Hyppää pääsisältöön

Miksi puhe kulttuurisesta omimisesta hiertää niin monia?

Muusikko Wimme Saari joikaa.
Muusikko Wimme Saari joikaa Muusikko Wimme Saari joikaa. Kuva: Yle/ Juha-Pekka Inkinen saamen kieli,saamelaiset,saamelaiskulttuuri,saamelaisuus,alkuperäiskansat

Suomi on laaja maa ja täällä elää monenlaista porukkaa. Lapsena kiinnitin huomiota lähinnä itäisen ja läntisen kulttuuripiirin eroihin. Siihen väliin sitä yritti sijoittua. Jossain kaukana pohjoisessa eli kolmaskin kansa, saamelaiset.

En oppinut lapsena koulussa juuri mitään saamelaisesta kulttuurista. En osannut ihmetellä sitä. Tiesin enemmän Amerikan intiaaneista. Tein esitelmän Haudatkaa sydämeni Wounded Kneehen -kirjasta ja ihmettelin, miten ne uudisasukkaat siellä olivat saattaneet kohdella niin huonosti alueella jo heitä aikaisemmin elänyttä vähemmistöä.

Piirroskuva kirjasta ""Marvels of the new West : a vivid portrayal of the stupendous marvels in the vast wonderland west of the Missouri River"
Piirroskuva kirjasta ""Marvels of the new West : a vivid portrayal of the stupendous marvels in the vast wonderland west of the Missouri River" Kuva: Harold B. Lee Library intiaanit,rautatiet,hevonen

Teininä minua naurattivat Hymyhuulet-sarjan nunnukanunnukalailait, kuten kai useimpia muitakin. Ajattelin, että eivätkös ne olekin siellä Lapissa kovia ottamaan viinaa? Myös ajavat poroilla ja puhuvat pahaa meistä lantalaisista?

Olisi ehkä ollut aihetta kiinnostua intiaanien sijasta Euroopan ainoasta alkuperäiskansasta. Minulla oli monen muun tavoin hyvin hatara käsitys, mitä saamelaisten perinteinen elämäntapa pitää sisällään ja miten sitä toteutetaan nykyään. Jotain ikävää ja epämukavaa siihen liittyi, ja siksikään sitä ei ollut mukava sorkkia.

Saamelaiset olivat minulle jotain kaukaista ja historiaan liittyvää. Kun myöhemmin luin saamelaisia kohtaan harjoitetusta sorrosta ja pyrkimyksistä hävittää heidän kulttuurinsa, suhtauduin kulttuurin tuhoon, kuin se olisi jo peruuttamaton. Jäljelle oli jäänyt vain kaupallisiin tarkoituksiin valjastettu eksotiikka, poronnahkainen matkamuisto ja kiinassa valmistettu neljän tuulen hattu.

Matkamuistoja Helsingin kauppatorilla 27.8.2017.
Matkamuistoja Helsingin kauppatorilla 27.8.2017. Kuva: Katriina Laine/ Yle matkamuistot,helsingin kauppatori

Saamelaisten aktivistien ääni alkoi lopulta tihkua välinpitämättömyyden muurin läpi minunkin korviini. Tajusin, että sorto jatkuu edelleen. Suomen nykyinen saamelaispolitiikka rajoittaa järjestelmällisesti saamelaisten perinteisten elinkeinojen harjoittamista. Oikeuslaitos jättää huomiotta YK:n rotusyrjintäkomi­tean saamelaisten syrjintää koskevat huomautukset.

Suomi ei ole vieläkään ratifioinut saamelaisten oikeuksia vahvistavaa kansainvälistä ILO-sopimusta. Näin toimii siis Suomi, joka haluaa näyttäytyä demokratian ja ihmisoikeuksien mallimaana ja käyttää maabrändiä luodessaan estottomasti hyödykseen Lapin eksotiikkaa.

Tämä toimikoon alustuksena, kun loikkaan varsinaiseen aiheeseen, eli kulttuuriseen appropriaatioon eli omimiseen. Monella nousevat niskakarvat pystyyn ja aseesta poistetaan varmistin, kun tämä ilmiö nostetaan esille. Minä väitän, että kiivastelu aiheen ympärillä johtuu sen vaikeudesta. Asia ei ole selkeä ja mustavalkoinen. Appropriaation tunnistaminen vaatii jatkuvaa harkintaa ja asioiden taustojen tutkimista.

On helppo todeta, että kulttuurista lainaamista tapahtuu aina ja joka paikassa, eikä vaikutteiden siirtymistä voi estää. Se ei tarkoita, etteikö lainaamista voisi erottaa varastamisesta. On eri asia kiinnostua vaikkapa jostain toisen kulttuurin ruokalajista ja valmistaa sitä kotona, kuin varastaa alkuperäinen resepti ja alkaa markkinoida ruoka-annoksia omalla nimellään.

Klassinen poronkäristysannos lautasella
Klassinen poronkäristysannos lautasella Kuva: Wikimedia Commons Poronkäristys

Aina nousee esiin myös sulkapäähinekeskustelu. Kyllä, lapsena olemme kaikki laittaneet päähämme kopion intiaanien seremoniallisen päähineen ja tanssineet sadetanssin. Olisi kuitenkin kohtuullista, että ennen toisen kulttuurin pyhän esineen karnevalisointia ottaisimme selvää ko. kulttuurista.

Luulen, että närkästys olisi helpompi ymmärtää, jos joku keksisi ostaa perikunnilta suomalaisten sotaveteraanien kunniamerkkejä ja alkaisi käyttää niitä omassa rintapielessään, ironisesti. Tai tekisi niistä halpoja kopioita myytäväksi.

Intiaani soittaa rumpua
Kaikki intiaanitkaan eivät ole oikeutettuja kantamaan sulkapäähinettä Intiaani soittaa rumpua Kuva: Century of Progress International Exposition/creative commons Esikolumbiaaninen,intiaani
Veteraaneja Pirkkahallissa vuonna 2001.
Kuva on kansallisilta sotaveteraanpiäiviltä Veteraaneja Pirkkahallissa vuonna 2001. Kuva: Arja Lento / Yle sotaveteraanit,kansallinen veteraanipäivä,Pirkkahalli

Saamelaisten kohdalla puhutaan usein herkkänahkaisuudesta kulttuurisen omimisen kohdalla. Voitaisiin sen sijaan kysyä, miksi aihe on heille niin arka. Tai miksi valtaväestön on niin vaikea samaistua vähemmistön tarpeeseen suojella vaarassa olevaa kulttuuriperintöään. Miksi emme vaivaudu ottamaan selvää? Koska tieto lisää tuskaa.

Pohjoismaissakin on – ei niin kovin kauaa sitten – syyllistytty vähemmistöjen pitämiseen alempiarvoisena ja yritetty sulauttaa heitä valtaväestön kieleen ja kulttuuriin. Suomessa elää edelleen saamelaisia, jotka elivät suuren osan lapsuudestaan asuntolakouluissa eristettyinä omasta kielestään ja kulttuuristaan. Karujen kokemuksien traumatisoimina he eivät siirtäneet omille lapsilleen äidinkieltään, etteivät nämä joutuisi kokemaan samoja kauhuja. Nyt uudet sukupolvet yrittävät elvyttää katoamassa olevia kieliä.

Samer och renar i Jokkmokk.
Samer och renar i Jokkmokk. Kuva: Mostphotos/Bert Eriksson saamelaiset,saamelaiskulttuuri

Saamelaista kulttuuriperintöä on kohdeltu kuin se olisi osa jotain jo kadonnutta historiallista kehitysvaihetta. Samalla sitä on valtakulttuurin taholta käytetty häikäilemättä hyväksi esimerkiksi matkailun edistämisen nimissä. Olemme nähneet noitarumpuja ravintolan somisteina, kohdanneet halpakopioita saamelaisten asusteista myynnissä pilailukaupoissa ja meille on tuotteiden ohessa myyty hatara käsitys Lapissa aikoinaan harjoitetusta eksoottisesta luonnonuskonnosta. Kannattaisi muistaa, että aito saamelainen kulttuuri elää yhä ja yrittää elpyä valtakulttuurin puristuksessa.

Saamelaiset eivät ole turhasta loukkaantujia. He yrittävät suojella elinkeinojaan, asuinalueitaan ja kulttuurisia erityispiirteitään. He taistelevat vahingollisia stereotypioita vastaan ja haluavat saada osan kulttuurinsa hyväksikäytöstä saadusta hyödystä itselleen.

Kolme saamelaispukuihin pukeutunutta henkilöä
Kolme saamelaispukuihin pukeutunutta henkilöä Kuva: Vesa Toppari saamelaiskulttuuri

Inspiroituminen ei ole kiellettyä. Vaikutteita saa hakea. Jos saamelaiskulttuuri kiinnostaa, olisi kohtuullista että tehdään yhteistyötä saamelaisten kanssa. Jos ei ole varma, onko sopivaa lainata omaan tekemiseensä jotain toiseen kulttuuriin kuuluvaa, voi aina kysyä.

On vaikeaa olla koko ajan hereillä ja valmiina haastamaan oma ajattelutapa ja tottumukset. Siinä erehtyy välillä ja joutuu myöntämään tehneensä ja tekevänsä edelleen virheitä. Ihmisyys mitataankin siinä, että osaa asettua heikomman asemaan, on valmis myöntämään virheensä ja muuttumaan.

Saamelaiset asuttavat laajaa aluetta. Siksi heidän kulttuurinsakaan ei ole yhtenäinen. Kieliäkin on kymmenkunta. Aristoteleen kantapää kysyi dosentti Eino Koposelta Oulun yliopiston Giellagas-instituutista, mikä on saamen kielten tilanne tänään.

  • Avaruusromua: Jättimainen harppaus

    Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi.

    Puoli vuosisataa sitten Apollo 11 -lennon komentaja, yhdysvaltalainen astronautti Neil Armstrong astui Kuun pinnalle vasemmalla jalallaan ja lausui ne legendaariset sanat. Kuussa ei ole käyty 47 vuoteen, mutta nyt Kuu taas kiinnostaa. Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan pääjohtaja Jim Bridenstine on puhunut julkisesti miehitettyjen kuulentojen jatkamisesta. Hän sanoo, että tällä kerralla Kuuhun ei mennä vain jättämään lippuja ja jalanjälkiä ja tulla saman tien takaisin. Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Kohta salamoi ja ukkostaa! – meteorologi Seija Paasosella on kyky kertoa taulujen säätiloista

    Maalausten taivaissa näkyy oikea sää – vai näkyykö?

    Mitä maalausten maailmasta löytyykään, kun alkaa rohkeasti tutkia niitä epätyypillisestä näkökulmasta! #taiteilijoidentaivaat Kun antaa jollekin pikkusormen, se vie – ainakin melkein – koko käden. Herätin henkiin yli 30 vuoden takaisen päähänpistoni tutkia maalausten pilviä ja säitä. Heittäydyin taiteilijoiden taivaiden, kankaille luotujen säiden, sateiden, ukkosten ja myrskyjen maailmaan.

  • Avaruusromua: Tangerine Dream ja pari ongelmaa Lontoossa

    Mitä tapahtui kun Tangerine Dream meni Lontooseen?

    Edgar Froese istuu aamiaisella Hyde Park -hotellissa Lontoossa. On lokakuu 1974. Hänen edessään on muroja, munakasta, appelsiinimehua, kahvia ja pari ongelmaa. Hänen yhtyeensä Tangerine Dream on juuri saapunut kaupunkiin, aloittaakseen sieltä ensimmäisen Iso-Britannian kiertueensa. Kiertueen avauskonsertti on maineikkaassa Rainbow-teatterissa, jonka lämpötila on seitsemän celsiusastetta. Lisäksi savukoneen käyttö on salissa kielletty. Itse asiassa koko kiertue on vaarassa. Mikä neuvoksi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Nojatuolimatka Kanadaan – aina ei tarvitse mennä paikan päälle

    Nojatuolimatkailu avartaa mieltä ja säästää luontoa

    On mahtavaa saapua uuteen maahan ja kaupunkiin ja kävellä sisään vieraaseen kulttuuriin. Aistit terävöityvät ja arkiset huolet haihtuvat, kun ennennäkemättömät maisemat avautuvat eteen. Hetken ajan tuntuu, että on aivan irrallaan arkitodellisuudesta.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri

  • Avaruusromua: Jättimainen harppaus

    Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi.

    Puoli vuosisataa sitten Apollo 11 -lennon komentaja, yhdysvaltalainen astronautti Neil Armstrong astui Kuun pinnalle vasemmalla jalallaan ja lausui ne legendaariset sanat. Kuussa ei ole käyty 47 vuoteen, mutta nyt Kuu taas kiinnostaa. Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan pääjohtaja Jim Bridenstine on puhunut julkisesti miehitettyjen kuulentojen jatkamisesta. Hän sanoo, että tällä kerralla Kuuhun ei mennä vain jättämään lippuja ja jalanjälkiä ja tulla saman tien takaisin. Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Kohta salamoi ja ukkostaa! – meteorologi Seija Paasosella on kyky kertoa taulujen säätiloista

    Maalausten taivaissa näkyy oikea sää – vai näkyykö?

    Mitä maalausten maailmasta löytyykään, kun alkaa rohkeasti tutkia niitä epätyypillisestä näkökulmasta! #taiteilijoidentaivaat Kun antaa jollekin pikkusormen, se vie – ainakin melkein – koko käden. Herätin henkiin yli 30 vuoden takaisen päähänpistoni tutkia maalausten pilviä ja säitä. Heittäydyin taiteilijoiden taivaiden, kankaille luotujen säiden, sateiden, ukkosten ja myrskyjen maailmaan.

  • Avaruusromua: Tangerine Dream ja pari ongelmaa Lontoossa

    Mitä tapahtui kun Tangerine Dream meni Lontooseen?

    Edgar Froese istuu aamiaisella Hyde Park -hotellissa Lontoossa. On lokakuu 1974. Hänen edessään on muroja, munakasta, appelsiinimehua, kahvia ja pari ongelmaa. Hänen yhtyeensä Tangerine Dream on juuri saapunut kaupunkiin, aloittaakseen sieltä ensimmäisen Iso-Britannian kiertueensa. Kiertueen avauskonsertti on maineikkaassa Rainbow-teatterissa, jonka lämpötila on seitsemän celsiusastetta. Lisäksi savukoneen käyttö on salissa kielletty. Itse asiassa koko kiertue on vaarassa. Mikä neuvoksi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Nojatuolimatka Kanadaan – aina ei tarvitse mennä paikan päälle

    Nojatuolimatkailu avartaa mieltä ja säästää luontoa

    On mahtavaa saapua uuteen maahan ja kaupunkiin ja kävellä sisään vieraaseen kulttuuriin. Aistit terävöityvät ja arkiset huolet haihtuvat, kun ennennäkemättömät maisemat avautuvat eteen. Hetken ajan tuntuu, että on aivan irrallaan arkitodellisuudesta.

  • Jättiläisaskeleet etsii ihmisiä ja maailmaa jazzin klassikkolevyjen takaa

    Jazzmusiikki kuljettaa mietteitä uusiin suuntiin.

    Viime vuoden lokakuussa etsin työhuoneellani musiikkia työntekoni taustalle. Kuulun siihen puolikkaaseen ihmiskuntaa, joka pitää musiikin kuuntelusta lukemisen tai työnteon taustalla. Mutta kun työssäni käytän sanoja, etenkin suomeksi lauletun musiikin kuunteleminen on aivan mahdotonta.

  • Painettu runo on vääjäämättä myös kuva, toteaa Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja, runoilija Anja Erämaja

    Anja Erämajan puhe Kajaanin Runoviikolla.

    Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja Anja Erämajan puhe palkintojenjakotilaisuudessa Kajaanin Runoviikolla 2019. Merkillinen talvi ja kevät, niin paljon kirjapaketteja. Niin monta maailmaa ja tapaa sanansa asettaa. Ja tämä mahdoton tehtävä, oli otettava kantaa, valittava. Oli kestettävä se, että valitsemalla yhden jättää toisen valitsematta.

  • Avaruusromua: Löylyn hengessä!

    Löylyssä on voimaa, henkeä ja sielua.

    Mikael Agricola käytti sanaa "löyly" jo 475 vuotta sitten. Löyly on sanana ja käsitteenä sitäkin vanhempi. Löyly-sana tulee kaukaa, ajalta jolloin saunatkaan eivät olleet sellaisia kuin nykyisin. Vanhimmat saunat olivat maakuoppia, joiden kattona oli eläimen nahka. Alun perin löyly ei tarkoittanut vain saunan kiukaan sihahtelua ja kuumaa vesihöyryä. Löyly tarkoitti henkeä, henkäystä tai sielua. Eikä se ollut sattumaa. Löylyssä on edelleen voimaa, henkeä ja sielua, kuten suomalaisessa musiikissakin. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Suomi vs USA – Viisi havaintoa stand up -keikoilta koomikon näkökulmasta

    Millainen on stand up -scene Yhdysvalloissa?

    ”Stand up ei toimi Suomessa” on vuosikymmeniä toisteltu hokema, jota kuulee edelleen. Yleensä niiden suusta, jotka eivät käy katsomassa stand up -keikkoja. Mutta mikä on sitten paremmin lajin syntysijoilla Yhdysvalloissa? Stand up -koomikko Kaisa Pylkkänen teki kiertueen USA:n länsirannikon komediaklubeilla ja yllättyi.

  • Teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom: Ooppera on lapsen näkökulmasta äärimmäisen tylsää

    Taiteilijaperheen esikoinen kasvoi johtajaksi.

    Oopperan maailmassa ja sen taikapiirin keskellä kasvanut teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom on aina ollut rohkea mielipiteissään. Elämänintoa ja uteliaisuutta riittää edelleen kuin kaksikymppisellä, vaikka nuorekas boheemi olemus kätkeekin jo kuusikymppisen. Teattereita, oopperoita ja festivaaleja johtanut Erik Söderblom on monien visioiden mies.