Hyppää pääsisältöön

Suomalaisessa kauhuelokuvassa nainen muuttuu nukeksi, jota mies yrittää hallita – Nukkemestari esitetään New Yorkin Museum of Modern Artissa

Nukke tanssii valkoisella puvussa. Kuva Hanna Bergholmin lyhytelokuvasta Nukkemestari.
Nukke tanssii valkoisella puvussa. Kuva Hanna Bergholmin lyhytelokuvasta Nukkemestari. Kuva: Hanna Bergholm KulttuuriCocktail

Hanna Bergholmin ohjaamassa Nukkemestari-lyhytelokuvassa nuken ja näyttelijän yhteispeli hätkähdyttää. Lyhytelokuvaa on esitetty fantasia- ja kauhuelokuvafestareilla ympäri maailmaa ja nyt se nähdään New Yorkin Museum of Modern Artissa. KulttuuriCocktail haastatteli Hanna Bergholmin, joka työstää parhaillaan pitkää kauhuelokuvaa Pahanhautoja.

Hanna Bergholmin Nukkemestari (2018) on kaukana suomalaisessa elokuvassa yleisestä naturalismista.

Vartin mittainen kauhuelokuva kertoo parisuhteesta, jossa alistaminen saa konkreettisen muodon. Nainen muuttuu nukeksi, jota mies yrittää hallita mielensä mukaan.

– Halusin käsitellä esineellistämistä ja vallankäyttöä parisuhteessa. Joskus ihastuessa näemme toisessa ihmisessä vain oman mielikuvamme. Se muistuttaa lasta, joka kuvittelee leikkiessään nukelle ominaisuuksia, joita rakastaa. Todellisuudessa nukkeleikissä kokee vain omat tunteensa.

Bergholm huomauttaa, että taidehistoria on täynnä teoksia, joissa naiset nähdään miestaiteilijoiden luomuksina. Siihen viittaa hänen elokuvansa mies, joka muuttaa naisen nukeksi. Nukkea liikutti Merja Pöyhönen, joka myös näyttelee naista.

Jari Virman istuu pöydän ääressä ja ihmisen kokoinen nukke seisoo vierellä. Kuva Hanna Bergholmin lyhytelokuvasta Nukkemestari.
Jari Virman esittää pääosaa Hanna Bergholmin Nukkemestari-lyhärissä. Nukkea ohjaa Merja Pöyhönen. Jari Virman istuu pöydän ääressä ja ihmisen kokoinen nukke seisoo vierellä. Kuva Hanna Bergholmin lyhytelokuvasta Nukkemestari. Kuva: Hanna Bergholm KulttuuriCocktail,nukkeanimaatio

Bergholm oli ihaillut jo pitkään aikuisten nukketeatteria ja etenkin alan huippuihin kuuluvan Pöyhösen työtä. Mutta nuken ja miestä näyttelevän Jari Virmanin asettaminen rinnakkain osoittautui vaikeaksi. Bergholm ja työryhmä huomasivat, että nukke ei vaikuta elävältä elokuvassa yhtä helposti kuin nukketeatterissa.

– Elokuvassa nukke näyttää vain esineeltä. Päivien kamerakokeilujen ja harjoitusten jälkeen huomasimme, että nukkea pitää kuvata tiiviissä kuvissa ja aina pienessä liikkeessä. Nuken kasvoja ei saa kuvata suoraan edestä, koska katsojan katse hakeutuu automaattisesti nuken silmiin ja niiden elottomuus alkaa vaivata.

On mielenkiintoista, että sama ei päde nukkeanimaatioon, jota on tehty iät ja ajat. Animaatiossa – samoin kuin nukketeatterissa – nuket ja niiden maailma ovat yhtä lailla keinotekoisia, tekijöiden rakentamia. Mutta elävän näyttelijän rinnalla todellisessa ympäristössä nuken elottomuus korostuu aivan eri tavalla.

Nukkemestarissa ongelma on ratkaistu häkellyttävän hyvin.

Sekä Pöyhösen liikuttama nukke että Virman tekevät tarkkaa työtä. Virman on sovittanut liikkeensä yhteen nuken kanssa. Tiiviit kuvat vievät katsojan lähelle henkilöhahmoja, mikä korostaa ahdistavaa tunnelmaa.

Useita lyhytelokuvia ohjannut Bergholm (s. 1980) ei ollut kauhuleffojen fani. Hän sanoo, että pelkäsi niiden katsomista ja tunsi vain alan perusteokset. Eikä hän ajatellut tekevänsä Nukkemestarista kauhuelokuvaa. Sen voikin nähdä yhtä hyvin surrealistisena.

– Minulla on vilkas mielikuvitus, joten tuntuu luontevalta antaa unen ja toden rajan häilyä. Kokemukseemme liittyvät aina vahvasti tunteet ja ajatukset, mutta naturalismi keskittyy vain siihen, mitä tapahtuu ja miltä ihmiset näyttävät. Se tuntuu usein epärealistisemmalta kuin surrealismi, joka näyttää myös tunteet.

Nukkemestaria on esitetty etenkin kauhu- ja fantasiaelokuvafestivaaleilla pitkin Eurooppaa sekä Meksikossa, Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Ja nyt se esitetään Modernin taiteen museo MoMA New Yorkissa, joka on maailman arvostetuimpia taiteen tyyssijoja.

Parhaillaan on meneillään toinen The Future of Film Is Female -esityssarja.

Lauantaina sarjassa esitetään ainoa mukaan päässyt suomalainen elokuva, Bergholmin Nukkemestari. Mitä elokuvalle merkitsee päästä taidemuseoon?

– Nukkemestarissa on juoni, mutta kerronta nojaa tunnelmiin. Elokuva sopii museoihin, koska sitä voi katsoa vain hetken näyttelyä kiertäessä. Haaveilen, että elokuvaa esitettäisiin muissakin museoissa, vaikka Kiasmassa, Bergholm innostuu.

Vahvan tunnelman takia sitä voisi olla vaikea jättää kesken museossa. MoMAssa se näytetäänkin ihan normaalisti elokuvana.

Kaksi nukkea seisoo lasipallon sisällä halaten toisiaan. Kuva Hanna Bergholmin lyhytelokuvasta Nukkemestari.
Lavaste Hanna Bergholmin Nukkemestarista. Kaksi nukkea seisoo lasipallon sisällä halaten toisiaan. Kuva Hanna Bergholmin lyhytelokuvasta Nukkemestari. Kuva: Hanna Bergholm KulttuuriCocktail

Nyt Bergholm tekee pitkää kauhuelokuvaa. Hän on perehtynyt lajityyppiin entistä laajemmin ja ihastunut kerronnan vapauteen kauhussa.

Tekeillä oleva Pahanhautoja kertoo 12-vuotiaasta perfektionistisesta voimistelijatytöstä, joka hautoo linnunmunasta hirviömäisen kaksoisolentonsa. Bergholm haluaa, että lintuihminen näyttää yhtä uskottavalta ja fyysiseltä kuin näyttelijät. Siksi se toteutetaan pääosin liikuteltavana animatronic-nukkena, kuten Alien, E.T. ja monien Tähtien sota -elokuvien olennot.

– Löysin lontoolaisen Gustav Hoegenin, joka on vastannut animatronic-hahmojen teosta uusissa Star Wars -elokuvissa, Alien Prometheuksessa ja Jurassic Worldissa. Tarinan luettuaan Gustav vastasi, että haluaa ehdottomasti olla mukana. Kävi ilmi, että hänellä on myös suomalainen vaimo!

Tyttö pitää sylissään isoa linnunmunaa, jonka pinnassa näkyy käden painauma. Hanna Bergholmin valmisteilla olevan Pahanhautoja-kauhuelokuvan ennakkomateriaalia.
Pahanhautoja on Hanna Bergholmin seuraava valmisteilla oleva kauhuelokuva. Tyttö pitää sylissään isoa linnunmunaa, jonka pinnassa näkyy käden painauma. Hanna Bergholmin valmisteilla olevan Pahanhautoja-kauhuelokuvan ennakkomateriaalia. Kuva: Silva Mysterium Oy KulttuuriCocktail

Pahanhautojan olennon ei ole tarkoitus näyttää nukelta toisin kuin Nukkemestarissa. Siksi lienee hyvä, että sen tekee isoissa erikoistehostespektaakkeleissa kokemusta hankkinut huippuammattilainen.

Nukentekijä löytyi kuitenkin helpommin kuin pääosan näyttelijä. Kaksoisrooli voimistelijatyttönä ja tämän vaarallisena kaksoisolentona vaatii poikkeuksellisen paljon. Sopivaa tyttöä etsittiin ilmoituksilla suomalaisittain poikkeuksellisessa roolituksessa.

–Saimme vastauksina 1200 videota. Heistä koekuvasimme 260 loistavaa tyttöä. He tekivät niin suuren vaikutuksen, että toivoisin voivani tehdä elokuvan, jossa olisi rooleja monille heistä, Bergholm parahtaa.

Tytöistä yksi on valittu ja muiden näyttelijöiden valinta on meneillään. Pikkuveljenkin rooliin tuli 200 ehdokasta.

Vaikka päärooleissa on lapsia, Pahanhautoja on aikuisten elokuva. Se toteutuu Suomen, Ruotsin, Norjan ja Latvian yhteistuotantona. Kuvaukset alkavat kesällä Latviassa.

Teksti: Harri Römpötti

Kommentit