiteilijoidentaivaat Kun antaa jollekin pikkusormen, se vie – ainakin melkein – koko käden. Herätin henkiin yli 30 vuoden takaisen päähänpistoni tutkia maalausten pilviä ja säitä. Heittäydyin taiteilijoiden taivaiden, kankaille luotujen säiden, sateiden, ukkosten ja myrskyjen maailmaan.

  • Avaruusromua: Tangerine Dream ja pari ongelmaa Lontoossa

    Mitä tapahtui kun Tangerine Dream meni Lontooseen?

    Edgar Froese istuu aamiaisella Hyde Park -hotellissa Lontoossa. On lokakuu 1974. Hänen edessään on muroja, munakasta, appelsiinimehua, kahvia ja pari ongelmaa. Hänen yhtyeensä Tangerine Dream on juuri saapunut kaupunkiin, aloittaakseen sieltä ensimmäisen Iso-Britannian kiertueensa. Kiertueen avauskonsertti on maineikkaassa Rainbow-teatterissa, jonka lämpötila on seitsemän celsiusastetta. Lisäksi savukoneen käyttö on salissa kielletty. Itse asiassa koko kiertue on vaarassa. Mikä neuvoksi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Nojatuolimatka Kanadaan – aina ei tarvitse mennä paikan päälle

    Nojatuolimatkailu avartaa mieltä ja säästää luontoa

    On mahtavaa saapua uuteen maahan ja kaupunkiin ja kävellä sisään vieraaseen kulttuuriin. Aistit terävöityvät ja arkiset huolet haihtuvat, kun ennennäkemättömät maisemat avautuvat eteen. Hetken ajan tuntuu, että on aivan irrallaan arkitodellisuudesta.

  • Jättiläisaskeleet etsii ihmisiä ja maailmaa jazzin klassikkolevyjen takaa

    Jazzmusiikki kuljettaa mietteitä uusiin suuntiin.

    Viime vuoden lokakuussa etsin työhuoneellani musiikkia työntekoni taustalle. Kuulun siihen puolikkaaseen ihmiskuntaa, joka pitää musiikin kuuntelusta lukemisen tai työnteon taustalla. Mutta kun työssäni käytän sanoja, etenkin suomeksi lauletun musiikin kuunteleminen on aivan mahdotonta.

  • Painettu runo on vääjäämättä myös kuva, toteaa Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja, runoilija Anja Erämaja

    Anja Erämajan puhe Kajaanin Runoviikolla.

    Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja Anja Erämajan puhe palkintojenjakotilaisuudessa Kajaanin Runoviikolla 2019. Merkillinen talvi ja kevät, niin paljon kirjapaketteja. Niin monta maailmaa ja tapaa sanansa asettaa. Ja tämä mahdoton tehtävä, oli otettava kantaa, valittava. Oli kestettävä se, että valitsemalla yhden jättää toisen valitsematta.

  • Avaruusromua: Löylyn hengessä!

    Löylyssä on voimaa, henkeä ja sielua.

    Mikael Agricola käytti sanaa "löyly" jo 475 vuotta sitten. Löyly on sanana ja käsitteenä sitäkin vanhempi. Löyly-sana tulee kaukaa, ajalta jolloin saunatkaan eivät olleet sellaisia kuin nykyisin. Vanhimmat saunat olivat maakuoppia, joiden kattona oli eläimen nahka. Alun perin löyly ei tarkoittanut vain saunan kiukaan sihahtelua ja kuumaa vesihöyryä. Löyly tarkoitti henkeä, henkäystä tai sielua. Eikä se ollut sattumaa. Löylyssä on edelleen voimaa, henkeä ja sielua, kuten suomalaisessa musiikissakin. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Suomi vs USA – Viisi havaintoa stand up -keikoilta koomikon näkökulmasta

    Millainen on stand up -scene Yhdysvalloissa?

    ”Stand up ei toimi Suomessa” on vuosikymmeniä toisteltu hokema, jota kuulee edelleen. Yleensä niiden suusta, jotka eivät käy katsomassa stand up -keikkoja. Mutta mikä on sitten paremmin lajin syntysijoilla Yhdysvalloissa? Stand up -koomikko Kaisa Pylkkänen teki kiertueen USA:n länsirannikon komediaklubeilla ja yllättyi.

  • Teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom: Ooppera on lapsen näkökulmasta äärimmäisen tylsää

    Taiteilijaperheen esikoinen kasvoi johtajaksi.

    Oopperan maailmassa ja sen taikapiirin keskellä kasvanut teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom on aina ollut rohkea mielipiteissään. Elämänintoa ja uteliaisuutta riittää edelleen kuin kaksikymppisellä, vaikka nuorekas boheemi olemus kätkeekin jo kuusikymppisen. Teattereita, oopperoita ja festivaaleja johtanut Erik Söderblom on monien visioiden mies.

  • Avaruusromua: Mistä se tuli?

    Mistä tuli ajatus?

    Mistä tuli ajatus? Tätä pohtii historiantutkija, professori Yuval Noah Harari. Hän muistuttaa meitä siitä, että me emme hallitse ulkopuolellamme olevaa maailmaa. Hän toteaa, että me emme myöskään hallitse sitä, mikä tapahtuu ruumiimme sisällä. Me emme myöskään hallitse omia aivojamme, hän sanoo ja huomauttaa, että tämän kaiken ymmärtäminen voi auttaa meitä. Miten tämä liittyy taiteelliseen luomiseen? Liittyykö tämä musiikkiin? Toimittajana Jukka Mikkola.