Hyppää pääsisältöön

Uutta muttei kokonaan uutta periodisoittimilla

Tunnetuista suomalaisista barokkiorkestereista vain toinen on nimeltään Suomalainen barokkiorkesteri. Se on päättänyt erottautua erikoistumalla periodisoittimilla toteutettuun nykymusiikkiin. Suomalaisen barokkiorkesterin ensimmäinen itse julkaistu levy sekoitti Tiensuuta barokkiin, ja viime viikolla julkaistu toinen levy Helsinki Window sisältää lähes pelkästään orkesterin tilaussävellyksiä. Motivaatio uudistamiseen on siis korkealla.

FiBO / Helsinki Window
FiBO / Helsinki Window Uudet levyt

Levyn avausteoksen tunnistaa liike-energiasta ja mikrointervalleista välittömästi Jukka Tiensuuksi. Kymmenen minuutin Innuo käyttää luontevasti hyväksi sekä periodisointeja että periodi-ilmaisua, ja Suomalainen barokkiorkesteri pistelee sen menemään karhean eloisasti, mutta teos ei tuo mitään uutta Tiensuun säveltäjäprofiiliin tai moderniin periodimusiikkiin. Perttu Haapasen Coral Counterpoint puolestaan herkuttelee nokkahuilujen, barokkifagotin ja suolikielisten jousten kevyillä soinneilla, mutta pohjimmiltaan kappale on sen verran säveltasovetoinen, että toimisi nykysoittimilla jopa paremmin.

Vaikka Suomalainen barokkiorkesteri soittaa hienosti, levyn puolivälissä ilmoille tunkee tuttu kysymys - tarvitseeko nykymusiikki periodisoittimia ja osaako se käyttää niitä? Vastaus tulee Sarah Nemtsovilta, jonka tymäkät sävellykset ovat levyn täysipainoisinta antia. Kahdelle cembalolle ja elektroniikalle sävelletty running. out of tune. kehkeytyy brutaaliksi mellastamiseksi cembaloiden suolistoissa, eikä olisi mahdollinen millään muilla vekottimilla. Myös beyond its simple space vaikuttaa melkeinpä efektoidulta cembalokonsertolta, ja barokkijousetkin tuntuvat välttämättömiltä Nemtsovin ilmaisussa, kun hän laajentaa suolikielten karheutta rouheudeksi. Nemtsov on syystäkin keskieurooppalaisen avantgarden nouseva nimi, ja hienoa että Suomalainen barokkiorkesteri on löytänyt hänestä kumppanin.

Levyn teokset ovat varmasti olleet pirullista äänitettävää, mutta Simon Fox-Gal on tavoittanut parahultaisen yhdistelmän barokkista ilmavuutta ja sähköistä vieraantuneisuutta. Kiitoksen ansaitsee myös levyn hallittu ja musiikkia tukeva design. Suomalainen barokkiorkesteri on ottanut levytuotannon omiin käsiinsä, ja tuotteen laadun perusteella se on kannattanut.

"Helsinki Window". Jukka Tiensuu: Innuo. Perttu Haapanen: Coral Counterpoint. Sarah Nemtsov: running, out of tune; beyond its simple space. - Suomalainen barokkiorkesteri. (FiBO002)

Kuuntele Uudet levyt 12.2.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • RSO:n tuleva ylikapellimestari laajoissa sfääreissä

    Levyarvostelu

    Syksyllä 2021 Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina aloittaa brittiläinen Nicholas Collon. Täällä Yleisradiossa odotetaan mielenkiinnolla, mitä tuleman pitää. Vihjeitä voi etsiä DG:n uutuuslevyltä, jolla Collon johtaa perustamaansa Aurora Orchestraa.

  • Soolosellosarjat tunne edellä

    Levyarvostelu

    Ranskalainen pitkän linjan sellisti Sonia Wieder-Atherton tunnetaan monitaiteisista ja kantaaottavista musiikkituotannoistaan, mutta nyt hän on palannut sellomusiikin juurille, Bachin soolosellosarjoihin. Alpha Classicsin trendikkäällä, vinyylilevyn mittaisella uutuudella Wieder-Atherton tarjoilee kaksi ensimmäistä sarjaa tunne edellä.

  • Chen Reiss saa Beethovenin aariat hehkumaan

    Levyarvostelu

    Ludwig van Beethovenin 250-vuotisjuhlavuotta juhlitaan oopperapiireissä hillitysti, koska juhlittavaa on vähän. Beethoven ei ollut omimmillaan oopperasäveltäjänä, ja harva laulaja tuntee olonsa kotoisaksi hänen musiikkinsa parissa. Israelilainen sopraano Chen Reiss onnistuu sentään juhlavuoden kunniaksi osoittamaan, että juuri oikealla äänimateriaalilla Beethovenin laulumusiikkiin saa eloa ja säihkettä.

  • Live-kokonaislevytys Beethovenin sinfonioista todistaa Trevinon varmakätisyyden

    Levyarvostelu

    Amerikkalaissyntyinen kapellimestari Robert Trevino on kovalla työllä ja lahjakkuudella noussut vaatimattomista musiikkioloista Euroopan kapellimestaripörssin kuumaksi kolmekymppiseksi. Hän löi läpi vuonna 2013 tuurauskeikalla Bolshoi-teatterissa, ja on vähitellen keskittänyt uransa Eurooppaan. Toisen vakituisen orkesterinsa Malmön sinfoniaorkesterin kanssa Trevino on nyt tehnyt Ondine-yhtiölle kovimman mahdollisen debyytin - kokonaislevytyksen Beethovenin sinfonioista.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua