Hyppää pääsisältöön

Hartmannin jämäkät jousikvartetot

Karl Amadeus Hartmannin (1905–1963) persoonallinen sävelkieli oli kallellaan kohti Wienin toisen koulukunnan ilmaisua, mutta seisoi kuitenkin tukevasti omilla jaloillaan. Säveltäjä keskittyi myöhäistuotannossaan erityisesti sinfonisen arkkitehtuurin rakentamiseen, mutta tuotannosta löytyy myös muun muassa kaksi kiinnostavaa jousikvartettoa.

Hartman äänitteen kansi
Hartman äänitteen kansi Karl Amadeus Hartmann

Reilu kymmenen vuotta erottaa Hartmannin kahta jousikvartettoa. 1930-luvun alussa valmistunut Jousikvartetto nro 1 rakentuu surullisesti valittavista melodioita, polyfonisista köynnöksistä ja selkeäsuuntaisisista nousulinjoista. Puolalainen Airis-kvartetti (Aleksandra Czajor ja Grażyna Zubik, viulu, Natalia Warzecha-Karkus, alttoviulu, Julia Kotarba, sello) soittaa Hartmannin alle kolmikymppisenä säveltämän jämerän kvarteton legato-ainekset komealla hehkulla, mutta aivan kaikkein vauhdikkaimmissa yhteisjuoksutuksissa kipristelee hieman.

Toinen jousikvartetto on jo täysipainoista Hartmania. Se valmistui heti toisen maailmansodan jälkeen. Lähes puolen tunnin kestoinen teos huokuu ahdistusta ja kärsimystä. Hiljalleen kiihtyvän kolmiosainen teoksen ilmaisu lähentyy alttoviulukonserttoa Concerto Funebre. Airis-kvartetti on parhaimmillaan hitaamman musiikin parissa. Ensiosa laahaa vaikuttavasti. Toiseen piirtyy hermostunutta nostalgiaa. Finaalissa on potkua, mutta aivan tarkinta rytmistä soitantaa kvartetti ei edelleenkään tavoita.

Äänitteelle Hartmannin kvartettojen kylkeen on aseteltu Anton Webernin (1883–1945) Langsamer satz. Yksiosainen teos kuuluu tekijänsä varhaistuotantoon. Romanttisesti laulava hidas valmistui ennen opusnumeroituja teoksia. Se sai ensiesityksensä vasta reilu viisikymmentä vuotta valmistumisensa jälkeen. Airis-kvartetti rakentaa hiljalleen vaeltelevista melodialinjastoista hehkuvan verkoston.

Hartmann: String Quartets. Airis String Quartet. CD Accord. (ACD245)

Kuuntele Uudet levyt 19.2.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Pohjolan Puccini, säveltäjä Tauno Pylkkänen oli punaorpo – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Muistamme syntymäpäivänä 22. maaliskuuta.

    Teatteriperheeseen adoptoidusta punaorvosta, Tauno Pylkkäsestä (1918 - 1980) kasvoi varhaiskypsä ja lahjakas nuori säveltäjä. Pylkkänen oli omana aikanaan erittäin suosittu oopperasäveltäjä, jota kutsuttiin lempinimellä ”Pohjolan Puccini”. Menestyksestä huolimatta Pylkkänen alkoholisoitui. Hän koki traagisen kohtalon aikana, jolloin homoseksuaalisuutta pidettiin rikoksena.

  • Tanssii orkesterin kanssa

    Tanssii orkesterin kanssa

    Viiden yhdysvaltalaisen säveltäjän musiikkia esittelevä julkaisu on monipuolinen kokonaisuus. Orkesterin käsittely on kaikilla mukana olevilla nykysäveltäjillä sujuvaa ja hallittua. Jokainen tekijä myös ottaa lähtökohdakseen orkesterin soivuudet ja rakentavat ilmaisuaan sen päälle.

  • Moniäänisiä yksinpuheluja

    Moniäänisiä yksinpuheluja

    On aina kiinnostavaa kuulostella, miten laajempien esityskokoonpanojen kanssa aateloituneet säveltäjät kiteyttävät ja muovaavat ilmaisuaan soolosoittimille kirjoitetuissa teoksissaan.

  • Grace Williamsin aiemmin kuulematonta sävelistöä

    Grace Williamsin aiemmin kuulematonta sävelistöä

    ”En halua olla Lontoossa. Haluan vain tulla kotiin ja elää mukavasti meren läheisyydessä”, kirjoitti säveltäjä Grace Williams (1906–1977) 1940-luvun puolivälissä.