Hyppää pääsisältöön

Ei Kuulaa soiteta ulkomailla sen paremmin

Toivo Kuulan kunniaksi viime vuonna ilmestyi peräti kaksi kokonaislevytystä Kuulan pianomusiikista. Pianisti Jouni Someron näkemys arvioitiin tässä ohjelmassa tuoreeltaan viime keväänä, mutta toimeen tarttui myös brittipianisti Adam Johnson.

Kuula: Complete Works for Solo Piano
Kuula: Complete Works for Solo Piano Uudet levyt

Divaritason kansainvälisten pianistien löytöretket periferiasäveltäjien tuotantoon ovat parhaimmillaan raikas repertuaarilisä mutta pahimmillaan laiskaa ratsastamista eksotiikan itseisarvolla. Adam Johnsonin Kuula-tulkinta asettuu näiden ääripäiden väliin. Grand Piano -merkin julkaisema levy saattaa Britanniassa lisätä Kuula-tietoisuutta, mutta kovin syvällisesti Johnson ei Kuulan sielua pöyhi eikä tekninenkään toteutus yllä täydellisyyteen.

Esimerkiksi Lampaanpolskan repetitioissa Johnsonin näpit tahmaavat, ja Someron versio on huomattavasti laveampi, henkevämpi ja elävämpi. Impressionistiset Satukuvat ja pienemmät karaktäärikappaleet Johnson soittelee läpi äärimmäisyyksiä kaihtaen, eikä soinnillista taikapölyä riitä ripoteltavaksi edes op.26:n melankoliaan. Yleensä en lainkaan pidä Jouni Someron pianismista, mutta Adam Johnsoniin verrattuna hän soittaa elävästi ja Kuulan tyyliä kunnioittavalla raskasmielisyydellä. Johnsonin ainoaksi eduksi jää rytminen luontevuus, Somerolla kun on tapana kiirehtiä ykköselle pitkän sävelen jälkeen.

Sitä paitsi vaikka levymerkin nimi on Grand Piano, äänityksessä tai soittimessa ei ole mitään sen kummempaa. Se että joku soittaa Kuulaa ulkomailla ei tarkoita että hän soittaisi Kuulaa paremmin. Jään odottamaan että Lang Lang tai Angel Hewitt tarttuvat Toivo Kuulan pianoteoksiin ja kohottavat nämä parikymmentä pikkukappaletta uusiin sfääreihin.

Toivo Kuula: Complete Works for Solo Piano. - Adam Johnson. (Grand Piano, GP780)

Kuuntele Uudet levyt 12.2.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Tähden kirkkautta ja paimenten ihmetystä keskiajalta

    Levyarvostelu

    Joululevyvalikoiman ajallisesti etäisin uusi joululevy tuo joulun ihmeen kaikista lähimmäksi, ainakin minulle. Boston Camerata ja kokenut keskiaikatyylittelijä Anne Azema ovat rakentaneet pelkistetyistä soittimista, muinaisista lauluista ja latinankielisistä teksteistä levyn, jolla soi tähden kirkkaus, paimenten ihmetys ja vähän myös itämaiden tietäjien eksotiikka.

  • Gambojen pehmeä särinä tuo joulun 1600-luvulta

    Levyarvostelu

    1600-luvun vaihteessa kuningatar Elisabeth I:n Englannissa joulua odotettiin hartaammin kuin nykyään, eikä joulupäivästä alkanut juhlakausikaan ollut rajua riekkumista, etenkään hovissa. Tässä hengessä loistava gambayhtye Fretwork ja mezzosopraano Helen Charlston ovat koonneet uuden joululevynsä, jota kuunnellessa musiikin harras kauneus valtaa tilan kulutusjuhlalta.

  • Lauluyhtyejoulu on jo perinne

    Levyarvostelu

    Lauluyhtye Rajattoman suosittu joulutuplalevy julkaistiin liki kaksikymmentä vuotta sitten. Se on kestänyt aikaa yllättävän hyvin ja lisäksi synnyttänyt Suomeen uuden joulumusiikkiperinteen, kevyesti vahvistettujen lauluyhtyeiden kirkkokelpoisen jouluviihteen. Siitä perinteestä ammentaa myös lauluyhtye Kuvaja uudella joululevyllään Tästä alkaa joulu.

  • Miltä joulu kuulostaa nykysaameksi?

    Levyarvostelu

    Norjan saamelainen Kajsa Balto joikaa ja laulaa nykysaamelaiseen maailmanmusiikkityyliin, joka löytää varsin erikoisen sovelluksen Balton uuden joululevyn musiikista. Yhtyeensä ja välillä orkesterin kanssa Balto tyylittelee saameksi Erkki Melartinin Lapin joulun, Adolphe Adamin Joululaulun ja pari keskieurooppalaista jouluvirttä, ja kun seassa on Balton omaakin musiikkia, kokonaisuus palauttaa mieleen, että monet joulun perinteet ovat kulttuurienvälisiä sulautumia.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua