Demokratian kannalta olisi tärkeää saada kaikkien ääni kuuluviin. Ylessä uskomme, että se onnistuu, jos journalismi avautuu entistä paremmin keskusteluille.
Mediayhtiöt kuten Yle, Helsingin sanomat ja Kaleva käyttävät tekoälyä jo nyt artikkelien kommenttien moderoimiseen. Tarkoitus on tehdä käyttäjän kokemuksesta parempi.
Motiivina on ajatus demokratian vahvistamisesta yhteiskunnallisen keskustelun avulla, ja - tietenkin - digilukijan sitouttaminen palveluun.
Perinteisesti artikkelien kommenttien moderointi tähtää asiattomien ja sopimattomien viestien poistamiseen.
Yle haluaa luoda keskustelun kautta kokemuksen, joka antaa ihmisille uudenlaisen tavan ymmärtää toisiaan ja ympäröivää maailmaa, sanoo Jarno Koponen, Ylen uutisten tekoälyratkaisujen kehityspäällikkö.
Tekoälyä käytetään moderoimisen lisäksi suositteluun ja asiasanoitukseen, jotta sisältö tavoittaisi lukijansa. Mitä muuta se voisi toimittajan tukena tehdä?
Voisiko tekoälyn valjastaa myös jäsentämään keskusteluja?
Algoritmin avulla voisi periaatteessa tehdä myös isojen tekstimassojen jäsennystä, jotta saisi paremman kuvan siitä, mitä asioita suosittujen juttujen yleisökommenteissa nousee esiin.
Koneoppimismalli voidaan siis haluttaessa opettaa luokittelemaan kommentteja sen mukaan, mitä ne käsittelevät.
Jos artikkelissa olisi jo vaikka 100 kommenttia, monikaan käyttäjä ei voisi käyttää aikaa niiden kaikkien lukemiseen, ennen kuin lisää oman kommenttinsa. Myös toimittajan työtä tukisi, jos yleisöpalautteesta saisi myös yhteenvedon.
Tekoäly tekisi artikkelin alle jatkuvasti päivittyvää klusterointia kommenttien aiheista, ja ryhmittelisi viestit aihepiireittäin, argumenteittain. Syntyisi koneellisesti tuotettu referaatti pääaiheista.
Olisiko sillä arvoa käyttäjälle? Olisiko sinulle hyödyllistä, että vilkkaasti keskustelluissa artikkeleissa olisi automaattisesti generoitu tiivistelmä siitä, millaiset ovat kommenteissa esitetyt tyypillisimmät argumentit?
Jos uskomme, että olisi arvoa, niin kysymys tekoälyn asiantuntijoille: millaisella tavalla tätä kannattaisi kokeilla?
Tekoäly taustatoimittajan roolissa
Kokeilimme sisällönanalyysiä aluksi Ylen julkaisemiin artikkeleihin ja ajankohtaisohjelmien tekstityksiin.
Ylen Data ja AI -tiimi analysoi Ylen julkaisemat artikkelit ja ajankohtaisohjelmat puolueittain muutaman viime kuukauden ajalta selvittääkseen, mitkä teemat toistuvat.
Aiheet on muodostettu koneellisen luonnollisen kielen käsittelyn kautta nk. aihealuemallinnuksella, kertoo analyysin tehnyt Machine Learning Partner Jarno Kartela.
Materiaali tehtiin Yle Kioskin toimittaja Matti Riitakorvelle tausta-aineistoksi 13.2. puolueiden puheenjohtajien tekoälykeskustelun valmistelua varten.
Luokat nimesi data scientist oman harkintansa mukaan. Sanaryppäiden nimeäminen keskustelunaiheeksi onkin journalismin kannalta keskeinen työvaihe.
Tekoäly voi tuottaa tiedon siitä, mitä sanoja käytetään toistensa lähellä, eli mitkä ilmaukset yhdessä näyttävät kuuluvan tiettyyn keskusteluun.
Ihmisharkintaa on käytettävä siihen, mikä merkitys keskustelunaiheelle annetaan. Mistä puhutaan, kun puhutaan niillä sanoilla, jpita luonnollisen kielen analyysimenetelmin voidaan tunnistaa.
Tekoälytutkija Jaakko Lehtinen sanoo, että tekoälyn avulla toimittaja voisi saada esimerkiksi pitkälle pureskellun tausta-aineiston käsittelemälleen aiheelle.

Voisiko tekoäly luokitella ajankohtaisohjelman yleisökommentit?
Entä, jos voisimme pureksia tekoälyn avulla myös suoran tv-ohjelman aikana tulevia yleisökommentteja ja ryhmitellä niitä aiheittain? Tämän päivän sosiaalisessa mediassa ryhmittelyn tekevät keskustelut itse hashtagejä käyttämällä.
Oheinen visualisointi kokoaa sivu, hashtagilla #KIOSKIxAI 13.2. julkaistut Twiitit.
Sivu markkeeraa ensimmäistä versiota siitä, miten suoran lähetyksen toimittajan olisi mahdollisuus saada nopealla vilkaisulla kokonaiskuva siitä, mikä ohjelman yleisöä puhuttaa.
Tule mukaan keskustelemaan tekoälystä
Yle Kioskin puoluejohtajapaneeli käsittelee tekoälyä eri työn, median, etiikan ja ilmastonmuutoksen kannalta.
Yle Kioskin tekoälyaiheiseen Twitter chatiin voi osallistua sekä vastaamalla YleKioski - tilillä esitettyihin kysymyksiin että julkaista vapaasti omia kommentteja hashtagilla #KIOSKIxAI.
Twitter-tili YleKioski julkaisee ohjelman kuluessa kysymyksiä, joihin toivomme yleisön vastauksia, ja lisäksi toivomme yleisön twiittaavan kommenttejaan paneelista.
Analysoimme kertynyttä twiittiaineistoa jälkeenpäin sen hypoteesin testaamiseksi, voisiko tekoälyn opettaa klusteroimaan näistä aihepiireistä käytävää keskustelua.
Tekoäly keskustelujen moderoinnissa, linkkejä
- Yle 31.1.2019: 10 kysymystä ja vastausta Yle Uutisten keskusteluista
- Yle 20.1.2019: Tekoälyä käytetään yhä enemmän nettikeskustelujen moderoinnissa
- Yle 25.10.2018: Nyt voit keskustella Yle Uutisvahdissa – "Haluamme antaa ihmisille uudenlaisen tavan ymmärtää toisiaan"
- HS 28.9.2018: Perustele ja ole kohtelias: Tällaiset ovat HS:n kommentoinnin uudet ohjeet ja käytössäännöt
- Suomen Lehdistö 7.2.2018: Robotti siivoaa Kalevan keskustelupalstaa – ”toimittajille vapautuu moderoinnista aikaa juttujen tekoon”
- Dingle 25.04.2017: Kun tekoäly oppi moderoimaan
- TiVI 11.2.2016: Joko kohenee nettikeskustelun taso? Moderaattoreita koulutettiin
- Yle Areena 16.5.2016: Vikasietotilan vieraana Mari-Sanna Paukkeri, joka “osaa opettaa tietokoneen moderoimaan keskustelupalstoja millä tahansa kielellä”.