Hyppää pääsisältöön

Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarja syttyi 80-luvulla

Pelle Gudmundsen-Holmgreen (1932–2016) löysi ilmaisussaan omanlaisensa mustan huumorin ja pessimismin yhdistelmän. Säveltäjän neljäntoista jousikvarteton sarja kulkee läpi tekijänsä tuotannon ulottuen peräti seitsemälle vuosikymmenelle.

Gudmundsen-Holmgreen äänitteen kansi
Gudmundsen-Holmgreen äänitteen kansi Pelle Gudmundsen-Holmgreen

Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjan kokonaistallennusten ensimmäinen julkaisu alkaa 1950-luvun lopulta ja päättyy 80-luvun puoleenväliin. Vaikka äänitteen aikakausi kattaa säveltäjän tyylilliset siirtymät uusklassismista jälkisarjallisuuden kautta kohti uusyksinkertaisuutta, eivät kvartetot tyyliltään niin erilaisia ole. Näin tyylilliset siirtymät tuntuvat enemmänkin tekijänsä omalta nahanluonnilta kuin innoittuneelta hyppimiseltä yhdestä tyylistä toiseen.

Kolme ensimmäistä napakan kestoista kvartettoa valmistuivat kaikki saman vuoden aikana. Muodoltaan ne ovat kuitenkin keskenään erilaisia. Niistä ainoastaan toinen kvartetto on niukasti yli kymmenen minuutin kestoinen. Ensimmäinen yksiosainen kvartetto on luonteeltaan draamallisin. Se avautuu ja sulkeutuu tummaan laulavuuteen. Toinen kvartetto jurnuttaa painavasti neljässä osassaan. Kolmas muodostuu viidestä lyhyestä katkelmasta.

Kuusikymmentäluvun lopulla valmistunut neljäs jousikvartetto on miellyttävä, hiljaisesti kihnuttava sointimaisema saman aikakauden Ligeti-tyyliin. Tosin kuuden minuutin kestossaan se tuntuu loppuvan aivan liian aikaisin. Äänitteen jousikvartetoista viides ja kuudes ovat ilmaisultaan painokkaimpia. Niissä tekijälle tutuista hauskasti provosoivista vastakkainasetteluista ja mustasta huumorista alkaa jo kuulua häivähdyksiä. Synkkien jaksojen seasta pilkahtaa sävelistöön kuitenkin aina hieman huumoria, valoa ja toivoa. Aivan kuten epäonnistuneen pessimistin musiikki parhaimmallaan tekeekin.

Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) tekee kuudesta ensimmäisestä kvartetosta eheän jatkumon. Soitto on moni-ilmeistä ja vivahteikasta. Tallennus on niin ikään laadukasta jälkeä.

Gudmundsen-Holmgreen: Complete String Quartets, Vol. 1. Nordic String Quartet. Dacapo (DK 6217)

Kuuntele Uudet levyt 19.2.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Pohjolan Puccini, säveltäjä Tauno Pylkkänen oli punaorpo – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Muistamme syntymäpäivänä 22. maaliskuuta.

    Teatteriperheeseen adoptoidusta punaorvosta, Tauno Pylkkäsestä (1918 - 1980) kasvoi varhaiskypsä ja lahjakas nuori säveltäjä. Pylkkänen oli omana aikanaan erittäin suosittu oopperasäveltäjä, jota kutsuttiin lempinimellä ”Pohjolan Puccini”. Menestyksestä huolimatta Pylkkänen alkoholisoitui. Hän koki traagisen kohtalon aikana, jolloin homoseksuaalisuutta pidettiin rikoksena.

  • Tanssii orkesterin kanssa

    Tanssii orkesterin kanssa

    Viiden yhdysvaltalaisen säveltäjän musiikkia esittelevä julkaisu on monipuolinen kokonaisuus. Orkesterin käsittely on kaikilla mukana olevilla nykysäveltäjillä sujuvaa ja hallittua. Jokainen tekijä myös ottaa lähtökohdakseen orkesterin soivuudet ja rakentavat ilmaisuaan sen päälle.

  • Moniäänisiä yksinpuheluja

    Moniäänisiä yksinpuheluja

    On aina kiinnostavaa kuulostella, miten laajempien esityskokoonpanojen kanssa aateloituneet säveltäjät kiteyttävät ja muovaavat ilmaisuaan soolosoittimille kirjoitetuissa teoksissaan.

  • Grace Williamsin aiemmin kuulematonta sävelistöä

    Grace Williamsin aiemmin kuulematonta sävelistöä

    ”En halua olla Lontoossa. Haluan vain tulla kotiin ja elää mukavasti meren läheisyydessä”, kirjoitti säveltäjä Grace Williams (1906–1977) 1940-luvun puolivälissä.