Hyppää pääsisältöön

Jakub Orlinski debytoi kontratenorikärkeen

Puolalainen Jakub Jozef Orlinski on Erato-yhtiön tarjokas kuumentuneille kontratenorimarkkinoille, joilla toinen toistaan komeammat nuoret miehet laulavat barokkioopperoiden sankariaarioita kovaa ja korkealta. Orlinskin debyyttilevy "Anima Sacra" poikkeaa joukosta edukseen Orlinskin tasalaatuisella äänellä sekä harvinaisella kirkkomusiikkiohjelmistolla.

Anima Sacra / Orlinski
Anima Sacra / Orlinski Uudet levyt

Levykannessa Orlinski poseeraa paljas ylävartalo satiiniin verhottuna - stailauksen tarkoituksena lienee herättää kohdeyleisössä muitakin kuin hengellisiä mietteitä. Sama tarkoitus on ollut myös levyn säveltäjillä, jotka on kaivettu syvältä Euroopan käsikirjoituskokoelmista. Fago, Terradellas, Sarro, Feo, Schiassi, Durante ja kumppanit sävelsivät pätevää musiikkia, jonka tyyli ja tunneskaala olivat lähellä ajan oopperaa. Varsinaiset miekanheilutusaariat kuitenkin puuttuvat, mikä on hyvä. Vaikka nykyiset kontratenorit ovat hioneet falsettiäänensä tasaiseksi ja täyteläiseksi, lyyrinen tunneilmaisu sopii fakille paremmin kuin äänitykitys. Debyytti osoittaa siis Orlinskilta taktista kypsyyttä.

Rahkeet olisivat kyllä riittäneet tykitykseenkin, sillä Orlinskin äänen kvaliteetti on poikkeuksellisen tasalaatuinen koko rekisterissä, eikä honotusta tai muita ärsyttäviä kontratenorimaneereita erotu. Jos kontratenori on tuntunut luonnottomalta tai ärsyttävältä äänialalta, tämä levy saattaa korjata käsityksen. Orlinskin ainoa maneeri on sävelten loppuun ilmaantuva, epävarma ja tuskin havaittava vibrato.

Orlinskin kanssa kirkollisiin tunnelmiin eläytyy Euroopan parhaisiin kuuluva periodiorkesteri Il Pomo d'Oro. Lempeän armon äärellä orkesteri rauhoittuu ihailtavan pitkälinjaisiin ja puhtaisiin tunnelmiin, ja dramaattisemmissa oratoriokohtauksissa menohaluja riittää rempseään italotyyliin, mutta kapellimestari-urkuri Maksim Jemiljantshev pitää paketin tiukkana. Onneksi luutisti Luca Pianca punoo musiikin sekaan myös tarpeellista vapautta.

"Anima Sacra", kirkollisia barokkiaarioita, säv. Fago, Heinichen, Terradellas, Sarro, Feo, Zelenka, Hasse, Schiassi ja Durante. - Jakub Jozef Orlinski, kontratenori, ja Il Pomo d'Oro/Maksim Jemiljantshev. (Erato, 0190295633745)

Kuuntele Uudet levyt 12.2.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Gabriellin soolosellomusiikista uutta suuntaa myös Bachiin

    Levyarvostelu

    Kokenut italialainen barokkisellisti Mauro Valli on työstänyt Bachin soolosellosarjoja koko ikänsä, mutta hänen uuden kolmois-CD:nsä tuoreus ei perustu tulkinnalle vaan ohjelmistolle. Valli rinnastaa Domenico Gabriellin oikukkaat eteläeurooppalaiset ricercaret Bachin linjakkaisiin, saksalaisiin soolosellosarjoihin, ja tulos on monestakin syystä enemmän kuin osiensa summa.

  • Kati Raitisen sellossa syvyyttä ja sävyjä

    Levyarvostelu

    Sellisti Kati Raitista ei Suomessa tunneta kovin hyvin, koska hänellä on kiire olla Ruotsin paras sellisti. Raitinen soittaa Tukholman kuninkaallisen oopperan orkesterin soolosellistinä, kerää palkintoja ZilliacusPerssonRaitinen-triossa, levyttää, konsertoi ja heittäytyy välillä moderniin näyttämömusiikkiin. Raitisen uusi soololevy sisältää oudon valikoiman uutta sellomusiikkia, mutta hänen eleettömän koskettava, tummasävyinen soittonsa yhdistää kokonaisuuden vaikuttavaksi.

  • Meta4 löytää ECM-soinnin

    Levyarvostelu

    Johannes Brahmsin myöhäinen klarinettituotanto on pelkkää herkkyyttä ja melankoliaa ilman huippukohtia, ja sopii siksi levy-yhtiö ECM:n harmaasävyiseen katalogiin. Samaa voi sanoa kuulassointisesta klarinetisti Reto Bieristä, mutta kuinka joukkoon sopeutuu suomalainen Meta4-kvartetti, jonka tyylissä painottuu intensiteetti ja romantiikka?

  • Virva Garam ojentaa käyntikortin

    Levyarvostelu

    Garamin musiikkiperheeseen kuuluva Virva Garam opettaa pianonsoittoa Lauttasaaren musiikkiopistossa, kamarimusisoi aktiivisesti viulisti Mervi Myllyojan ja Trio La Ruen kanssa sekä pitää yllä soolouraa. Viimeisintä varten hän on tehnyt vanhan kunnon käyntikorttilevyn eli ulkoisesti pelkistetyn omakustanteen, jonka resitaalimaisen ohjelman ideana on esitellä pianistin yhteyttä teoksiin eikä teosten yhteyttä toisiinsa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua