Hyppää pääsisältöön

Uutta muttei kokonaan uutta periodisoittimilla

Tunnetuista suomalaisista barokkiorkestereista vain toinen on nimeltään Suomalainen barokkiorkesteri. Se on päättänyt erottautua erikoistumalla periodisoittimilla toteutettuun nykymusiikkiin. Suomalaisen barokkiorkesterin ensimmäinen itse julkaistu levy sekoitti Tiensuuta barokkiin, ja viime viikolla julkaistu toinen levy Helsinki Window sisältää lähes pelkästään orkesterin tilaussävellyksiä. Motivaatio uudistamiseen on siis korkealla.

FiBO / Helsinki Window
FiBO / Helsinki Window Uudet levyt

Levyn avausteoksen tunnistaa liike-energiasta ja mikrointervalleista välittömästi Jukka Tiensuuksi. Kymmenen minuutin Innuo käyttää luontevasti hyväksi sekä periodisointeja että periodi-ilmaisua, ja Suomalainen barokkiorkesteri pistelee sen menemään karhean eloisasti, mutta teos ei tuo mitään uutta Tiensuun säveltäjäprofiiliin tai moderniin periodimusiikkiin. Perttu Haapasen Coral Counterpoint puolestaan herkuttelee nokkahuilujen, barokkifagotin ja suolikielisten jousten kevyillä soinneilla, mutta pohjimmiltaan kappale on sen verran säveltasovetoinen, että toimisi nykysoittimilla jopa paremmin.

Vaikka Suomalainen barokkiorkesteri soittaa hienosti, levyn puolivälissä ilmoille tunkee tuttu kysymys - tarvitseeko nykymusiikki periodisoittimia ja osaako se käyttää niitä? Vastaus tulee Sarah Nemtsovilta, jonka tymäkät sävellykset ovat levyn täysipainoisinta antia. Kahdelle cembalolle ja elektroniikalle sävelletty running. out of tune. kehkeytyy brutaaliksi mellastamiseksi cembaloiden suolistoissa, eikä olisi mahdollinen millään muilla vekottimilla. Myös beyond its simple space vaikuttaa melkeinpä efektoidulta cembalokonsertolta, ja barokkijousetkin tuntuvat välttämättömiltä Nemtsovin ilmaisussa, kun hän laajentaa suolikielten karheutta rouheudeksi. Nemtsov on syystäkin keskieurooppalaisen avantgarden nouseva nimi, ja hienoa että Suomalainen barokkiorkesteri on löytänyt hänestä kumppanin.

Levyn teokset ovat varmasti olleet pirullista äänitettävää, mutta Simon Fox-Gal on tavoittanut parahultaisen yhdistelmän barokkista ilmavuutta ja sähköistä vieraantuneisuutta. Kiitoksen ansaitsee myös levyn hallittu ja musiikkia tukeva design. Suomalainen barokkiorkesteri on ottanut levytuotannon omiin käsiinsä, ja tuotteen laadun perusteella se on kannattanut.

"Helsinki Window". Jukka Tiensuu: Innuo. Perttu Haapanen: Coral Counterpoint. Sarah Nemtsov: running, out of tune; beyond its simple space. - Suomalainen barokkiorkesteri. (FiBO002)

Kuuntele Uudet levyt 12.2.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Laajennettua liediä ranskalaisella eleganssilla

    Levyarvostelu

    Melodie, ranskalaisten vastine liedille, on aivan oma genrensä, jossa yhdistyvät hienovireinen tunneilmaisu, valoisa sävelkieli ja tyylikäs flirttailu viihdelaulelman kanssa. Sopraano Veronique Gens esittelee genren parhaita puolia levyllään Nuits (Öitä), jolle raikasta ilmettä antaa säestys: Alexandre Dratwicki on sovittanut melodie-klassikoita pianokvintetille.

  • The Gesualdo Six ja lempeä pärinä

    Levyarvostelu

    Owain Parkin johtama The Gesualdo Six kuuluu brittiläisten lauluyhtyeiden terävimpään kärkeen. Uudella levyllään "Fading" mieskuusikko soveltaa alan klassikkoreseptiä - yhdistetään sellaista renessanssin vokaalipolyfoniaa sellaiseen oman aikamme musiikkiin, että tunnelma pysyy yhtenäisenä.

  • Segerstamin lähtijäislahja: taivaallista Mahleria

    Levyarvostelu

    Leif Segerstamilla on pitkä suhde Turun filharmoniseen orkesteriin, mutta viime keväänä hänen ylikapellimestarikautensa päättyi. Muistoksi jäi useita levytyksiä, ja niistä parhaan Segerstam säästi viimeiseksi. Tulkinta Gustav Mahlerin neljännestä sinfoniasta hohtaa lempeää, sadunomaista valoa yhteisenä lähtijäislahjana kuulijoiden iloksi.

  • Kuorohartautta Pohjanmaalta

    Levyarvostelu

    Cantio Laudis on oululainen, vuonna 2006 perustettu sekakuoro, joka siirtää Pohjois-Pohjanmaan kunniakkaita hengellisen yhteislaulun perinteitä nuorin voimin tulevaisuuteen. Kuoron toinen omakustannelevy, otsikoltaan Rukous, sisältää pikkukappaleita kirkkomusiikin ja taidemusiikin tunnelmalliselta rajalta, ja osoittaa että kirkkokuorot ovat kehittyneet siinä missä maamme muukin musiikki.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua