Hyppää pääsisältöön

Laatua lapsille

Suomen sinfoniaorkesterit tekevät lastenkonsertteja minkä ehtivät, mutta isolle orkesterille kunnolla työstetyt, sopivan dramatisoidut ja ammattilaisten liidaamat projektit ovat harvassa. Yksi niistä on dramatisoitu konsertti Aave pyykkinarulla, jonka Tapiola Sinfonietta kantaesitti pari vuotta sitten. Tuula Korolaisen kummitusrunot, Timo Klemettisen sävellykset ja Jarkko Kiisken orkesterisovitukset ovat niin vetävä yhdistelmä, että konsertti on päätynyt muidenkin orkesterien käyttöön - ja saatu nyt myös levylle.

Aave pyykkinarulla
Aave pyykkinarulla Uudet levyt

Klemettilälle lastenrunojen säveltäminen on jo pitkään ollut sydämen asia ja Kiiski puolestaan on monialainen ammattisovittaja. Musiikin puolesta levy onkin miellyttävä jatkumo karaktääriltään vaihtelevia, popahtavia kummituskappaleita, joissa sinfoniaorkesterin sointia ei ole tukotettu rumpusetillä tai komppiryhmällä. Poppia lapset saavat kuulla muutenkin, joten hienoa että tällä levyllä Tapiola Sinfoniettan soitinryhmät pääsevät selvästi mutta akustisesti esiin. Jozsef Hars kapellimestarina pitää kyllä myös sen svengipuolen vetävänä.

Solisteista Tarja Luoma ja Ulla Piispanen välttävät ansiokkaasti kaikki lapsille laulamisen sudenkuopat, mutta ääniltään ja ilmaisultaan he ovat melko neutraaleja, jopa varovaisia. Sen sijaan Tapiola Sinfoniettan kontrabassorivistöstä solistiksi hypännyt Matti Tegelman laulaa karismaattisella, Kirka-vaikutteisella 70-luvun iskelmäpop-äänellä, ja vetelee bassolinjat ja näyttämötyön samalla. Loistavaa että tällainenkin osaaminen löytää nykyorkestereissa paikkansa.

Konsertin kevyt juoni ei levyltä hahmotu, eikä tarvitsekaan. Neljäntoista yksittäisen kummituskappaleen rikkaat soinnit ja jännittävät sanat riittävät pitämään pienen kuulijan mielenkiintoa yllä, vaikka kunnon kertosäkeitä ei oikein ota löytyäkseen. Levyn loppuun luettu musiikkitarina on siis oikeastaan turha, etenkin kun Tuula Korolainen lukee sen kömpelösti eikä äänityskään ole luonteva.

Aave pyykkinarulla, san. Tuula Korolainen, säv. Timo Klemettinen, sov. Jarkko Kiiski. - Tarja Luoma ja Ulla Piispanen, laulu, Matti Tegelman, laulu, sähköbasso ja kontrabasso, ja Tapiola Sinfonietta/Jozsef Hars. (Alba, ABACD 20)

Kuuntele Uudet levyt 26.2.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Monteverdi-valikoima hurmaa kuin pienoisooppera

    Levyarvostelu

    Barokkiguru Rinaldo Alessandrinin johtama laulu- ja soitinyhtye Concerto Italiano on levyttänyt Monteverdia ennenkin. Parin vuoden takainen valikoima Night poimi madrigaalimestarin aarrearkusta musiikkia sotaan ja rakkauteen, kun taas uutuus Daylight keskittyy lauluun, tanssiin ja flirttailuun. Kun näistä aiheista kasataan vetävä, pienoisoopperan kaltainen kokonaisuus, joka vieläpä esitetään kertakaikkisen makoisasti, on kevätkauden voimasoittolevy selvillä.

  • Belle époquen loistavaa laulutaidetta patriarkaatin varjoista

    Levyarvostelu

    Sopraano Laetitia Grimaldi ja pianisti Ammiel Bushakevitz ovat laatineet BIS-yhtiön uutuuslevylle ohjelmiston, joka erottuu edukseen taidemusiikin tasa-arvoistumisen tuottamassa levyvirrassa. Ombres-otsikon alla kokonaisuus esittelee Ranskan Belle époque -aikakauden naissäveltäjien laulutuotantoa, joka on jäänyt varjoihin taidemusiikkikulttuurin keskittyessä suurmiesten suurteoksiin. Joskus tällaisten levyjen parasta antia on moniarvoistumisen ilo, mutta nyt iloa tuo myös herkullisen suoraviivainen musiikki.

  • Mezzo Melis Jaatisen profiililevyllä Skandinavia kohtaa Pariisin

    Levyarvostelu

    Norjassa ja Suomessa opiskellut, Oslossa asuva mezzosopraano Melis Jaatinen on vakiinnuttanut paikkansa etenkin pohjoismaiden oopperalavoilla, mutta omaa levyä on jouduttu odottamaan - tähän asti. Alban julkaisema uutuus "Impressions du nord" esittelee paitsi pätevän laulajan myös kiinnostavan ohjelmistonurkkauksen: Skandinaavisen kansallisromantiikan ranskalaiset vaikutteet ovat tuottaneet intensiivistä, tumman sävykästä musiikkia, joka sopii Jaatisen äänelle.

  • Kotimaiset Vasks-tulkinnat kestävät vertailun

    Levyarvostelu

    Latvialainen säveltäjä Peteris Vasks on noussut mystisen minimalismin kansainväliseksi kärkinimeksi immersiivisellä tunnemusiikillaan. Alban uutuuslevyllä Vasks-tarjontaa lisää säveltäjän ystävä, kapellimestari Juha Kangas, joka Tallinnan kamariorkesterin kanssa on taltioinut kaksi Vasksin suosittua konserttoa. Solisteina sellisti Marko Ylönen ja alttoviulisti Lilli Maijala joutuvat kovaan kansainväliseen vertailuun - mutta pärjäävät hyvin, päätellen siitä että oma sieluni liikahtaa, ja vieläpä Vasksin tarkoittamaan suuntaan.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua